Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ea1986

Någon som har tips?

Rekommendera Poster

Hej alla!

För ett år sen så hittade jag en annons på internet om en segelbåt som skänktes bort mot avhämtning. Jag och min sambo som är ganska impulsiva utav oss bestämde oss för att hämta denna. Vi har aldrig seglat förut och knappt sett en segelbåt. Skulle väl vara SOS med stig helmer isåfall.

Men vi har kikat runt lite på seglingskurser och upptäckt att det är nästan bara kvällskurser. Känner ni till någon intensiv kurs eller helg kurs eller något för oss som jobbar skift och har ni något tips till oss såhär året innan det är dags för sjösättning. Något speciellt vi ska tänka på inför vinter förvaringen?

Tacksam för alla svar. Mvh Eva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vintern är utmärt tid att lära sig navigera, alltså en förarbeviskurs.

Mot våren så startar de praktiska kurserna igen. Det finns tex ABC-skolan i Stockholm som har seglingskurser på några dagar.

Hur ni ska göra med båten inför vintern beror lite på vad det är för båt. Har man inombordare ska den konserveras inför vintern tex. Alla båtar mår bra av att få vila under en press och bli lite omklappade under vintern. Står hon säkert upp-pallad?

En annan sak är ju hur sliten båten är. Ta med er någon båtkunnig som kan se vad ni måste göra i vinter för att hon ska vara sjösäker i alla fall. Det är nu under vintern man har tid att fräscha upp båten. Vi brukar värma upp vår med kupevärmare och meka på varvet på vintertid. Lite fika i varm ruff när vintervinden viner utanför är mysigt.

Lycka till med båtlivet - det bästa liv som finns!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Vet inte, men det finns väl inte så många kurser så här mitt i vintern I Grekland kör man ännu vet jag, men det var utsjöskepparexamen, seglingskursen kan ni väl hålla själva. Det är inte svårt och ni kanske kommer upp i 6-7 km/h. Skrattande

Ha det gott och det finns bra böcker att läsa om det.

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ABC-seglarskola gick jag, lördag-söndag. Det finns flera alternativ än lör-sön.

Det var riktigt bra, man lärde sig grunderna på ett utmärkt sätt. Sen var det bara att åka ut o öva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ingen motor på än.. ska vara en utombordare men vi tänkte vänta till våren innan vi införskaffar den. :o). ja, vi har slipat i evigheter känns det som och har nu spacklat klart så nu ska färgen på. Har kontakt med en båtkunnig på wallhamns marina som har hjälpt och tipsat oss genom renoveringen ;o)

Tack så mycket för alla tips! Inte omöjligt att jag hör av mig igen =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...