Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
sirerikboy

Skillnad på Amerikanska tillverkare ?

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en amerikansk båt och undrar lite om någon vet om det finns kvalitetsskillnader mellan sea ray, monterey, four winns, chaparral, rinker, chris craft ? Båten jag tänkt att köpa kommer förmodligen vara av årsmodell ca 2000.

Tacksam för hjälp

Hälsningar

Johan Svensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skilnaden mellan dessa märken i kvalitet räknat är så liten att den inte märks... Drivlinan är ofta samma Mercrusiers. Sedan så kan små detaljer variera i kvalite mellen märkena, typ dörrhandtaget till muggen osv. Skroven kan var olika mellan jänkarna men vilken som i dessa kretsar har d bästa skrovet ja den frågan överlåter jag till någon som provat alla märkena.  Mitt förslag är att välj den båt som du tycker har bäst planlösning.. Det är ungefär d ända som skiljer märkena åt, en välskött båt är en bra båt även om d står Bayliner på sidanFlört..

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 20 september 2008 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rexco.. Just nu är det ju kanonpriser på jänkebåtar (tyvär) och hittar du tex, en välskött Bayliner så är det det som spelar roll och då betalar du inte en massa extra för märket...

Vår har förmodligen gått ner med ca: 100 000:- senaste året. Det beror inte på märket utan på kurs mm,.. Hade vi sålt för två år sen så hade vi fått igen pengarna. (Den enes bröd... osv...)

Men o andra sidan har vi inte lagt mycket i undrhåll på den, så slår man ut vad vi har sparat där så blir det inte så farligt. Motorn går på övertid mm...

Bayliner har ju tvivelaktigt rykte men i vår så bara funkar allt, visst elen ser inte så kul ut, men den funkar, när det är ngt, så är det inte så svårt att följa kablar och sen fixas det med lite WD40...

Jag är mycket nöjd med hur vår funkar trotts att vi inte lägger mycket tid på den...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja elen är ett knippe dynga i många jänkarna, min hade större delar av systemet bytt. D var bara d att någon smart ingengör hade låtit d gammla vara kvar utan funktion och dragit nya ledningar lite kors o tvärs..

Och du har rätt när man ser skiten undrar man hur i helvete saker oting kan fungera. Men hitills har jag faktiskt varit förskonad från större problem. Men så har jag dragit d mesta nytt oxå, inte för att d gammla felade utan för att d kändes bättre med lite koll på elsystemet..

Men sådant är ju förhållandevis enkla o billiga saker man kan åtgärda själv. Och ja snart kommer smällen då man tvingas byta eller renovera maskin. Över 10 år och inte sötvattenkylt känns som den går på övertid nu. Men så länge kompvärdena visar ok och den inte drar massa olja eller springer läck någonstans så blir den kvar. Kommer nog få kosta på den nya kyllimpor till nästa sesång. Men annars förundras man hur länge en sån maskin kan gå med bara vanligt simpelt underhåll och tillsyn..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är skillnad. Man får vad man betalar för. Finns skäl till varför en Bayliner m.m är billigare ny än tex likvärdig Sea Ray. Dock är det detaljer som skiljer. Regal och Sea Ray har ofta lite mer påkostade lösningar/detaljer. Tex kraftiga och i många fall rostfria rutramar.

Har sett kört massor av amerikanska båtar och min uppfattning är att Sea Ray, Regal och Chaparral håller högst kvalite av de märken du letar bland. Första uppfattningen är dock ofta att de är likadana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min four winns från 94 har bra dragen el alla mätare är vdo  alla beslag sitter fast rejält rutorna och lister är rejält tilltagna där är inget som skramlar jag provade en chris craft från 2000 i sommras jag hade den en dag den kändes sämre lite klenare i allt  tanken var inguten i skrovet (vet ej om det är en fluga på nyare båtar) jag gillar inte det . leta upp en modell som du gillar sök sen fakta om den .du kommer säkert få många olika svar.smaken är ju som tur är olika

jag rankar do större märkena märkerna så här

1a four winns

2a glastron

3a sea ray

osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att krypa runt i båten, motorum och skott. Titta på hur elen är dragen osv. Titta på motorum och ytfinnish. Det skiljer på om det är topcoat och inte på skrovets insidor osv.

Ngn ovan har ju börjat rangordna...

Chaparral sätter jag ju själklart högst upp och finns det ngn tvåa får det bli Sea Ray.

Lycka till och jag tycker du ska titta på en Chaparral 290 Signature  från -04 och framåt, den hade jag köpt om jag skulle köpa båt idag.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smaken är ju olika man fasnar ju för vissa modeller så är det ju bara. själv har jag bara ägt en jänkebåt och det är min liberator men jag har meckat med chris craft och kört ett par andra gillar även gamla jet drivna glastron. i slutändan är det ju helt klart skicket som avgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är självklart: provkör också! det skiljer en del på skroven på amerikanska båtar, Formula har 24 grader, sea ray 21 och wellcraft 18 om jag inte missminner mig. Jag skulle också vilja hävda att det skiljer en del i kvalitet, själv åker jag Sea Ray och är väldigt nöjd med de

Bellman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag håller med några av dom ovanstående kommentarerna, man får det man betalalar för, samma drivlina etc.

 

Men det är ju alltid kul att ranka lite båtar :)

Så mina personliga åsikter om ovan nämnda båtar på daycruisers runt 21-23 fot, årsmodell runt 2000 (om man tittar på nyare tycker jag exempelvis att Four Winns har blivit betydligt bättre).

Sea Ray (generellt helt ok kvalitet överlag, dom jag har åkt med har varit helt ok i sjön, även relativt bra andrahansvärde)

Chaparral (trevliga båtar, likvärdiga Sea Ray på det mesta, har bara klämt på några men känns bra).

Four Winns (helt ok, men dom jag har sett som varit lite äldre har inte kvaliteten kännts så extremt bra, varken i gelcoat eller inredning, dom nyare är dock riktigt fina, så skulle man titta på nyare så hamnar Four Winns först av dessa enligt mig)

Monterey (har inte känt själv på någon av dessa båtar i dessa årsmodeller, bara sett ett par hos en båthandlare, verkade ok, men fick inget intryck varken för eller till)

Chris Craft (har kollat en del på några 99or, trevlig inredning, gelcoaten och den generella kvaliteten var inte så bra tyckte jag, är också ett märke som har blivit bättre med åren efter 2000, helt andra modeller och stil nu).

Rinker (har mest kollat på  lite äldre modeller, runt mitten på 90 talet, Captivan är trevlig och går bra i sjön exempelvis, men jag tyckte inte kvaliteten var något speciellt, har sett många Rinker i dåligt skick, vilket iof kan bero på ägarna)

 

Detta är bara mina åsikter, det finns säkert lite båttester att titta på och kolla vad ägarna tycker av respektive märke, vilket bör ge mer rättvisande bedömningar kanske. Sen tycker jag att det skiljer mycket från modell till modell i vissa fall, även inom dom olika märkena (det kan ju exempelvis vara så att det finns både instegsmodeller och dyrare modeller inom samma generella storlek osv.).

 

Sen finns det även märken som Cobalt och Bryant som (enligt mig) är i en annan klass än ovan nämnda märken. (Finns såklart massor av märken som är otroligt bra från andra sidan atlanten, typ Limestone och Blackfin, men dessa är i en annan kategori av båtar).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömm inte Maxum  är Brunswicks topp modell i usa och tillverkas i samma fabrik som Sea Rey  som går att köpa här. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det var något nytt för mig att Maxum skulle vara Brunswicks topmodell, men så kanske det är nu.

 

Jag har dock för mig att tidigare i alla fall så var Maxum i grunden en Bayliner med omstylad inredning och andra färgkombinationer.

Om jag inte minns fel så var anledningen till att Maxum uppkom att Bayliner under en period hade ett avtal med OMC om att ha deras motorer i Bayliner båtarna. Brunswick som äger Mercruiser ville ha en båt med sina motorer och därav Maxum, identiska båtar med Bayliner men med andra färger etc.

När kontraktet med OMC gick ut så har jag för mig att Maxum i praktiken blev ett självständigt märke (blev successivt lite av en lyx modell i förhållande till Bayliner har jag för mig).  Hur utvecklingen för Maxum på senare tid har gått vet jag inte.

Att Maxum tillverkas i Sea Ray fabriken vet jag inte om det stämmer eller inte, har för mig att Maxums mindre båtar tillverkas i den gamla fabriken i Minnesota och dom större i Maryland. Jag hade för mig att Sea Ray till huvuddelen tillverkades i TN och FL.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brunswick i usa säjer att toppmodell är maxum .Jag läste ochså i båtnytt och där stod det ochså

att detta var flaggskeppet. Jag läste i en us tidning att dom tillverkades tillsammans. Brunswick äger ju många båtmodeller.  mvh harald

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer säkert, jag har ingen riktig koll på Maxum för tillfället. Av årsmodeller runt 2000 som trådskaparen frågade om så skulle jag nog själv hellre köpt en Sea Ray (kanske lite bättre kvalitetskänsla och kanske andrahandsvärde, har kollat lite på en Maxum 2400SCR från -00 som jag inte var så imponerad av).

Jag tycker iof personligen att Brunswicks toppmärken är Hatteras, Meridian och Sealine (dock en annan kategori av båtar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Monterey 262 CR från 2000 som jag köpte förra hösten efter att ha tittat på ett flertal olika modeller från just de varv du nämner.

Enligt min uppfattning (utan att ha någon erfarenhet av Chaparral) ligger Monterey i eller nära toppen av listan och definitivt ett par snäpp över SeaRay i upplevd kvalitet. Jag kan också nämna att jag tittade på ett par finskbyggda Aquador och jag var inte imponerad, framför allt inte av elsystemet som jag menar är riktigt bra gjort i Montereyn.

Det som till sist avgjorde affären till Montereys fördel är den fantastiska support jag fått från Monterey i Florida avseende dokumentation, båtens historia, monteringstips och liknande. Monterey är en mindre båttillverkare med ett genuint intresse av att hjälpa även ägare av äldre båtar. Kanon!

/P-O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel, fel, fel. Maxum tillverkas av Bayliner och är deras Second Brand som skall hålla högre kvalite än systern Bayliner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, Man kan ju ställa sig frågan varför Sea Ray år efter år vinner priser för nöjdaste kunder, bäst i test, osv i hemlandet USA. Tycker det säger en hel del. Monteray tycker jag även gör bra båtar. En Maxum från 2000 har jag sett ramla i bitar efter en färd i sjö. Halva inredningen slets loss och i en lika stor Sea Ray (min) fans det inte ett dugg som var löst eller på något sätt påverkat av denna resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet så ligger ofta Sea Ray och Regal högt i kundnöjdhet på exempelvis J.D för Express Cruisers (24-33 fot) och 16-19 fot.  Cobalt har alltid (sista 7-8 åren i alla fall) högst kundnöjdhet för 20-29 fotarna, vilket inte är så svårt att förstå.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte så tvärsäker innan du har kollat. T ex på det börsnoterade Brunswicks hemsida:

http://www.brunswick.com/brands/marine-boats/index.php

Där ser du att denna jättekoncern i USA har många märken i portföljen:

Aquador, Arvor, Askeladden, Bayliner, Bella, Flipper, Maxum, Sea Ray, Uttern, Örnvik...

För att nämna de jag tror är mest kända i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte låta bli att kolla detaljerna:

Bayliner har 4 fabriker i USA, se http://www.bayliner.com/manufacturing.asp

Maxum har 2 fabriker i USA, se http://www.maxumboats.com/about_maxum.asp

Sea Ray har 6 fabriker i USA, se http://www.searay.com/locations.asp

Baserat på detta verkar Brunswick ha 1 ställe med gemensam tillverkning i Pipestone, Minnesota (Bayliner och Maxum) samt minst en egen fabrik för vardera märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, Jag är tvärsäker. Brunswick är ett holdingbolag åt massor av båttillverkare. Fabrikerna i säg är skilda åt. Inte görs Bayliner hos Askeladden tex. Bayliner och Maxum är i samma lokaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på ett allternativ som heter Larson: har en som jag är mycket nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... är du så tvärsäker att du inte läste mitt andra inlägg?

...1 ställe med gemensam tillverkning i Pipestone, Minnesota (Bayliner och Maxum) samt minst en egen fabrik för vardera märke.

Eller påstår du att både Bayliners och Maxums hemsidor är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ! Villken röra det kan bli, titta på bilbranchen dom gårihop dom går isär etc etc. Är det inte lite av samma fennomen i båtvärlden?

Hur det än är så håller jag på typ sea ray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj --- har bara tittat på de första två, men efter att ha skummat dessa, så skulle jag inte köpa en Sea Ray utan en ordentlig besiktning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, och absolut inte utan Volvo Pentas egen glykol i motorn antar jag Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just när man köper en båt är det ju svårt att veta vilken glykol de hällt i... ;-)

Men balsaträ i kölen på Sea Ray över 40 fot (fram till 2002) låter som att be om problem... Enklast kanske att låtsas som det snöar och åka skridskor :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...