Gå till innehåll
måndag 30 september 2024
Gäst Nisse

100 drev

Rekommendera Poster

Gäst Nisse

Hej om man har ett 100 drev ...sitter propelen på splans ell er siiter det bara en sprint?? NÖ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

ok...man tackar.....hur bytar man olja i drevet då???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man - AQ och S-drev? Att byta olja på drev kan man bara göra då båten är på land. Placera en spann under avtappningshålet på drevet. Skruva loss pluggen. Låt rinna ut och kontrollera volymen. Om den gamla oljan är gråaktig beror detta antagligen på vattenintrång i drevet. Exempelvis kan packboxarna på propelleraxeln ha gett sig. Kontakta oss så ger vi vidare råd! Om oljan inte är missfärgad skall ny olja hällas på. Innan dess måste pluggen återmonteras med ny packning. Volym och oljetyp för drev finns angivet på tipssidan. Efter att rätt oljetyp har fyllts på så skall volymen kontrolleras m.h.a stickan. Dreven tar ingen skada av att hänga ute hela vintern. Beakta dock att i synnerhet AQ-drev är mycket stöldbegärliga, så det säkraste är att förvara drevet bakom lås. Detsamma gäller foldingpropellrar till S-drev. kolla länken där står allt man vehöver veta och lite till http://www.drevia.se/tips.html lycka till och ha de nice till havs i sommar :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

jag har ingen avtappnings plugg på drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo de tror jag nog....de kan ju va så att dem har glömt att göra en på ditt drev men risken är inte så stor tror jag. det är ingen plugg som sticker ut som på en gammal bilmotror utan jag har för mej att det är en vanlig spårskruv som är försänkt och sitter längst ner på ena sidan långt fram, jag har inte bytt på min ännu,jag köpte denaldeles nyss och den var nybytt men vi får se i höst om jag lyckas o få ur oljan. i värsta fall får man vända upp och ner på heöa båten så drar tyngdkraften ur oljan samma väg den kom :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

nix jag har ingen plugg .....vad gör man då??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: så ringer du volvo penta imorn när du vaknar och berömmer dem för att dem har tillverkat ett drev som ingen har bytt olja i på ca 30 år och som funkar fortfarande...... 2: så letar du lite till eller ber nån granne leta... 3: skit i och byt olja 4: släng skiten och köp ett nytt med ny olja i redan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på mitt 100 drev sitter den som bilden visar fast kanske på andra sidan jag minns inte rikyigt

post-2987-1394234275,6411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Hej igen! Jag kom nyss från båten försökte känna med handen runt där du hade pilen....men jag kännde ingen plugg varken på höger eller vänster sida....kan det vara ett 80 drev??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vad jag fått redda på så finns det både med splains och sprint till 100 drev.sj har jag splains och söker en propeller med splains till mitt drev mvh kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl nån tidigare ägare som spacklat igen alltihop med läcktätare

efter ex. grundkörning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter exakt där pilen pekar, fast på andra sidan drevet, dvs på babordssidan. Den är försänkt några millimeter.

 

Ta upp båtrackarn ur drickat och titta efter ordentligt. Den måste ju iallafall upp innan du kan byta olja.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska som sagt finnas en där det har beskrivits om du har ett 100-drev.

Kan ju vara någon som målat över den eller liknande.

 

Gällande splinesen så har jag inga utan bara en sprint på mitt 100A-drev iaf. Kan ju dock vara splines på B-dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare:

 hej vad jag fått redda på så finns det både med splains och sprint till 100 drev.sj har jag splains och söker en propeller med splains till mitt drev mvh kalle

 

Svar:

80drev hade splains samt klokoppling i växelhus.

100drev hade slät axel med brytpinne samt konisk koppling i växelhuset.

 

Dom är väldigt lika... Undre halvan av 100drev passar på 80drevs övre halva och tvärt om.

 

Senast ändrad av bonn | 08 februari 2008 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det folk som åker båt med 100 drev? Kan inte va kul isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...