sethakan 0 Postad 17 September , 2008 Jag har en Isotrafo från Victron som jag köpte i somras men den står och surrar hela tiden, nästan mer när den ej belastas, riktigt störande faktiskt. Ska de va så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 17 September , 2008 Jag vet inte riktigt vad en Isotrafo är, men är det en transformator? En isolertransformator kanske? Om det är en transformator, och som surrar eller brummar, beror det på ljud från elektroplåten som trafokärnan är uppbyggd av. Det brukar ofta höras lite, men om det är mycket kan det vara något fel i plåtarna. I så fall är det väl inte mycket annat att göra än att reklamera den? Om detta inte gäller en transformator får du bara bortse från mitt svar. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 17 September , 2008 Jo visst är det en isolationstransformator jag talar om, svårt att veta om det skall vara så eller om det är något galet, jag skall se om nån kunnig kan komma och se på den. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 September , 2008 Kan det vara nån plåt som inte hör till järnkärnan som brummar? Har varit med om det i elektriska konstruktioner med trafo. Trafon ger upphov till ett magnetfält som kan få stålplåt eller detaljer ikring att svänga med. Det kan bli riktigt irriterande krafdtiga ljud. En gammal OKI matrisskrivare gick att bota genom att böja till en plåt som transformatorn satt på. Eller sticka in en lite kil under plåtens vibrerande ände. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 September , 2008 När jag var radioreparatör på 50-talet, och fick in en radioapp. där nättrafon surrade, spikade jag in grammofonstift mellan plåtarna tills den tystnade. Senast ändrad av Lasse-L | 17 september 2008 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 17 September , 2008 hehe tack men jag vågar mig nog inte på nåt sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 September , 2008 Näh. Ont om grammofonstift numera. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 September , 2008 Ja det är normalt. Surrandet är litet beroende på vilken slags last det är som dominerande för tillfället. Och skulle man kunna göra något åt det hade man nog gjort det är min gissning. Ev. kan det hjälpa att montera den på gummibussningar så att inte vibrationerna fortplantas och förstärks av båtens inredning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser