Skrutten 0 Postad 17 September , 2008 Fråga1.Någon som har en eller känner till Selvamotorerna. Det ska vara Yamahamotorer som tillverkas i italien. Fungerar de bra? Service? Fråga2. Lång eller kort rigg, hur tar man reda på vilket man ska ha?Senast ändrad av Skrutten | 17 september 2008 | 12:28 Senast ändrad av Skrutten | 17 september 2008 | 12:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MSX150 0 Postad 17 September , 2008 Jag fick en sprängskiss på en selva till min yamha 50f-(årsmodell 98 tror jag) vet dock ej om alla delar är exakta men det såg väldigt lika ut. dom hävdade att jag kunde ta delen genom dom. kolla man lite nogare så är säkert fler lika Force- ska vara gamla mercury mariner ska väl också vara mercury volvo penta har väl en hel uppsjö av andras motorer gamla VP 7,5 fyrtakt är kanske honda VP inombordare bensinare är väl gammla amerikanska 6or och 8or. typ cheva astro jag har ej forskat i det men har hört en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 17 September , 2008 D beror ju lite på vilken Selvamotor du eftersöker? Alla Selva är ju inte yamaha. Har inte hört att någon ondgjort sej mer än vanligt över Selva så d är säkert en bra motor. Börja med att tala om för oss vad du har/ska ha för båt, så kan vi säkert bistå med tips o råd så du får rätt längt på riggen.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 17 September , 2008 Har hört flera säga att Yamaha och selva är samma motor, kan mycket väl vara så. Tror ändå när man en gång skall sälja båt och motor att varumärket Yamaha slår betydligt högre än Italienska selva. Skildnaden i pris är ej särskilt stor som ny, men säljbarhet som beg är nog ganska stor. Tror att man i slutändan vinner på att köpa Yamaha. Lycka till med vad du nu väljer Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 17 September , 2008 En sökning på selva genererar 85 träffar så ämnet har varit på tapeten tidigare. http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=selva&forum=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 18 September , 2008 Ja det fanns lite gammalt att läsa angående Selva. Är på jakt efter en 30-40HK motor som ska sitta på en 5meter RIB. Antar att det är en kortriggad jag ska ha? Får kanske mäta akterspegeln men hur mäter man den är det den totala höjden på akterspegeln som räknas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 18 September , 2008 Det är större risk att en Yamaha stjäls än en Selva... Du mäter rigghöjden mellan det ställe på riggen där motor sitter(dvs i mitten) och botten (altså under båten) i mitten av båten. Lätt att se, för det skall antingen 52 eller 35 cm. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 18 september 2008 | 15:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 18 September , 2008 Vissa av Selvas 4-taktare är yammaha som är dekaltrimmade inga 2-taktare, enklas är att ringa eller maila bryggan i väst och fråga om den motor man är intresserad av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 19 September , 2008 Var precis i Norge och fiskade och hade guide som ägde ett 15 tal hyrbåtar med blandade fabrikat på motorer och många Selva. Han hade även ett båtvarv Frågade om kvaliteten och han sa att Selva tillverkade motorer hade han skickat tillbaka efter en månad på grund av strul. Han bytte till Yamaha tillverkade motorer med Selva kåpa och färg som funkade hur bra som helst mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 September , 2008 I det här testet gick det bra för Selvas 60 hk 4-takt i alla fall: http://www.klikk.no/motor/baat/article316128.ece /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin2011 0 Postad 11 September , 2011 Samtliga Selvas 4-taktare tillverkas i Japan av Yamha. samma motor färg o dekaler skiljer. Tvåtaktarna däremot tillverkas i Italien. Trött på experter som tror en massa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser