Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Suckan

Fuel Stabilizer - var köpa?

Rekommendera Poster

Som nybliven ägare till en fyrtaktare ska jag vinterkonservera den nya motorn för första gången.

Vad jag förstår ska det tillsättas antikoaguleringsmedel, eller stabilisator, till vinterbränslet som sedan ska köras runt i motorn. Jag vet att Quicksilver har en Fuel Stabilizer – men var köper man dom? Vare sig Erlandssons, Watski, macken eller Mekonomen verkar ha den eller motsvarande bränsletillsats på lager. Måste man köpa direkt från verkstaden? Hur gör ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt något sånt, har i å för sig hederliga 2-taktare med förgasarmotor som tas upp i december. Men räcker det inte att köra motorn tills bränsle tar slut, då finns det inget som behöver stabiliseras ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det räcker inte! Bränslet måste stabiliseras för att garantier etc ska gälla.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uveckla detta med garantier är du snäll.

Kör jag slut på soppan så finns väl inget kvar i insprutningssystemet, och därmed heller inget som ska stabiseras..?

Eller vad är det jag inte förstår. Till min Suzuki står det samma i instruktionsboken som frågeställarens.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina garantivillkor säger att motorn måste vinterkonserveras och vinterförvaras enligt tillverkarens föreskrifter, och då utgår jag ifrån stycket i instruktionsboken som säger att antikoaguleringsmedel ska tillsättas i vinterbränslet.

Onödigt eller inte, jag vågar i alla fall inte chansa. En flaska kostar trots allt bara en femtiolapp! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det finns helt orimliga anvisningar som följer med båtmotorer, jag misstänker att de är skrivna av jurister så att tillverkaren inte blir stämd på stora belopp i USA.

Till min Tohatsu (2-taktförgasarmotor) vill de att man skall var 100:e timme, alt var 6:e månad:
- montera ner och rengöra förgasaren
- ställa in tändningen
- kolla slitage på vattenpumpen
- feta in
- dra åt skruvar och muttrar
- massa annat

och att t.ex byta impeller var 12:e månad

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 18 september 2008 | 14:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...