Jonte64 0 Postad 18 September , 2008 Hejsan! Har ägt en Bella 510r som tyvärr blev påkörd och sjönk. Hade nu tänkt att köpa mig en mittstyrpullpetare i stället. Högarodd 510 och Uttern S52 är dom jag tittar på, båda med 75 hk optimax. Uttern är ca 18 tusen dyrare. Vad tycker ni och varför? För och nackdelar. Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin5 0 Postad 5 Oktober , 2008 Har en HR 510 med Suzuki DF 90 på. Mycket fint ekipage som jag haft en säsong. Jag tittade på en mängd båtar innan jag bestämde mig för en HR. Fördelen med HR jämfört med Uttern är att det är en modernare konstruktion. S52 baseras på Uttern 5202 och enligt tester jag läste fick den aldrig speciellt bra kritik. Du kan hitta en del tester på nätet eller kolla i gamla nummer av båtnytt etc. HR är klassad för 6 och Uttern för 5 (har jag för mig) På HR är det sedan 2006 (tror jag) standard med hydraulstyrning. Det är som att köra bil. Båten går mycket fint i sjön och endast vid kraftiga svängar kan proppen tappa lite grepp. Den har ingen, eller mycket liten, planingströskel. Mycket bra stuvfack då facket i mittkonsolen rymmer väldigt mycket. Det finns utöver det tre stuvfack ( i det ena sitter i och för sig batteriet) 2 ankarboxar (en fram och en bak. Vi är en familj på 2 vuxna och tre barn (6-11 år) och vi har gott om plats. Vi har varit ute 4 vuxna och 5 barn vid något tillfälle och båten klarar det hur bra som helst. Du skall fundera på en 4 taktare. HR säljs oftast med Suzuki och deras 4 taktare är kanon. Tänk på att inte undermotorisera båten. Om du hittar en HR med Suzuki så är 90 HK klart att fördedra då den har 2 liters cylindervolym. 70 hästarn har 1,3 liter volym och är i grunden samma motor som deras 60 hästare. En 75 hk optimax kan nog funka också, men välj inte mindre. Undrar du mer om HR är du välkommen. MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte64 0 Postad 6 Oktober , 2008 Tackar för bra info. Köpte en ny Hr 510 med 75 Optimax (lättare att serva själv). Mycket båt för pengarna me hydralstyrning, tiklaminat, dynor, vattenskidstolpe mm. Fick den för 23 tusen under listpris nu på hösten. Längtar till våren! Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 7 Oktober , 2008 Se till å plocka ut den från firman med ett separat avtal om vinterförvaring om de skall ha den över vintern. Annars kan båten lätt ingå i konkursboet om det skulle gå illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser