pebng 0 Postad 18 September , 2008 Har en Mariner 60hk med en reglagebox från Mercury. När man vrider nyckeln till tändningsläge så kommer det en gäll signal från reglageboxen och tystnar sedan. I somras började signalen tjuta under gång, varför jag plockade isär reglageboxen och kopplade ur den lilla skrikan som satt där. Undrar om någon vet om detta bara är en varningssignal att tändningen slås på eller om den har någon annan funktion? Hur inte märkt någon skillnad, frånsett att jag blev av med ljudet. Motorn startar normalt, generatorn laddar och elchoken funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 18 September , 2008 Du måste vara mer utförlig, vad är det för motor 2-takt separat oljeblandning etc. Ljudsignalen skall tjuta om det är låg oljenivå, överhettning etc. Så denna skall du absolut inte koppla ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebng 0 Postad 18 September , 2008 Det är en tvåtaktare med separat oljetank. Oljan har man lätt koll på då den har ett skvallerrör innanför ett plastfönster. Har heller inget problem med överhettning. Motorn har gått säkert 25 timmar efter att jag kopplade ur skrikan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 18 September , 2008 Som sagt. Summern eller skrikan som du kallar den är till för att varna om funktionsstörningar och i ditt fall ska den ljuda då oljenivån är låg eller temperaturen hög. Verkar som att du har ett elfel i någon av givarna om du inte märker något problem. Givaren för oljenivån borde sitta på oljetanken och därför vara lätt att kolla/byta Du får ta som vana att kolla skvallerstrålen och oljenivån innan färd då du nu inte har något varningssystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 19 September , 2008 Hej, bör vara samma som min Mercury -97:a 2T. Summern ska som sagt pipa nån sekund när du vrider om nyckeln bara för att tala om att varningssystemet funkar. Börjar den tjuta intermittent (pip-pip-pip) under gång betyder det låg oljenivå. Det sitter en sensor i botten på plastdunken som känner av hur mycket som är kvar, det finns alltså ingen övervakning av själva injektionspumpen. Ett sammanhängande pip betyder överhettning. Skulle nog tro att det är vanligare att sensorerna krånglar än att det är nåt riktigt fel, fast det är väl vettigt att kolla upp innan nåt tråkigt händer.. /NP Senast ändrad av Nicpa | 19 september 2008 | 09:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebng 0 Postad 19 September , 2008 Tror också på sensorfel alternativt att summern hängt sig. Olja har hela tiden funnits i tanken. Det ihållande ljudet från sensorn kom redan från början vid kallstart av motorn, så det kan inte vara överhettning heller. Kylvattnet sprutar också normalt, både vid trollingkörning och full- rep. marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 19 September , 2008 Har en Mercury själv och från det att motorn va ny så har den gett en gäll signal när jag vrider på tändningen och den talar om att varnigs signalen fungerar. Det ska tjuta om motorn blir överhettad eller övervarvar eller som i mitt fall om olje trycket blir dåligt då jag har 4T. Skulle inte koppla bort den om det var min båt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 19 September , 2008 Hade ett liknande problem med min gamla Mercury. Verkstan kollade upp det hela och konstaterade att summern hängt sig. Eftersom en ny summer skulle kosta typ 4000, så lät jag dem koppla ur skiten istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebng 0 Postad 19 September , 2008 Jag tror att mitt fel är detsamma. Har ju kört motorn ca 25 timmar efter urkopplingen, med koll på både olja och kylning, utan några som helst problem. Kostar det 4000 att byta, så får det nog vara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 19 September , 2008 Låter dyrt med 4000 spänn för en summer, kanske kan funka med nått dyl. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50591&path=239000000,253500000,262500000 Om det nu e den som hängt sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 19 September , 2008 Summern är hel.. den piper ju . 4000.- måste vara för det som kallas warning module som tar emot sensorsignalerna från oljetank och tempgivare och skickar ut spänning till summern om nåt gränsvärde överskrids. Kan ju naturligtvis vara nåt tjall på den. Om det nu är så att summern tjuter kontinuerligt om du kopplar in den så skulle det betyda värmeproblem, och piper den fast motorn är kall=nystartad så är det ju falskt larm. På min Murkla sitter tempgivaren inskruvad i motorblocket strax intill översta tändstiftet, och det är lätt gjort att skada kabeln när man skruvar på tändstiften.. kolla så det inte är det som spökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 19 September , 2008 Jag skulle inte vilja vara utan summern. Även om det bara är falsklarm nu, så i o m att den är urkopplad så kommer det garanterat leda till allvarliga motorskador när väl impellern ger sig, oljan är slut eller liknande. Kolla alla kablar och givare efter glapp, skulle tro att en glapp tempgivare kan vara problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simont 0 Postad 5 Augusti , 2015 Lånar en gammal tråd lite; Har liknande problem med min Mariner 75 från ca-95 (osäker på exakta årsm.) med separat oljeblandning. Den piper vid start när man vrider om tändningen i någon sekund, vilket jag antar är för att kontrollera så "varningssystemet" fungerar som det ska? Dock märkte jag ganska snart att den började pipa från och till allt oftare när jag körde med den, t.ex. innan båten planade när jag gasade iväg. Till slut tjöt det från reglaget konstant, så jag tog bort motorkåpan och kollade oljenivån som visade sig vara låg. Fyllde på olja och tjutet försvann. Nu när jag har varit ute och åkt några gånger har jag märkt att ljudet kommer tillbaka till och från när man kört ett tag. Har kollat oljenivån med jämna mellanrum och den är bra, har även alltid haft koll på skvallerstrålen och det är bra tryck i den. Däremot vet jag inte vad det ska vara för temp på kylvattnet som kommer ut, ska det vara kallt eller varmt? Eftersom jag inte kan hitta någon logisk orsak till tjutet/pipet så börjar jag fundera på om det är som några tidigare skrev, att det är någon givare som glappar, alternativt att tempgivaren/oljenivågivaren helt enkelt är trasig? Dock uppstår ju inte pipet förrän man kört en stund med båten.. Kan tillägga att motorn startar och går hur bra som helst, aldrig varit några problem på det sättet. Är själv helt grön på båtmotorer så skulle verkligen uppskatta all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_jim 0 Postad 16 Augusti , 2015 (redigerade) Jag hade precis samma fel på min 75:a optimax i våras när jag la i den efter vinterförvaringen. Efter genom gång av mig på både olja, kylning och vattenavskiljaren så larmade den fortfarande och då lämnade jag in den till till min lokala servicefirma. De kunde efter lite felsökning konstatera att laddkabeln från generatorn var av och därför så larmade systemet. Kan vara en idé att kolla igen strömförsörjningen om allt annat funkar som det ska. Redigerad 16 Augusti , 2015 av mr_jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser