Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
pebng

Ryds 510 mc med Mercury F50 ELPT

Rekommendera Poster

Är intresserad av en sådan och undrar om någon har erfarenheter av den.

Räcker motorstyrkan?

Går den bra i sjön?

Hur är kvaliten på båten?

Fördelar/nackdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en Ryds 510 MC nu, så jag får väl svara på mina frågor nästa sommar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu är vi på rätt sida av nyåret. Ut och sjösätt båten så du kan svara på frågorna nån gång! Går också och funderar på en 510 MC och det vore bra med lite feedback. Hör gärna av dig och berätta lite mer om båten efter sjösättning!

/Kurg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvaliteten är som förväntat, inte den bästa men klart godkänd (man får vad man betalar för). Lanternan på kabinen sitter för lågt och reflekteras i båtens för, vilket är störande vid mörkerkörning. Det mest negativa med båten är dom trånga dörrarna, det kan vara ett elände att baxa in buken. Minus är också det störande kluckljudet som uppstår mot vågorna. Den går bra i sjön och 50 hp räcker gott om man inte är fler än 3-4 pers. ombord. Dumt är det sluttande bakpartiet på kabinen som gör det omöjligt att sitta bekvämt på dom bakre platserna. Glöm inte att släppa ut slagvattnet på hösten, det kan bli bortåt 150 liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis får man väl säga för du har köpt en mycket bra båt (tycker jag)

svar på dina frågor kommer väl här;

har själv en ryds 500ht med en 50hk evinrude som toppar 29knop

den går väldigt bra i sjön men som du kanske redan vet så blir det stibilare ju större båten är!

jag tror att det är samma botten på våra båtar och om så så är din båt osänkbar

motorstyrkan räcker gott och väl men kan kännas lite klent och svår att plana om ni är fler än 4 vuxna ombord med packning.

som sagt är nackdelarna få och det skulle då vara att den inte har kojplatser?

jag tycker att du ska njuta av den

lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Om ca två veckor skall jag ta av täckningen och börja vårrusta lite smått. Återkommer efter sjösättningen med mina intryck av båten-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu har jag haft båten i sjön sedan 2009-05-01 och kan rapportera följande:

1. Toppfart med rätt uttrimmad motor (50 hk 4-takt Mercury) och rätt justerade trimplan är 23 knop.
  2. Nästan ingen planingströskel (pga trimplanen?). Planar vid 10 knop och kan marscha på mellan 10 - 12 knop i plan beroende på vindstyrka.
  3. Kan finåka i deplacementfart på lite över 3000 rpm utan att fören reser sig. Fart ca 8 knop.
  4. I övrigt upplever jag att båten går bra när det går lite sjö. Känns mycket stabil och säker.
  5. Ovanstående gäller med 1-2 personer ombord. Har inte testat med flera.
  6. Bensinförbrukningen är betydligt lägre än den styrpulpetbåt jag hade tidigare med ca 100 kg mindre vikt och en 60 hk 2-taktare.
  7. Det går att samtala om man sitter 2 personer i hytten och kör för fullt.

Har hängt på lite extrautrustning på båten:

1. Ny badstege (originalstegen borttagen pga av trimplan)
  2. Extra 25 liters tank (Mercury original)
  3. Fenderfästen.
  4. Eldefroster (vid förarplatsen) funkar helt OK när man har dörrar/taklucka stängda
  5. 2 st fjärrljus
  6. Signalhorn
  7. Fenderkorgar i för och akter

Känner mig mycket nöjd med båten i förhållande till priset (100.000 kr). Det enda som kan vara lite bökigt är att ta sig snabbt genom de smala dörrarna, som en annan ägare tidigare påpekat i detta inlägg.

Mejla gärna om Ni har frågor om båtens/motorns egenskaper.

Senast ändrad av pebng | 30 juni 2009 | 23:26

Senast ändrad av pebng | 30 juni 2009 | 23:31

Senast ändrad av pebng | 30 juni 2009 | 23:32

post-10005642-1394235993,692_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är på gång att köpa mig en båt som denna dock så kommer jag att dela den med min svåger. Jag undrar framförallt om du har fått någon uppfattning om hur skrovet skulle gå i högre krabbsjö och hur den skulle gå med cirka 5 personer i. Tänkte slänga på en 70 hk evinrude e-tec för att få bästa möjliga vridmoment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...