Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Linmajon

Gummibåt hantering

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en mindre gummibåt att dra nästa sommar efter min Maxi77. Som utflyktsbåt, bra att ha om nåt strular och rolig leksak till mina syskonbarn. Givetvis blir det en tyst elutombordare till den.

Min fundering gäller själva hanteringen. Den kommer nog att vara max 220 lång och väga mindre än 20 kg. Quicksilver har en 200 som är väldigt lätt men ganska dyr.

Kommer jag att uppleva den som besvärlig att dra efter båten? Bör jag lyfta den på däck på nätterna? Kommer den att vara 'i vägen' för ankare och annat med en så liten båt som M77? Kort sagt - kommer jag att tröttna på den efter några dagar och packa ihop eländet? Den är ju så pass dyr att det kan kännas väl trist om det är en dum ide'.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har släpat runt på vår jolle i några år! Tidigare en 330 med köl och 15hk på.
Den var för tung för att dra och motorn alldeles för tung att lyfta med.
Nu har vi en 220 med uppblåsbar köl som oftast inte är ivägen alls (utom vid hemmabryggan) motorn 4hk hänger vi upp på aktern på stora båten.

När vi ligger i hemma hamn ligger vi med aktern mot bryggan, så då tvingas vi lyftas upp båten på fördäck där ligger den visserligen bra, men det omöjliggör förtöjning med fören mot land.

om du bara har möjlighet att förvara den vid hemmahamnen på ett bra sätt så blir det inte några problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barn älskar att få en egen båt.... är de för små så gör du en säkerhetslina till din båt och sedan får de träna på att ro tills de är experter.... Det är kul för oss vuxna också, att smyga runt i vikarna och kolla grynnor är KUL!

Hanterning? Tja, inga problem att dra anser jag ( har en som är 240 lång, trädurkar, ganska tung! ) och det spelar ingen roll om du  tappar en halv knop eller så? Motorn tar du ändå upp om du ska långtidsförvara eller förtöja båten? Då återstår själva gummit...

Det är ganska lätt att dra upp den över mantåget, är du två ombord anser jag det väldigt enkelt....

Sedan kommer mitt tips. Du ska DEFINITIVT köpa en ganska dyr el-luftpump. Inte för att du får det hela uppblåst snabbt ( det gör nog syskonbarn med glädje ) utan att du kan skifta pumpen så den SUGER....

Det är nämligen en långsam affär att få ur luften. Har du en pump så snackar vi under 5 min. Sedan stuvar du en klart mindre omfångsrik grej ovanpå för lite längre seglingar... alternativt ner i båten för förvaring om du ska lämna båten ett bra tag. Köp ett dyrt gummi ... då håller den säkert i över 10 år.

Min är nog över 17 år nu! Men skaffa mycket replappar.... det blir små hål när du drar upp den på klippor och stränder. Det är del av normalbilden. Med en replapp i samma material så är båten bättre än förut.... då blir föräldrar inte upprörda alls över barn som råkat göra ett hål.... Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför elpump ? Även en vanlig fotpump kan användas i sugläge för att tömma gummibåten, i alla fall Hondas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en gummibåt med latt-durk. Den är väldigt lätt att pumpa upp och att packa ihop. Den går inte lika bra i vattnet som båtarna med uppblåsbar durk men jag slipper att dra den efter när jag seglar. Dessutom tycker jag att gummibåtarna tar för mycket plats i gästhamnarna. Båten jag har är 220cm och 4hkr motor.

Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft tre små uppblåsbara jollar efter segelbåtar.

Ett par malörer har hänt under hårt väder.

En slet sig från båten i en kuling och drog iväg mot Finland och ersattes senare med en ny då vi hade fullt upp att klara segelbåten.

En annan lyfte under en annan kuling och uppförde sig som en luftfarkost och snurrade runt i luften. Den krävde en hel del uppmärksamhet för att fås ner i vattnet igen.

Numera har vi jollen på släp bara om vi är säkra på vädret och gärna inte på öppna havet. Då stuvar vi undan den eller surrar den på däck. Den ligger bra uppånedvänd på däck och förpiken får en romantisk rosa skymning av den röda Quicksilvern. Helt lufttom tar den inte så stor plats under däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Skaffa en liten liten båt som går att packa i en liten väska. Det finns tillfällen då du måste ta upp den på däck.

2. Skaffa lattedurk!

3. Skaffa en liten tvåhästare med inbyggd soppatank(el är tillräckligt jobbigt på seglare ändå)

Vi har bytte iår  från ovan nämnda till en 2.65 med femhästare och det är ett monster jämfört!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just köpt en sådan här (Honwave T20-SE). Packad i sin väska väger den 28 kg netto utan åror, bräda etc - det är precis vad jag orkar bära korta bitar på egen hand, då är det ändå Hondas minsta !  Motorn på bilden är Honda 2,3 hk som jag också funderar på att köpa. Som alternativ finns t.ex. Suzuki 2,5 hk som väger lika mycket, drygt 13 kg.

Gummibåten är nu placerad i stickkojen på min Scampi inför årets sista segling, det blir premiärtur för lillbåten !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag säge inte att de inte är bättre. Men för vanlig semestersegling är det nog helt ok att slå till på en no-name kinesisk gummibåt i stället för en märkes dito.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller nog med. Den här tillverkaren tex. gör gummibåtar åt Honda/Honwave och ganska många andra också vad jag förstår. Det är bara att välja utförande och beställa tillräckligt många så kan man få sitt namn på vilket utförande man önskar, även hypalon finns att få.

Det viktiga är materialval, design, nivå på kvalitetskontroll. Det mesta tillverkas numera i kina.

http://www.sunselections.com/en/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en gummibåt i somras, 270 cm lång är den med uppblåsbar köl och lattedurk. Inga problem att dra och jag kan lungt säga att det är en av de bättre investeringarna jag gjort i båten. Ungarna har hur kul som helst i jollen fast jag inte har någon motor till den ännu.

post-11229-1394235628,4657_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 240 cm Zodiac med lattdurk och en 2 hk Yamaha till det.

Längre distanser 40 Nm (över Kattegatt - Skagerak) på öppet hav lägger vi jollen på däck enligt bif bild.

Vid segling i skärgård så hänger den bakpå och det gör ca 0,5 knop på farten om hela botten på jollen ligger på ytan. Det går att hissa upp den något i framkant så att enbart bakre delen av pontonerna ligger i vattnet och då är det ingen mätbar skillnad på farten.

Vid tilläggning i naturhamn gäller det att ha koll på vilken knap, SB eller BB, som jollen skall bindas i för att kunna lägga ankar utan trassel.

I övrigt inga problem att manövrera i hamnar och dyl. med jollen hängande bakpå.

Vi upptäckte efter att haft jollen på släp under drygt två veckor (västkusten) att den var alldeles slemmig undertill och att det börjat växa på den. Ett tips är att då och då vända den och skrubba av botten om du skall ha den liggande i vatten under längre tid.

Suveränt med jolle för att
- Åka och handla på andra sidan viken
- Barnen gör utflykter på egen hand och lär sig hantera motorbåt
- Lägga om ankar
- Lägga ut extra akterförtöjning om så behövs
- Glida omkring på sälsafari mellan kobbar och skär
- ...

post-9864-1394235628,4984_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra synpunkter. Tack för det!

Då återstår att hitta ett objekt. Köpa i butik eller på båtmässan (om det går)?

De billigaste (220) jag sett ligger på 4000:- De väger dock närmare 30 kg. Quicksilvers motsvarande väger under 20 men kostar mer. Jag vill att den är lätt utan att bli alltför vindkänslig.

Senast ändrad av Linmajon | 28 september 2008 | 10:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...