madette 0 Postad 20 September , 2008 hej är det någon som kan ge sig på en kvalificerad gissning: hur mycket ökar tempen på saltvattnet när det gått genom värmeväxlaren. om vi utgår från att vattnet är 20 grader. jag förstår ju att det är svårt att säga, men ungefär 5 ,15 eller 30grader. detta gäller då motorn går förfullt så söt vattnet är ju konstant hett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 September , 2008 Har du en vattentemp på 15 grader, motortemp på ex 85 grader C lär sjövattnets utetemp ligga mellan 50 och 70 grader C. Den lägre tempen vid tomgång och den högre vid driftsvarv. Temperaturerna gär givetvis väldigt ungefär för andra motorer men uppmätta på vår 41:a. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 September , 2008 På vår lilla 23hk MD11C blir det knappt nån skillnad vid tomgång och vid fullt effekt känner man att det är varmt, kanske 35 grader. En gång när vattenintaget sattes igen och innan sjöpumpen byttes så blev det kokhett och motorn överhettades redan vid tomgång. En stor värmeväxlare till en liten motor blir det givetvis liten uppvärmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 20 September , 2008 hej nästa fråga då: sjövatten pumpen drivs med en kilrem och med enkel matte kan jag se att motorn snurrar två varv medans pumpen ett, Om jag byter remhjul så pumpen snurrar fortare blir det ju mer vatten flöde alltså mer min/liter. mer min/liter bör ju kyla värmeväxlaren bättre. ÄR MIN TEORI RÄTT? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 September , 2008 Är det en nyinstallation? Eller har du problem med värmen? Det är ju annars rätt som du tänker att pumpen ger mer då varvtalet ökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 September , 2008 Ang din senare fråga om att ändra utväxling, i teorin ja men inte i praktiken. Jag har får mig att impellerpumparnas max varvtal ligger på 2500. Så det är bara att sätta igång och räkna. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 20 September , 2008 nyinstallation.. nej snarare hemmabygge. har monterat turbo, vilket utvecklar lite mer värme både i värmeväxlaren och oljeväxlaren. Och ja jag skulle kunna sätta dit en större växlare. men finner det lättare att byta remskivan för att få mer vatten flöde. Om det nu är så att mer vatten flöde också kyler av bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 20 September , 2008 En annan remskiva som ökar varvtalet gör att pumpen ger mer flöde, vilket kyler bättre. Dock - kylvattenkanalerna är ju vad dom är så risken är att pumpen får ett högt tryck att arbeta mot och därigenom slits hårt. Möjligen skulle du även i så fall försöka höja varvtalet på motorns cirkulationspump (byta till en mindre remskiva på pumpen) för att överföra den ökade kylvattenkapaciteten till själva motorns kylsystem och inte bara sjövattendelen. Sannolikt ger det bättre effekt än att öka sjövattenflödet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser