Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Mainship

konservera toaletten inför vintern

Rekommendera Poster

Vad gör ni för att konservera toaletten innan upptagning mer än tömmer tanken. Finns något medel (glykol?) som man bör hälla i för att undvika frys-skador.

Tack, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Man behöver ingen glykol för att undvika frysskada om det finns något vatten kvar i någon ficka .

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag stoppade på en grovis dammsugare och sög ur allt vatten i toan genom slangen som går till gråtanken. Ställde den i öppet läge. Den blev garanterat snustorr.

Sög även ur slangarna till dusch och kranar.

Jag har tidigare fyllt toan med glykol och spolat det till septitanken.

Hafan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste tömma totalt allternativt hälla glykol i den. Men det finns risk för att glykolen påverkar tätningar i pumpen. Om du har våtdammsugare så kan du tömma med den.

Men tro inte att det räcker med matolja för då får du köpa ny pump nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en manuell som jag öppnar dränerings pluggen på så eventuellt vatten rinner ur och torkar lite, lämnar kranar till septin öppna = klart har fungerat klockrent för mig i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag rekommenderade matolja är att jag själv har använt glykol de senaste två åren och i år har toaletten börjat läcka tillbaka från tanken Rynkar. Jag misstänker att glykolen är orsaken...

Har sett att många andra har rekommenderat matolja här på forumet och tycker att det låter som en vettig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det matolja Du skall använda - pumpa först bort vattnet, så i med en halvliter matolja och pumpa en gång eller två. Det finns inga fickor som vattnet kan frysa i utan oljan är perfekt samtidigt som den smörjer packningarna. I min förra båt hade tidigare ägare använt glykol och det innebar att plasten deformerades. Jag har själv använt matolja i 10 år - aldrig något annat och det är helt perfekt.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den läcker tillbaka beror på att den sk jokerventilen (backventilen) har börjat ge sig. Om det är en Jabsco toalett så fixar du det på 10 min och en ny jockerventil kostar 120 kr. Det händer oavsett om du har glykol eller inte i toaletten. Jag har min båt innomhus på vintern och ingen glykol men har bytt den trots det.

Du behövern inte köpa hela packningssatsen utan be affären bara ta hem en Jockderventil om dom inte har det redan hemma.



Senast ändrad av oceanis | 19 september 2008 | 19:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm ut/ta bort så mycket vatten som möjligt, så klarar det sig.

Risken för skadlig frysning är klart överdriven.

Om det bara rör sig om små mängder vatten (nån deciliter) och vattnet inte är HELT inneslutet så finns det ingen risk för frysskada!

I vintras gjorde jag en undersökning/test av hur is beter sig/vilken risk man löper.

Jag gjorde så här (vem som helst kan själv göra samma test):

1: ta en tunnväggig plastbehållare typ pizzasallad, fyll med vatten och ställ i frysen.
2: Ta en tunnväggig aluminiumbehållare (50 cl ölburk) fyll upp, lägg på sidan med öppningen uppåt så att vattnet upp till mynningen rinner ut, lägg i frysen (på sidan, med öppningen uppåt).
3: Ta en tunnväggig aluminiumbehållare (50 cl ölburk) fyll upp,lägg i frysen (med öppningen uppåt). 

 Resultatet var att för 1 & 2 uteblev skadan, när isen bildades så expanderade dess volym uppåt i det fria utrymmet (i mitten av ytan bildades en förhöjning).

För 3, så fanns det ingen väg för isen att ta då frysningen skedde utifrån och in (hålet i burken pluggades igen av is) så då sprack burken.

En toaletts material är oerhört mycket starkare och för att  spränga det krävs förhållandevis stor mängd vatten som inte har någonstans att ta vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset oceanis!!! Jag var helt inställd på att byta hela toaletten, men det vore skönt att slippa med tanke på att det förmodligen innebär merarbete p g a olika anslutningar m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enkelt. Längst ner på handpumpen sitter en slanganslutning, den anslutningen som är fastsatt via en fläns mot pumpen lossas och och innanför denna sitter en backventil (jockervent.) av gummi. I med en ny och tillbaka med anslutningen. Du behöver inte ta isär pump eller lossa slang, det går ändå.

Tips: Pumpa massor av vatten och töm ur tanken innan du lossar för det som står i slangen kommer att rinna ur. Speciellt viktigt om duhar en tank där du anluter i botten vilka vissa har. Om din slang går till toppen på tanken räcker det med att spola vatten så att slangen bara innehåller rent vatten.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

missa inte själva pumpen (inloppet) där står endel vatten. om man lossar dom fyra skruvarna (jabsko,johnson) så rinner vattnet ut.
Spräktge vår första pump på detta sättet.

Har även haft problem med packningar som sväller.men det beror nog på dålig kvallite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna varför pumpen skulle ge sig av matoljan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missförstånd !!

Jag har inte skrivit att den ger sig av matoljan.....men jag antar att man inte kopplar in en dunk med matolja på sugledningen till tilloppsvattnet och därefter kör pumphus och ev andra delar av toaletten full med matolja. Det man normalt gör med båt toaletten under säsongen är att man häller i ett par matskedar matolja för att smörja pumpen men då finns det fortfarande vatten kvar som med stor sanolikhet fryser under vintern. Om de som förordar matolja för vinterkonservering menar att de fyller pumpen med matolja så är det möjligen ett sätt som fungerar men man lär ju inte vara  säker på att allt vatten kommit ut och oljan lär ju inte blanda sig med vattnet så ev resterande vatten kommer att frysa. Glykol blandar sig som vi vet med vattnet och det är ett säkrare sätt att förhindrar frysning. Till saken hör att olja är mer eller mindre inkompressibelt så en restmängd vatten i oljan lär spränga sönder om det vill sig illa.

Vilket som är bäst för gummidelarna är nog inte klarlagt. Vet inte om det är solklart att gummi som ligger 5-6 mån i olja klarar sig bättre än gummi i glykolvatten.

Själv tömmer jag och knepet som även andra nämnt är att suga torrt med våtdammsugare är ganska bra.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder vanlig spolarvätska sedan många år tillbaka. Har (hittills) inte haft några problem med det.  Däremot så är det lika tjorvigt varje år att få septitankspumpen att gå i gång. Så då får jag ta ur impellern och smörja den med lite glycerol. Sedan är allt bra för säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...