Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Magnusjansson

Smörjställe mellan motor o drev?

Rekommendera Poster

Efter första säsongen med båt med inombordsmotor vill man göra alla rätt vid upptagning!

Båten (Oxelö26) har en B20 med 250 drev, har koll på hur motor o drev ska servas efter lite forskande på detta underbara forum, men där emellan måste det väl finnas en lagring?

I skölden som jag tror det kallas, finns det någon servicepunkt där? Isf, hur smörjer man där?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på www.drevia.se under tips så finns det en del matnyttigt.

Ja det är riktigt att det finns ett mellanaxel lager. men det sitter inte i skölden utan i struten eller sprängkåpan som det också kallas. Det ska sitta en fettnippel på ovansidan på sprängkåpan. Om du tittar ner bakom motorn så bör du se den. På en del modeller bla min VP V6:a så sitter det ingen nippel monterad utan bara en täckskruv som man får ta bort och skruva dit en nippel när man ska smörja. Du måste också ha en fett spruta.

Jag brukar trycka i fett på våren innan sjösättning men går naturligtvis lika bra nu inför vintern. Många glömmer att det finns en smörjpunkt där och lagret går ner i förtid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, har kikat lite men inte sett någon nippel. Är rätt trångt där, men imorgon åker den stora ficklampan med! Pratade med förra ägaren, o han var som ett frågetecken, så det kan nog behövas smörj om jag hittar rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min aq130/280 fanns det en smörjkopp att lägga fett i. Den satt på struten bakom motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna kopp, var fett i den men lite mer gick att få i!

Känns som en nippel hade varit bättre än en kopp att lägga fettet i men vad vet jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...