Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
tobbz

Att tänka på vid längre färder.

Rekommendera Poster

Imorgon ska vi hämta vår nya båt, en flipper 510 ht med Yamaha 50 hk.
Skall köra runt den till hemma hamnen, en resa på ca 50 distans.

Är det något man bör tänka på ?
Ha med sig ?

Eller några andra bra tips och råd mottages gärna !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, börja med att lyssna på väderleksutsändningen. Vidare se till att ha flytväst en välladdad mobil (ifall det inte finns någon VHF) samt sjökort över området. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en äldre motor som du inte har någon historik på så skulle jag tveka lite inför en sådan resa. Möjligen att jag skulle köra om det fanns ett extra motorfäste och en trollingmotor som reserv, men annars skulle jag nog hyra en trailer och transportera på land.

Första färden med okänd båt bör ske under kontrollerade former på roddavstånd från hamn.

/Sakkunnig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir kallt med några timmar på sjön. Pälsa på dig bra och ha regnställ överst mot vinden. Har du tillgång till en integralhjälm med visir är det skönt mot kall vind spec. om du inte har ruta att gömma dig bakom. Är det risk för frånlandsvind och du går över öppet hav är det nog bra att ha en extra hjälpmotor att haka på. Det går nog att låna/hyra av någon här på sajten t.ex.

Jag har en liten 3hk om du bor i Göteborg t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

När jag köpte min fjord för ett par veckor sedan så valde jag att ta hem den 45 nm sjövägen. Det jag tog med var en god vän med sjövana, papperssjökort, batteridriven handhållen GPS, plotter med 12V kabel, laddad mobiltelefon med nummer till sjöräddningen samt matsäck.

Det gick för övrigt bra förutom att kabeln till plottern visade sig vara glapp så vi fick navigera på det gamla hederliga sättet med papperssjökort.

/Niclas

Extra bränsle...

Senast ändrad av Niclas_O | 18 september 2008 | 13:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappt någon tur som jag skulle kalla längre.

Flyttoverallen är bra att ha vid denna årstid, den håller en varm och torr även vid mindre regnskurar. Glöm ej varma handskar heller.

Och ha tillräckligt med bränsle plus en extra dunk i reserv, den bränsleförbrukning man ser i olika broschyrer är under helt ideala förhållanden som aldrig inträffar i det verkliga livet med våg, vindar, accelerationer samt icke optimal lastfördelning  i båten. Motsvarar att köra en varm bil på 5:ans växel en varm och vindtilla sommardag på en väg utan stigningar och uatn kurvor i 60 km/h.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är provkörd redan så den är jag inte orolig för.

Det enda är vädret, hur pass pålitligt är SMHI vädret ifrån deras sida, just för sjö väder delen ?
Finns det andra sidor som har bra väderleks rapporter ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till nya båten och 50 nm det är allt en rätt rejäl tur och inget att rynka på nästan åt.

Min erfarenhet är att det viktigaste att ha med på en längre tur är en stor thermos Kaffe, och vatten att dricka.

Tänk på att man förbränner rätt mycket bara för att hålla värmen nu på hösten när det är lite kallare ute och fartvinden kyler

Så Mackor frukt och choklad är är ett måste,  om man inte orkar sätta ihop en ordentlig pick-nick korg med grillad kyckling pastasallad eller något annat trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang vädret så får du snart svar från Donna lee om vädersajter sen får man väl ta ett medelvärde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju även mycket på var någonstans du ska åka förståss. Öppet hav eller inomskärs? I insjö kanske? Även i sjöar kan det vara skillnad som natt o dag. Att t.ex. åka i Mälaren från Västerås till Stockholm kan vara som att ta en promenad i eljusspåret jämfört med att åka över Vänern från Karlstad till Läckö...
Skrattande/Zwen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att färden gick aldeles utmärkt !
Totalt stiltje på under hela färden, god matsäck gjorde resan underbar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Skönt att höra, lycka till med båten Flört

Sativa skrev:
Ang vädret så får du snart svar från Donna lee om vädersajter sen får man väl ta ett medelvärde.

Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...