Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Skrutten

SELVA bra eller ...

Rekommendera Poster

Fråga1.Någon som har en eller känner till Selvamotorerna. Det ska vara Yamahamotorer som tillverkas i italien.  Fungerar de bra? Service?

Fråga2. Lång eller kort rigg, hur tar man reda på vilket man ska ha?

Senast ändrad av Skrutten | 17 september 2008 | 12:28

Senast ändrad av Skrutten | 17 september 2008 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en sprängskiss på en selva till min yamha 50f-(årsmodell 98 tror jag) vet dock ej om alla delar är exakta men det såg väldigt lika ut. dom hävdade att jag kunde ta delen genom dom. kolla man lite nogare så är säkert fler lika

Force- ska vara gamla mercury

mariner ska väl också vara mercury

volvo penta har väl en hel uppsjö av andras motorer

gamla VP 7,5 fyrtakt är kanske honda

VP inombordare bensinare är väl gammla amerikanska 6or och 8or. typ cheva astro

jag har ej forskat i det men har hört en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D beror ju lite på vilken Selvamotor du eftersöker? Alla Selva är ju inte yamaha. Har inte hört att någon ondgjort sej mer än vanligt över Selva så d är säkert en bra motor.

Börja med att tala om för oss vad du har/ska ha för  båt, så kan vi säkert bistå med tips o råd så du får rätt längt på riggen..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört flera säga att Yamaha och selva är samma motor, kan mycket väl vara så.

Tror ändå  när man en gång skall sälja båt och motor att varumärket Yamaha slår betydligt högre än Italienska selva. Skildnaden i pris är ej särskilt stor som ny, men säljbarhet som beg är nog ganska stor.

Tror att man i slutändan vinner på att köpa Yamaha.

Lycka till med vad du nu väljer

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det fanns lite gammalt att läsa angående Selva. Är på jakt efter en 30-40HK motor som ska sitta på en 5meter RIB. Antar att det är en kortriggad jag ska ha? Får kanske mäta akterspegeln men hur mäter man den är det den totala höjden på akterspegeln som räknas?   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är större risk att en Yamaha stjäls än en Selva...

Du mäter rigghöjden mellan det ställe på riggen där motor sitter(dvs i mitten) och botten (altså under båten) i mitten av båten. Lätt att se, för det skall antingen 52 eller 35 cm.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 18 september 2008 | 15:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa av Selvas 4-taktare är yammaha som är dekaltrimmade inga 2-taktare, enklas är att ringa eller maila bryggan i väst och fråga om den motor man är intresserad av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var precis i Norge och fiskade och hade guide som ägde ett 15 tal hyrbåtar med blandade fabrikat på motorer och många Selva. Han hade även ett båtvarv

Frågade om kvaliteten och han sa att Selva tillverkade motorer hade han skickat tillbaka efter en månad på grund av strul. Han bytte till Yamaha tillverkade motorer med Selva kåpa och färg som funkade hur bra som helst

mvh

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtliga Selvas 4-taktare tillverkas i Japan av Yamha. samma motor färg o dekaler skiljer. Tvåtaktarna däremot tillverkas i Italien.

Trött på experter som tror en massa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...