Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
strober

Ful prissättning av bensin på sjömacken!?

Rekommendera Poster

Efter de senaste dagarnas prissänkningar på bensin, totalt 90 öre på tre dagar tänkte jag att då jag ändå var ute o åkte båt fylla upp tanken.

På sjömacken vid Liljeholmsbron (PREEM) inhandlades många liter 95 oktanig bensin och det var med olust jag i kassan fick veta att jag skulle betala ca 15 kr per liter för denna tankning då priset snarare borde ligga vid drygt 14 kr ?! (ca 1.50 kr mer än bilmack)

- Varför har ni inte sänkt priset trots att riktpriset sänkts de senaste dagarna?

- Vi har fortfarande dyr bensin på lager och måste sälja ut den innan vi kan sänka..

- Jaha. Så du menar att då priset istället höjs, väntar ni med att höja priset tills ni sålt slut ert lager på billigare bensin?

- Nej då passar vi såklart på att höja direkt...

Detta gör mig förbannad! Såhär agerar inte bilmackar, de ändrar sitt pris direkt och korrekt efter riktpriset. Är detta jag beskriver något som sjömackar gör generellt?
Har denna mack rätt att göra såhär?Fult är det iaf tycker jag!

Senast ändrad av strober | 20 september 2008 | 13:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här pratar vi inte seriös båtmack, här pratar vi Loopen Marin, ett mack jag aktar mig väldigt noga för trots att det är min närmaste mack.  Jag tankar på Ålstensmacken istället, dyra de också och 4 sjömil bort, men trevligt folk och ett seriösare intryck. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon sjömack som har pris tavla som land mackarna har?

Jag har inte set någon. Kan bero på att jag alltid tankar på samma mackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med om att det är dyrt att tanka på sjömackar.

men, det verkar trots högre pris vara en usel affär att driva en sjömack, de läggs ner en efter en, statoil slutar leverera bensin, inga nya mackar kommer till.

Även om de tar mycket betalt för bensinen så verkar det ej lönsamt, tror nog vi får räkna med att prisskildnaden mot landbensin kommer att bestå och vi får verkligen hoppas att de får vinst så de kan  fortsätta att driva mackarna och kanske starta nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt inlägg handlar inte om att det är dyrt att tanka på sjömackar. Det är det förvisso verkligen, men det är en annan diskussion.

Mitt inlägg handlar om att jag tycker de fular sig då de sätter sitt literpris på så sätt jag beskrev...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med om att de fular sig. Men som någon skrev lite högre upp i tråden. Man tar nog till alla tillgängliga medel för att överleva då de ändå lägger ner pga av dålig lönsamhet, det kanske till och med är okey att de fular sig. Då finns de åtminstone kvar. Tankade själv för 12.54 i dag på Jet. Bra timpeng på slitet av att få in det i tanken på båten.

Senast ändrad av Reine | 20 september 2008 | 17:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fult, Ja. för övrigt kanske det är dags att update den klistrade tråden om tanka båten! kanske även reklamen för nivåmätarna.????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara säga att man är glad att man bara har ett par små trycktankar i segelbåten så att man kan tanka i land. Samtidigt har jag en viss förståelse för sjömackars agerande. Hur f-n ska man få lönsamhet på en sjömack? Säsongen är ca ett halvår. Kollar man vanliga mackar så ser man att vinsten på drivmedel är så dålig att man gjort om de flesta mackar till jourbutiker för mat och videorullar. Skulle det funka för sjömackar? Jag tvivlar.

//Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...