Cest_la_Vie 0 Postad 16 September , 2008 Hej, Orkar någon läsa allt detta? Jag är ägare till en Yamarin 7440 med en Volvo Penta KAD32. Båten är från -05 men sjösattes första gången 2006. Jag köpte båten i januari-08. Standard i båten är det monterat två st 115 Ah bly batterier, fördelade som start- och förbrukningsbatteri. Den förra ägaren installerade ytterligare två st 115 Ah blybatterier 2007. Förutom generatorn så finns det en solpanel på 50W och landströmsanläggning med inbyggd batteriladdare. I våras när båten stod hemma på gården så var landströmmen inkopplad nästan hela tiden. När båten sedan kom i sjön så är det generatorn och solpanelen som stått för laddningen. Under två veckor i juli var vi på en semestertur med båten, körde kanal varför motorn gick, dock på låga varv, ganska mycket. Under tre-fyra tillfällen var även landströmmen på. Efter hemkomsten så stod båten på trailer ett par veckor med landströmmen på. Några veckor senare så börjar batteriproblemen. Först så är det starbatteriet som är urladdat, men det tror jag att jag vet anledningen. Efter uppladdning så verkar det som det är helt ok, rätt syrahalt och det håller laddningen. Men förbrukningsbanken verkar ha åkt på en riktig omgång som jag inte vet vad det är som har hänt. Batterierna verkar var mer eller mindre helt slut. Överladdade??? Verkar inte bättre eftersom det har försvunnit mängder av vatten. Vad är det som har gått galet? Hur kan jag kolla upp om någon av laddningskällorna överladdar? Tips, idéer tacksam för alla förslag. Om jag blir tvungen att köpa nya batterier, vilket det verkar just nu, så vill jag inte att detta händer igen. Fakta, · Startbatteri i egen batteri bank, 1 st Vähähuoltoinen Startti Power Special 12V 115Ah 810 (EN), 61047 · Förbrukningsbatteri i egen batteribank, 1st Vähähuoltoinen Startti Power Special 12V 115Ah 810 (EN), 61047 2 st Tudor nautica Freeline/Marine 12V 115 Ah 950A (MCA) 61500 · Generator Volvo Penta 14V 60A · Batteriladdare via landström Tecsup Integral HI_TEC 12V/25Ah, · Solpanel max.effekt 50W, med laddningsregulator Maxpower När jag för en dryg vecka sedan tog ur batterierna ur båten så har jag fått följande värden på batterierna i förbrukningsbanken. · Batteri 1, finska startbatteriet, värden i cellerna från syratestare. 1,2_1,3_1,27_1,3_1,27_1,3 10,75 volt ett dygn efter att batteriladdaren är bortkopplad. Batteriladdaren slutade aldrig ladda, grön lampa tändes aldrig. Saknades minst en liter vatten · Batteri 2, Tudor batteri, värden i cellerna från syratestare. 1,27_1,26_1,26_1,26_1,15_1,15 12,57 volt ett dygn efter att batteriladdaren är bortkopplad. Batteriladdaren gröna lampa slocknade efter två dygn. Ingen cell hade så lite vatten att man inte såg vattnet, däremot så saknades det lite upp till den lilla bygeln. · Batteri 3, Tudor batteri, värden i cellerna från syratestare. 1,23_1,15_1,25_1,2_1,15_1,2 10,53 volt ett dygn efter att batteriladdaren är bortkopplad. Batteriladdaren slutade aldrig ladda, grön lampa tändes aldrig. Har säker fyllt på två liter, tror inte det räcker. I början av juli kollade jag nivån i samtlig batterier, någon enstaka cell var lite låg. Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 16 September , 2008 Ett fulladdat batt.spec vikt skall vara 1.28 så det verkar vara batt 2 o 3. som inte är ok.men det är ju skumt att batt 1 tappar strom för där stämmer ju spec,vikten.åk till en verkstad o mät batt under belastning innan du byter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 September , 2008 Inser att det är surt (och dyrt) att köpa nya batterier. Har ingen 100% klar teori men några funderingar. Syravikten och att batterierna 1 och 3 inte tar laddning indikerar att de tyvärr är slut. Om ingen annan på forumet har bättre ide? Även batteri 2 är tveksamt eftersom två celler avviker från de övriga. Men, slut på en säsong? Mja, det går att knäcka batterier fort med t ex djupurladdning. Därför är det svårt att reklamera om inte batteriet ger upp väldigt fort, typ inom 1-2 månader från det man köpt det. Men för att inte behöva köpa nya batterier nästa säsong igen så har jag lite funderingar. Har du någon voltmeter i båten? I min båt har jag en noggrann digitalvoltmeter så jag har koll på hur batteriet mår, med två decimaler så man ser om spänningen är 12.10 eller 12.06 V. Då ser man t ex att moderna 220V omvandlare och kylskåp har underspänningsskydd som stänger av vid ung 10.5 V (och piper uppfordrande en stund, vilket hände mig i somras.) Jag försöker låta bli att gå under 11,7 V under belastning, då är det motordags. Tabell lånad från Skyllermarks hemsida; Hur laddat ett batteri är kollas genom att mäta spänningen i vila. Hur laddade är batterierna 12,9 V fullt 12,6 V 75% 12,3 V 50% 12,0 V 25% 11,7 V tomt Låg syranivå är inte heller bra, bra att du kollat den under säsongen. (Jag slarvar själv ibland.) Om man laddar för ivrigt så kokar man batterierna dvs man gör elektrolys och konverterar vattnet till knallgas (väte syre). Brandfarligt och onödigt. Förutom att laddspänningen är hög (över 14.4V) så syns kokning tydligt om man öppnar en cell, små bubblor kommer upp. Frågan är om din landströmsladdare inte går över till underhållsladdning som den ska? Laddning via generator. Gamla likströmsgeneratorer laddade dåligt på låga varv. Moderna växelströmsgeneratorer med laddningsregulator ger bra laddning även på låga varv. Borde inte vara problemet. Kollas med voltmetern; stiger spänningen sakta upp till drygt 14V under 1-2 timmars motorkörning? Laddning via solcell, har du sett att laddningen fungerar? Dvs utan landström eller motor igång så ska batterispänningen sakta stiga. Inte till batteriladdarens eller generatorns 14V, men gå sakta upppåt. En länk med mycket bra (och mer professionella) funderingar är: http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/index.html En väldigt detaljerad (nästan akademisk avhandling beskrivning av bly-syra-batterier finns här: http://web.telia.com/~u40404287/ValjBatteri.htm Senast ändrad av Anders_St | 17 september 2008 | 10:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 September , 2008 Eftersom du kokat bort så mycket vätska, så är det helt klart överladdning. Ytan på battericeller som exponerats för luft kan väl i princip anses som förbrukade Solpanelen är knappast orsaken, dess maxeffekt är bara 1% av batteribankskapaciteten, över ett dygn knappast mer än 0,2%. Landströmsladdaren KAN vara boven, särskilt om den är fel inställd, har du kollat dip-switcharna på fronten (det är väl en sån här ?) http://www.tecsup.fr/pdf/charger-integral-use.pdf , men om switcharna stär rätt (läge C) så förefaller det osannolikt att det är orsaken. Återstår generatorn. Med kass regulator = ger full 'speta' hela tiden så kan den koka ner batterier fort. Ingen av laddkällorna ska gå över 14.4 Volt vid 25 °C. Senast ändrad av Gunnar_ | 17 september 2008 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 September , 2008 Regulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cest_la_Vie 0 Postad 18 September , 2008 Hej, Tack för era inlägg. Helt rätt, det är en sådan laddare och jag har just läst mig till inställningsmöjligheterna. Har inte hunnit kolla än hur dom står. Regulatorn har jag inte fått kläm på, har skrivit till Yamarin för att få reda på vad det är för något. Sitter väldigt dumt till så jag kan inte kolla själv förrän jag tar upp båten. Problemt är att jag inte har historiken på hur batterierna har hanterats av förra ägaren. Det kan mycket väl vara så att början till problemet redan fanns när jag köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 18 September , 2008 Regulatorn sitter i generatorn eller på. Beror på modell och fabrikat. Starta båten. Mät vad du har på batterierna. Kolla om spänningen sticker över 14,2 volt (14,4). Över 14,4 olt kokar batteret s.a.s. och gasar. Där ser du om generatorn överlddar. Kortis och urdragna batterier. Koppla bort fältkabeln och mät på regulatorn där fältstyrningen går in. Har du spänning där så är regulatorn kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cest_la_Vie 0 Postad 18 September , 2008 Är regulator och laddningsfördelare samma sak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2008 Det luktar kraftigt av svavel när man kokar sönder batterier. Det tar också tid. Troligen flera dagar. Jag tror också att du laddat batterierna under lång tid med för hög spänning. Mät med voltmeter med landströmmen på resp. med bara motor. Det är mindre risk för överladdning med generator då det tar tid och du känner lättare av den förfärliga stanken av svavelväte eller vad det nu är när batterierna kokas sönder. Laddningsregulator kan ibland innehålla laddningsfördelare. Laddningsfördelaren sitter dock oftast separat en bit från generatorn. Regulatorn är inbyggd i din generator troligen. Kolla om du har en (gul) ganska tunn ledare som går till något av batterierna. Den som känner av batterispännigen. Om den gått av eller inte har kontakt kan du fått för hög spänning från generatorn så den laddat alldeles för hög spänning. Har du haft bra ventilation i båten kanske du inte känt lukten av överladdningen. Har du ingen voltmeter så skaffa dig en. Det är bra att kunna mäta istället för att prova köpa delar och testa. Det kan bli flera batteribyten innan du hittar felet och det tar tid. Senast ändrad av forgus31 | 19 september 2008 | 08:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser