Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
tobbz

Plotter som tappar kartan ??

Rekommendera Poster

Har en lowrance 5300 -08.

Den fungerar som den ska men ibland så tappar den kartan, bara spåret som man har åkt visas och sedan vit bakgrund, sen kommer den tillbaka å håller på så lite ibland.

Någon som har upplevt samma problem ? Eller är det så att den inte hinner uppdatera kartan när man kör i 20 knop ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt något liknande med min Raymarine i sommar och kom fram till att det berodde på att jag hade för låg batterispänning vilket medförde att plottern startade om med jämna mellanrum. Detta hände när jag seglat utan att ladda en längre tid.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Lawrence och det händer när man har den överzoomad och man befinner sig i eller nära en special (förstoringsruta) i det vanliga sjökortet. Zooma ut så fixar det sig nog.

Mvh //Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag ska prova att zooma ut, men det var lite intressant när han nämnde för låg spänning.

Går jag in och kollar spänningen när jag kör ligger den på 16 volt, har en utombordare 50 hk yamaha -91, kan detta verkligen vara rimligt :S ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart har du brott på antennsladd eller dyl, Så uppförde sig min när jag missat skruva fast antennen tillräckligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag har hittat felet.

Det verkar som det är glapp i minneskorts läsaren.
Skakar jag plottern upp å ner och åt sidan så tappar den direkt kartan.
Så det är bara att öppna upp den och röntga kortet :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute för precis samma sak i somras på en identisk maskin. Det visar sig att Lowrance har haft mjukvaruproblem på dessa maskiner och det slutar med att du inte får någon kartbild alls.  Vore jag du skulle jag lämna in den för att kolla... Du har ju trots allt garanti på maskinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixade till problemet nu !

Öppnade upp skiten för jag var trött på hur Navpoint skötte sina garanti äreneden.

Väll öppnad så kablen som går ifrån kortläsaren till processor kortet är en tunn fin kopparplatt kabel som någon kines hade limmat på en stor avstörnings magnet.

Så fort den skakade till så hjälpte denna magnet till att rucka till kablen så den gled lite ur kontakten.

Sicket skit säger jag bara :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...