Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Jproud

Dynor i ruff kan maskintvättas i temperatur?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis varit och plockat ut dynorna i ruffen från min henåjulle. Och plockat av själva dynöverdraget. Ett sånt där överdrag med dragkedja runt om. Nu undrar jag vilken temperatur man ska/kan ha när man tvättar det i tvättmaskin? Någon vänlig själ som vet detta. Gissningar undanbedes för jag känner inte riktigt för att det krymper...

Tack på förhand /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, den frågan är nog totalt omöjlig att svara på eftersom du inte talar om vad det är för material.  Är det bomull eller lin så kan du ha rätt hög temperatur, 60 grader.  I övrigt skulle jag nog inte ha högre än 40.  Men moderna tvättmedel tvättar faktiskt rent i den temperaturen också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Du har helt rätt, svårt att veta om man inte vet material. Jag har ju lämnat överdragen till morsan. Och hon vet inte om hon ska köra 30 eller 40 grader. Skulle tro att det är originaldynor med originalöverdrag, och båten är ju sen sent 70-tal. Men jag säger te henne att köra 40 grader och hoppas på att de inte krymper. Om ingen annan här tycker det är för högt gradantal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

30 är ju för väldigt känsliga material såsom ull, och det kan väl ingen ha gjort båtdynor av.  Kör i 40 och skyll på mig om det går åt varmare trakter Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...