Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
flying

Flipper svenskt?

Rekommendera Poster

I årets första nummer listade Vi Båtägare fem svenska motorbåtssuccéer. En av dessa var Flying Flipper - ett roligt uppmärksammande av en ovanlig modell, se artikeln:

http://www.maringuiden.se/artiklar/;5_sucéer___Flying_Flipper-1011http://www.maringuiden.se/artiklar/;5_sucéer___Flying_Flipper-1011'>

Här är fyra citat:

...glasklara succéer i svensk båtindustri. (puff/introduktion)

En av de mest potenta muskelbåtar som någonsin byggts i svensk fabrik. (bildtext)

Därför blev uppmärksamheten enorm när Flipper Marin släppte Flying Flipper.

Att Sverige hade lanserat en egen muskelbåt var bara detta en sensation.

Men var båtarna verkligen så svenska som tidningen vill påskina?

Jag mailade av ren nyfikenhet ViB och dåvarande chefred Genberg men där bemödade man sig inte att svara så nu får Maringuidens kunskapsbank ta över. Att Flipper byggdes i Finland vid denna tid (ca 1984) och att Isacsson låg bakom designen är det enda jag säkert vet. Men hur var det t ex med ägandet och bolagets nationalitet? I samtida broschyrmaterial står det alltid Flipper Oy, inte AB, och Flipper Marin var väl då som nu bara svensk agent?

Det skulle vara intressant om någon med bättre insikt kunde berätta hur svenskt Flipper egentligen var.

Edit: tre citat blev till fyra...



Senast ändrad av flying | 18 september 2008 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Visst startade Flipper sin verksamhet i Sverige, men så här står det på sidan www.flipperbat.se. 1971 gick svenska Flipper i konkurs och all tillverkning flyttades till Finland.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letade lite med Google och hittade en sajt om Smuggler som långt ned på sidan

http://www.smuggler.se/sagan.htm

med Sagan om Smuggler om vad som hände under år 1969 innehåller följande mening:

Också andra körde fort i det fina vädret, främst då Sigurd Isacson med sin nya katamaran Flying Flipper med dubbla Mercury 125 hk, dock utan en chans att nå den bortflyende Smugglern.

Denna mening (om den stämmer) och bilden på en tävlingsbåt med två utombordare (med bildtexten Sigurd Isacson Flying Flipper 1969) talar för att namnet Flying Flipper från början användes för en annan typ av båt. Det kan kanske förklara lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tankegångarna. Naturligtvis blev det ett par dagar till sjöss under helgen så jag inte kunde svara direkt, sorry!

Men är det verkligen ingen på MG som vet mer om Flippers ägarförhållanden och/eller nationalitet i mitten av 80-talet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som sägs om 60-talskatamaranen med samma namn är förresten riktigt men jag ser inte riktigt hur det påverkar eller besvarar frågan. Artikeln handlar otvetydigt om den moderna FF:en.

Personligen fortsätter jag nog hur som helst att betrakta 80-talets Flipper som finskt, om än med svenska designinfluenser, tills annat bevisats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det besvarar: Människors minne är ju inte perfekt -- så om journalisten som skrev letade fakta om Flying Flipper och hittade att den tävlade i Roslagsloppet 1969 --- utan bild på båten --- då kan ju en förväxling kanske ha skett.

Men visst har du en poäng, myten om Flipper är tänkvärd. Jag trodde själv länge att Flipper var svensktillverkade, eftersom jag hörde och läste ungefär samma tjat som med Volvo och Saab -- att de är så bra bara för att de är svenska.

Tja... kanske är både bilar och båtar svenska så länge det är en SVENSK ingenjör som har ritat och konstruerat. I så fall är väl min nya Aquador också svensk ;-)

Heja Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag anade tankegången men såg förväxlingsrisken som obefintlig då skribenten anges stå för både text och foto. Han borde mao ha varit i närheten av en 80-tals FF då det begav sig. Och vinnare i Roslagsloppet var väl bara den nya båten. F ö ser det ut att vara självaste Sigurd Isacsson som rattar på den där bilden :-).

Intressant att du betraktat Flipper som svenskt, också. Jag har hört mer av den andra varan, dvs människor som tror det är rakt igenom finskt och blir förvånade över den svenska historiken. Men jag har inte sett så mycket av åttiotalskampanjerna. Det är ju möjligt att man tryckte hårt på ursprunget och höll låg profil kring den finska tillverkningen, hur nu det skulle varit någon fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte konstigare än att en bil som är byggd i en holländsk fabrik, ägd av ett bolag med huvudkontor i USA ändå här i Sverige av många ses som en svensk Volvo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte konstigt att en Volvo byggd utomlands ses som svensk. Det är ju en av grundpelarna i Volvos marknadsföring. Och har du fått intrycket att Flipper är svenskt är det också din sak, det var bara en helt annan bild än den jag fått.

Men jag måste få påminna om ursprungstråden. Kärnfrågan är fortfarande om bolaget Flipper faktiskt var svenskt eller finskt när FF lanserades. Och om ViB därmed var helt eller bara lite fel ute med sin beskrivning av den svenska succén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...