Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
siteadmin

Har du varit ute med båten tillräckligt mycket i år?

Rekommendera Poster

Hösten har nu tagit över efter en underbar sommar. Snart är det dags att ta upp båten och göra henne i ordning för vintern.  Själv tycker jag det känns som det bara var några veckor sedan vi sjösatte vår underbara båt. Vi har inte hunnit vara ute med henne alls så mycket som vi drömde om i vintras.

Vi på Maringuiden undrar vad tycker du? Har du varit ute med båten tillräckligt mycket i år? Om inte, berodde det på vädret eller på ekonomin?

Senast ändrad av siteadmin | 18 september 2008 | 12:11

Senast ändrad av siteadmin | 27 november 2008 | 11:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, på tok för lite. Men vi kan varken skylla på vädret eller ekonomin. I vårt fall är det jobbet. Men förhoppningsvis kan vi ta igen det nu i höst eller till nästa säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En önskar!

Ställde tyvärr till det för mej i midsomras så ut & åka nya båten har uteblivit!
Där blir det revansch sommaren 2009.

Som tur är har man en liten bad/fiskebåt och den används fortfarande.

Härlig sommar har det vart iaf.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix! Men det är bara min första sommar med båten så mer blir det nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varit ute tillräckligt??? Nej det kan jag inte säga att jag varit, det har väl inte blivit mer än ca 450M i den lite större och det börjar närma sig 200 med den lille. Fast nu är kanske inte seglad distans det viktigaste här i livet, det är nog så viktigt att man har det gott och pent när man är ute. Och nu börjar ju en härlig tid i bland holmar och skär. Dessutom så är ju årets båtsäsong är ju inte över förrän till nyår å sedan börjar vi ju på ny kula igen, kanske att en tar upp den store i Juli när det ändå inte är någon större ide att hålla på och trängas.

Ha´ t pent smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CoolHej. jo då det blev 17 dagar i skärgården med våran safir kabin blev nog närmare 300 distans. Blev en hel del turar i mälaren med när vädret var ok.

Under den tiden kom vi på att, om vi ska var ute så länge behöver vi en större båt.  Så det blev en Albin27 Wynne för ca 4 veckor sedan men har inte vart ute så mycet med den.

Så nu har man två båtar att ta upp inför kommande vinter eftersom ingen verkar vilja köpa safiren. Är vär lite fel årstid att sälja.

post-10004904-1394235624,3419_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Köpte båten månadsskiftet Juni-Juli så det har tyvär inte blivet mer än 5-6 gånger med snipan, har ju varit ute desto mer med styrpulpeten ungefär varannan dag fisketokigGlad

Men sässongen är inte slut än för vi får hoppas på många fina höstdagar med laxfiske.

// Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns konstigt att det redan är dags att ta upp båten. Sommaren var underbar, medan sensommaren uteblivit.

Med lite fixande inför vinterförvaringen, och fokus på annat under vintern så är våren snart här igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit ute med båten ungefär lika mycket i år som tidigare år. Man får klä sig efter vädret och lätta ankar. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om hur många nautiska mil det blivit. Kollar aldrig det, men alldeles för lite tid har det varit, men va fan båten kanske inte skall upp iår, så det blir nog tillfällen.-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips om man behöver sälja båten eller några tillbehör är att lägga in annonsen på www.hyresjakten.se.

Själv tycker jag det känns som det bara var några veckor sedan vi sjösatte vår underbara båt. Vi har inte hunnit vara ute med henne alls så mycket som vi drömde om i vintras, men hoppas på att våren snart är här igen.  Någon som har en ht båt att sälja? Flipper 705, Nimbus,Aquador, eller liknande hör gärna av er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det måste jag säga, 5veckors segling är ett bra resultat av sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min båtsäsong blev väldigt kort. Efter sjösättning, i slutet på maj, skulle jag flytta båten till min båtplats. En sträcka på några hundra meter. Halvvägs så tappade motorn kraft och jag hade ingen tomgång. Jag fick kasta ankar, för att en stund senare bli bogserad till gästbryggan. Hade inget annat alternativ än att lyfta upp båten igen. Det visade sig senare att det hade gått in vatten i ena cylindern. Motorn är en två takts Yamaha 90 hk utombordare av 1988 årsmodell. Det blev ingen mer sjösättning i år. Istället så sitter jag med trasig motor som, enligt en Yamaha repartör, inte är värd att lägga pengar på utan bara är värd skrotvärdet. Det  positiva är att jag inte behöver botten måla nästa år och att jag sparat en massa bensinpengar.

segle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Oja då! nog har man hunnit med att vara ute,la i båten i 15 april och ska nog ha i henne i minst en månad till. har nog averkat 450 sjömil och ett antal övernattningar , både frugan o jag trivs på sjön och att bo i båten.. Så i morgon bär det av igen , varma kläder och bränsle till värmaren så blir vi ute till söndag kväll Minst !! Så denna sommar är inte slut ännu!!

Ps. lite fanatiker måste man varaSkrattande

MVH Johan

Senast ändrad av sm7stu | 18 september 2008 | 20:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillräckligt och tillräckligt...

Jag är nöjd. Har haft en kanonsommar och haft minst 25 övernattningar i båten. Sträckan är ca 400 NM med stora båten och något hundratal med lilla. Tyvärr måste jag upp snart.

Inte beroende på väder eller ekonomi. Eller egentligen beroende på ekonomi för om vore hur tät som helst skulle man väl inte jobba alls på sommaren Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit ute mer än tidigare. Brukar tanka för ca 1500 kr på en säsong. I sommar har jag tankat för 2500 kr (Styrplpet 5,1m med 60hk).

Känner mig ganska nöjd med båtsommaren. Båten ligger fortfarande i, så det blir nog någon mer tur innan jag tar upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorå, ca 70 timmar har det blivit i Windy 28 :an. Härliga dagar i Danmark och på västkusten.

Frågan är hur vi ska klara samma bedrift nästa år, barnen blir inte precis mindre och byta båt är inte aktuellt....

Fast nog hade väl sensommaren kunnat bjuda till lite bättre, för mycket regn enligt vårt tycke.

Hoppas på en fin fin båtsäsong 2009, men först skall vi på säsongsavslutning kommande helg, YES!!

Godag

Senast ändrad av porsche | 19 september 2008 | 17:31

post-3635-1394235624,983_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men visst har det blivit en hel del båtturer i år. Har en styrpulpetare som har fått jobba rätt mycket. Den tar jag upp i slutet av november eller nått. En weekendrunda upp i Blekinge skärgård skall hinnas med. Familjen köpte en accent26 i augusti men har inte hunnit med så mycket som vi ville, motorhaveri med 3 veckors väntetid... redan efter första segelhelgen :-( Den tas upp i slutet av okt så det blir väl några turer till med den. Jag ser verkligen fram emot nästa år= många timmar på vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ens i närheten =/

Hann vara ute 3-4ggr, sen släppte ankaret på ngt mystiskt sätt, så motorn fick sig en smäll, samt lite sprickor i botten =/

Bättre lycka nästa år...

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3-4 ggr i veckan förutom en 4 veckors period då vi var bortresta . En hel del sol o bad med familjen har det blivit och grymt mycket fiske . Min båtsäsong är inte över förrän minusgraderna gör sig till känna , då lämnar jag in båten för service . Blir det en lika mild vinter som sist så åker båten i igen och då skall det fiskas .

Mackan  Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TVÅOCHETTHALVT? Dåhar du nog åkt lika mycket eller lite sedan förra säsongen, orkar inte räkna.F.Ö var har alla varit som har haft en underbar sommar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 500 kr ???  Det förbrukar jag på några veckor . 20 000 kr lär jag väl hamna på denna säsong . Har funderingar på att förlänga försäkringen så att jag kan fiska även på vintern .... om jag har råd ....

Mackan  Obestämd

Senast ändrad av Heiner | 20 september 2008 | 18:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I det stora hela har det varit en kanonsommar på östkusten, iallafall fram till början av Augusti. Det blev en hel del båtfärder med övernattningar. Självklart skulle man åka mer båt (längre sträckor alltså) om bensinen inte var så förbenat dyr.Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man vara ute tillräckligt? nä skämtosido, har inte räknat distans men det har väl överlag varit ett bra båtår förutom sensommarn, men det är flera fina helger kvar innan upptagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med 100%. Mycket vill ha mer, men har man en son i tonåren får man kompromissa lite när det gäller att ligga till sjöss i ett sträck. Juli var skitfin när det gäller segling och man har ännu några möjligheter kvar innan upptagningen sista veckoslutet i oktober. Vädret är knappast någon faktor såvitt det inte är åska och drivis. Ekonomi (bränsleekonomi) är inget som bekymrar en seglare.

//Ilkka

Senast ändrad av Icesteppe | 21 september 2008 | 00:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fört loggbok i år, och har sedan april varit ute med båten 73 ggr, ngn som slår det tro?

Känner bara att man tar bort klyschan, sommaren är för kort nu, jag anser att 6 månader i spat är fullt tillräckligt hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

73 gånger, nä, det slår jag nog inte.  Men i antal övernattningar gör jag nog det, för det är väl en tävling va? Flört  Skämt åsido, båten är mitt hem från sjösättning till upptag och det brukar faktiskt bli någon enstaka natt på vintern också när hon står på landbacken.  Hade en härlig övernattning på den lilla ön Morgongåvan nu inatt.  Jag, en grill, en hund och en pava rött på en blankslipad klippa i solnedgången en septemberkväll.  Nästan, men bara nästan så att man kan bli religiös.  Tänk, sånt här kommer jag att få uppleva mer av nästa höst då båten inte ska tas upp för vinterförvaring.  Stora nassa en decemberdag måste ju vara magisk, någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna sommar har varit fantastisk, en kanonresa från Borgå via Ålandskärgård via Mariehamn - Söderarm till Uppsala, havet låg som en spegel (Utom skärgårdshavet en dag Förvånad(10-14m/s) , 6-8m/s strålande solsken Coolöver Ålandshav, efter ett par veckor på kontoret blev det en tur i Mälaren upp mot Västerås med kanon väder.Så vi har spenderat en hel del tid på sjön i år.

Men en sak som vi har noterat och fler med oss, vi tycker att det har varit mycket mindre antal båtar ute i år , kan det vara bränslepriset ELLEER vi kan ju ha fel Oskyldig och varit på lugna platser.

Nu är det upptagning till helgen och höstmörkret med blåst , kyla och snö FY Skrikandessjutton längtar efter VÅÅRREN

/Kenbja  

post-549-1394235626,3654_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, visst har det blivit några turer. men man tycker väl alltid så här års att det kunde ha blivit fler. Men då har man ju något att se fram emot till nästa sommar. Det känns också lättare att jobba med båten i vinter när man har några sköna minne att tänka tillbaks på.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...