Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Boho999

Hälp saltvatten i motorn

Rekommendera Poster

Hej

Döm om min förvåning när ruffen var halvfylld med vatten. Båten stod på botten!

Nu är det mesta vattnet ute men då infinner sig frågan om motorn, en Yanmar YSM 8. detta är ju en riktig trotjänare men vad bör jag tänka på? Verkar som att hela motorn varit under vatten så rimligen bör man väl plocka isär startmotor och generator, spola av med sötvatten och torka ur? Vad behöver man göra med cylindern? Skall den också spola igenom med sötvatten? Bör man trycka in olja där?

Batterierna har varit under vatten så de är väl körda kan man anta?

Alla tips mottages tacksamt.

/bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna behöver inte vara körda, om det inte är så att du har haft någon ström påslagen
förstås. Torka kabelskor och allt där till, prova därefter.

Vid dom tillfällena min gamla båt skönk, så sköljde vi förstås där vi kom
åt med sötvatten. motorn brukade vi köra runt med ny olja tills färgen åter vart den
rätta. Dvs gyllenbrun och klar.

Cylindrar/kolvar hade vi också olja i och körde runt.

Startmotor/generator renade vi endast med sötvatten.
(men jag föreslår att du har isär, vilket borde vara mer safe)

Det är en del meck, men den motor hade vi många år efter att detta inträffat.
(och det inträffade några gånger.)

//Iggy

Cool

Senast ändrad av iggy | 20 september 2008 | 18:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är om du kan byta olja och försöka starta motorn så fort som möjligt för att minska risken för invändiga rostangrepp. Därefter är det dags att försöka rädda Startmotor och generator. Tyvärr är inte salt och koppar en bra kombination så många gånger ger generatorer och startmotorer upp efter en tids användning. Jag har inte läst det finstilta i min båtförsäkring på senare tid. Men då jag råkade ut för en sjunkning för ca 10 år sedan ansåg mitt försäkringsbolag att jag inte skulle ha ersättning för motorskador pga att jag inte startat upp motorn så fort båten kom upp på land. Detta var tydligen ett krav.

/Björn

Senast ändrad av mahaffa | 20 september 2008 | 20:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för tipsen.

Motorn är igång nu efter ett oljebyte och jag har losst generator och sköljt igenom den. Startmotorn sitter lite värre till men jag skall nog försöka lossa den också och få de genomgången. Räknar med att byta olja senare i em och köra igenom den också.

Nu återstår en storstädning men vad skönt att höra motorn igen! Någon som har andra tips om vad som brde göras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...