Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
grpledarn

Uttern vs Yamarin

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en fråga, en kompis är ute efter en dc och är sugen på en uttern d55. Vi var och kollade på en yamarin 59dc idag, mitt personliga intryck var att man får mer båt i en yamarin än en uttern, vad säger folket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sjöegenskaperna är bättre på Yamarin 59 DC.
Har själv en Yamarin 5820/58BR (har haft min i 6 säsonger) som har samma skrov som 59 DC. Har Yamaha F115 4-takt. Uttern D55 är på inget vis en dålig båt men du får en lite vassare båt i en Yamarin 59 DC. Yamarin 59 DC har varit bäst i test när de testat mellanstora daycruisers i svensk båtpress. Yamarin satsar mycket krut på skroven, de är väldigt lättdrivna och ger därför bra förutsättninngar att åka snålt med lagom stor motor. Bra med V-form, ca 21 grader på 59 DC. 59 DC bör ha 115 hk för att komma till sin rätt. Tror inte du hittar så värst många bättre daycruisers än Yamarin 59 DC i den storlekslassen.

Video:

http://www.algonet.se/~boem/video/59dc2008.wmv

http://www.algonet.se/~boem/video/59dc.wmv

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 september 2008 | 22:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gjorde själv samma koll för några år sedan när jag valde Yamarin 58 Br i stället för uttern D55, nedanstående åsikter gjorde att jag valde Yamarinen.

Min uppfattning är att bägge båtarna är bra och man blir säkert nöjd vilket man än väljer.

vad jag tycker talar för Yamarin är bla: man sitter lägre och därmed mer skyddad i båten. Utterns durk är upphöjd  pga att man har ett fack under durken, vilket gör att man sitter med huvudet ovanför vindrutan både fram och bak i uttern. Yamarinen är längre (5.73 mot 5,55) dessutom tror jag att peken räknas in i utterns totallängd vilket gör skildnaden ytterligare större, dock ej helt säker på detta, Yamarinen känns klart större  i sittbrunen. Yamarinen har djupare v-botten vilket gör att den går bättre i sjön slår inte lika mycket i vågorna( testat i vi båtägare och båtnytt), har hört att den (imiterade?) teakdurken i uttern har en tendens att lossna efter några säsongers användande, går säkert att skruva fast igen men kan vara irriterande. Yamarinen har rutor i ruff och jag tror att den har längre kojer.

Som sagt tror att båda är bra, detta är mina personliga uppfattningar varför jag valde Yamarin.

lycka tillCoolGlad// Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så går man upp några cm och hamnar då på tex en Yamarin 6110/6420/64 DC.

6110 före -04.

6420 -04 och -05.

64 från -06 och framåt.

Min drömbåt är tyvärr till salu - en 6420 DC från -05.
Hustru har bestämt att vi ska ha husbil. :-(

Höstpriserna gör det fördelaktit att köpa båt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Kollade marknaden under hela förra hösten och som redan sagts så vinner Yamarinen nästan alla tester. Jag la en del bud i våras men det slutade med en helt ny 59 DC-08 med full teak, 115 hk, gps, o vagn, är så nöjd så. Var ut i Stockholms skärgård i somras med övernattningar och det fungerade utmärkt, saknar dock en kyl men det går att lösa via cigguttaget. Bränslesnål om man vill, ca 0,7l/m vid march 28 knop. Smart att passa på nu på hösten, det finns ganska många 59:or på blocket till hyfsade priser, betydligt billigare än i våras. Ett tips, köp så ny som möjlig bl a skrovfönster från 2006, hydralstyrning samt LAN instrument kom 2008 i övrigt samma båt. Uttern går väl iofs att få (eller kanske bara med) inombordare och då blir nog försäkringen lägre. Hsh jag är helnöjd! Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Yamarin 5940 som jag kört dryga 130 timmar med på två säsonger. Mycket nöjd med skrov och hur den beter sig i sjön. Klarar även lite trist väder så jag kan varmt rekommendera Yamarin. Sedan är det självklart plus och minus på det flesta båtar.

Lycka till med ditt båtköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag var spekulant på Uttern skulle denna tråd avskräcka mig lite iaf..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=225078

Otroligt dåligt skött. Inger inget förtroende.

Ska vi hålla oss till båtarna så tycker jag Yamarin håller bättre klass på det mesta och har endast bra erfarenehter av märket (är inne på min andra Yamarin)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag är mycket nöjd med min Uttern S64:a

Beror nog på vem man frågar. Att Uttern hanterat en reklamation dåligt innebär inte att Uttern är ett dåligt fabrikat.

Förslagsvis till trådskaparen, försök att få provköra respektive båtmodell så kan du säkert bilda dig en egen uppfattning.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menade inte att Uttern generellt sätt är dåliga båtar iom länken till tråden.. Dock så kan det vara en förtroendefråga om man ska göra en såpass dyr investering som en båt.

Förstår att du är nöjd med S64an, Utterns bästa båt enligt mig. Synd bara att den gått upp så mycket i pris sedan den kom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...