Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Jonas478

VP D6 rymmer 24 liter olja --- är det rimligt fylla på 8 liter ?

Rekommendera Poster

Jag håller på att köpa en Aquador 26 HT och har anlitat en besiktningman för att kolla två båtar. Efter att jag fått protokollen har jag själv kollat igenom den ena ägarens pärm med papper och häpnat över varvens påfyllning 3 gånger av 8-10 liter olja:

Ägaren köpte båten för drygt två år sedan, motorn har gått 180 timmar sedan dess. Nuvarande ägare har betalat tre fakuror där olika båtfirmor gjort diverse jobb (vinterförvaring, vaxning av skrov, bottenmålning, mm) och då tagit betalt för bland mycket annat 10 liter motorolja, 8 liter motorolja, 8 liter motorolja...

Men ingen gång finns 24 liter olja med, som är total mängd olja i en D6-motor, eller 5 liter till drevet. Alltså har inget oljebyte gjorts, trots att instruktionsboken säger att dessa ska göras minst en gång per år...

Jag ringde ett Volvo Penta serviceställe och frågade hur mycket olja en D6-motor drar och killen sa att en tumregel är att man behöver fylla på 0,5% av förbrukat bränsle. Om vi räknar lågt att snittförbrukningen är 25 liter diesel/timme, så betyder 180 timmar att nuvarande ägare tankat 4500 liter diesel på två år = borde ha gjort slut på 22,5 liter motorolja.

Det stämmer ju ganska bra med köp av 10 8 8 = 26 liter olja. Avståndet mellan min och max på oljestickan på en D6-310 är 3,5 liter olja enligt instruktionsboken (sidan 115), men det verkar ändå drastiskt att fylla på 8-10 liter på en gång... Det är 33% och 40% av total oljemängd. Ni som har D6-motor: tänds inte varningslampan innan man gjort slut på 8 liter olja?

Och alla övriga med vana av stora dieselmotorer -- Brukar folk strunta i serviceinstruktionen från Volvo Penta (byta olja minst en gång per år), Är det normalt bland varv och båtägare att fylla på så mycket som 40% av motoroljan utan att samtidigt byta ut den gamla oljan?

Eller har jag missuppfattat -- Går det att använda samma olja (samma märke, samma literpris) även i drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter aningen förvirrat detta men ska försöka svara iaf.. En motor ska absolut inte sörpla i sej en massa olja ska knappt märkas på stickan mellan tankningarna. Och man fyller inte på olja varje år, utan man byter den.. Fylla på 8 liter ja d är ju nästan hälften av vad motorn ska ha och får väl ses som i mesta laget. Har man inte haft bättre koll på oljenivån än så ser iaf jag d som slarvigt..

Drevet ska inte heller sörpla i sej en massa olja för då läcker d och måste åtgärdas på stört.. Detta är dunderviktigt när grejerna är nya (i inkörningsstadiet) att olja byts lite oftare än vanligt.. På en ny drivlina som kanske bara gått några timmar kan man spara mycket motor på att byta lite oftare än normalt.. Min över 10 år gammla drivlina drar i sej en liten skvätt motorolja på en sesång. Men har ju haft rättså många sesånger att köra in sej på nu. Skulle inte förvåna mej om den gått över 1000 timmar, bara jag har kört 400 timmar och båten var begad med många år på nacken (utan räknare när jag köpte den). Sedan så är ju inte min cheva 350 någon spjutspetsteknologi heller utan får ses som grovsmide.

Samma olja till drevet? nä d kan jag inte tänka mej, men d jag vet att d är ett högre literpris på drevoljan. Dock drar ju ett friskt och tätt drev ingen olja, så d blir en engångskostnad varje år. o glöm inte att byta tätningsringar i samband med drevoljebytet..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ett komplett oljebyte inför vintern är väl regeln? En ny olja skyddar motorn bättre än at lämna den gamla. Påfyllning under säsongen? Nästan inget, kanske haft i några deciliter.

Sedan får man inte ut alla litrarna ur motorn; min KAD43 rymmer officiellt 11 liter och jag brukar få i drygt 10 liter innan det är stopp på stickan. Fastän jag byter oljefiltret och byter på varmkörd motor och kör en stund efteråt.

Drevolja är en helt annan typ; transmissionsolja. Betydligt dyrare och med andra egenskaper. Jag byter även den innan vintervilan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fyllt olja under säsong. Byte av all olja precis innan upptagning på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite data:

En D6 310 dra 0,2g/kWh enligt följande dokument

På 4500liter diesel med energiinnehåll 11kWh(40MJ) per liter borde det totalt gått åt 10kg eller ca 8 liter typ, om jag nu räknat rätt....

http://www.volvopenta.is/lisalib/getfile.aspx?itemid=4320&download=true

Max oljevolym är 20liter och minimum 16,5 liter exkl. filter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Låter helt galet, ring varvet som har skött motorn och fråga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, allihopa!

Nu har min fru o jag bestämt oss för att skippa den båt som har D6-motor. Vi fokusera på att välja rätt bland någon av de 26 HT som har KAD 44.

Säljarna av båten med D6-motor går inte med på att det ökar risken för köparen när de inte bytt olja och inte gjort övrig service som ska göras en gång per år enligt instruktionsboken. Jag föreslog att vi skulle betala 90% vid leverans och återstående 10% baserat på en utökad service (som jag betalar) där ett auktoriserat Volvo Penta-varv kontrollerar drevaxel, drevknut, mm. Kostnaden för onormala skador på en fyra år gammal båt skulle dras från återstående 10%. Mwn säljaren vill ha en kontrakt utan villkor.

Därmed är avståndet mellan vad vi tycker är rätt pris för stort. Säljaren hoppas förstås att det är lättare att hitta en ivrig köpare till våren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skippa oljebyte är väl inte så klokt.

Men att stirra sig blind på vad som står i instruktionsboken är väl inte alltid så klokt ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag uppfattar att vissa service bitar är klart överdrivna. Exempelvis intervall för tändstifts byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Datpsu,

Jo, håller med om att sunt förnuft bör gälla för service. Till exempel sa killen på Volvo Penta-varvet jag pratade med att man inte behöver göra allt på drevet varje år -- då litar jag så klart på honom. Men därifrån är det väldigt långt till att bara göra en enda punkt som står i instruktionsboken --- byta oljefilter. Plus fylla på 8 liter olja...

Har i dag lagt ett bud på en annan Aquador 26 HT, hoppas förstås att säljaren tar det Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag änmer hade reflekterat över är priset på service. Vad kostade denna taffliga service dåvarande båtägare?? Att enbart byta filtren klunka på några liter olja kan väl aldrig ta mer än 15 min eller??? Hmm den fakturan var väl på gissningvis 5 000 flagg eller? Då kunde man ju lika gärna skitigt i att byta filtrena med eftersom oljan ändå inte byttes. Låter värre än den mest härdade bilskojare detta. Säkert att inte skrovet var snett, ratten lös och drevet hängde på trekvart??Flört

!!!MVH REXCO!!! och du gör helt rätt i att titta på en annan båt. Eftersom grejerna är förhållandevis nya ska dom vara väldokumenterade. Gäller iförsig även äldre grejer men man kan ju ha svårt o kräva att en motor sen 71 har alla kvitton på service och inköp av delar kvar, finns dom som sparar på detta och all heder åt dom. D blir avsevärt mycket lättare för den som köper i andra hand att göra en bedömning hurvida maskinen är skött.



Senast ändrad av Rexco | 19 september 2008 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite knepigt att direkt förstå vad som är rätt. På sidan 115 i D6-boken står det:

Oljevolym (inkl oljefilter) ... 20 liter

Oljevolym, oljefilter ... 1,6 liter

Oljevolym mellan min- och max-markeringarna ... 3,5 liter.

Jag tolkade 20 liter som att det var från tom upp till minimum, men kanske är det upp till max? Varvskillen kanske menade 24 liter totalt för både motor och drev?

Men på sidan 71 står det:

OBS! Fyll på 1,5 liter mindre än den totala oljevolymen då det alltid ligger kvar en liten mängd olja i oljetråget.

Tar man hänsyn till detta verkar det onekligen rimligt att fylla på 20 liter. Men då kan inte 20 liter vara från helt tom upp till max på kontrollstickan, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som

Oljevolym (inkl oljefilter) ... 20 liter = Total max volym.

M a o rymmer den max 20 liter.

När du gör oljebyte får du aldrig upp all olja(du får upp <20 liter). Det måste du ta hänsyn till när du fyller upp med ny olja. Fyller du precis 20 liter ny olja kommer du att fylla för mycket.

Kolla hur mycket olja du får upp(brukar finnas markeringar på oljesugen). Fyll på med lika mycket ny olja.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, om det är 20 - 1,5 = 18,5 liter som går åt vid ett byte så är det väl ännu lite mer konstigt att fylla på 10 liter en gång och 8 liter ett par andra gånger...

Hursom helst har jag gått vidare i en annan förhandling och det ser ut att bli kontrakt i morgon. Håller tummarna för att vi valt rätt... Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista fakturan var på 27.000 kronor inklusive moms, men Byte och rengöring av bränslefilter var bara 1 timme a  520 kronor olja och filter för ungefär 1000 kronor = totalt knappt 2000 kronor inklusive moms.

Resten är främst tvättning och vaxning (9 timmar), bottenmålning (3 timmar), renovering av propeller (4000 moms) och tvättning och renovering av kapell (2500 moms). 

Det är just detta jag inte riktigt fattat. Varför snåla med oljebytet, men betala allt det andra? Den enda rimliga förklaring jag kommer på är att ägaren/säljaren aldrig läst instruktionsboken eller tipsen i båttidningar och inte fattat att det är normalt att byta olja varje år. Inte snålhet, utan okunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...