Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
FiskaFiska

Elfel...hjälp!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Höga Rodd 465 med en 60hk Johnson 2-taktare från 2000.

I helgen när jag var ute på mitt landställe fick jag för mig att jag skulle smörja gasreglaget som jag kände började gå lite trögt. I ett svagt ögonblick(som jag ångrar bittert nu!) sprutade jag även in lite Marinsprei i tändningslåset(alltså i nyckelhålet). När jag sedan skulle åka hem från ön gick det bra att tilta ner motorn men när jag tryckte in nyckeln och vred om var det plötsligt helt dött. Efter det gick det inte längre att tilta motorn, det enda som hördes var några svaga klick från något relä antar jag?

Stor sannolikhet alltså att jag sabbade något genom att skicka in marinsprej i tändningslåset. Jag provade även att tilta motorn med de reglage jag har på sidan av motorn men hörde bara de svaga klicken igen.

Nån som har ett tips till en riktig klant? Kan en säkring ha gått nu? Måste jag ta isär reglaget och torka ur?

Tacksam för all hjälp jag kan få.....

Mvh // Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Eftersom det gått ett tag och du ännu inte fått några svar på din fråga sticker jag ut huvudet:

Tror du har ett laddningsproblem. Tror det inte har ett dugg att göra med att du sprayade in lite olja i tändningslåset. Det svaga klickandet brukar höras antingen när trimpumpen gått åt fanders eller när man inte har någon ström. Och just det att du både har detta symptom OCH inte får startmotorn att snurra indikerar att du har ett urladdat batteri. Jag skulle kolla på kablar etc och se om du har något glapp. Kanske koppla batteriet direkt på trimmet och sedan kolla med ett helt nyladdat batteri. Men kanske först göra en mätning med multimeter på batteriet som jag gissar ger mindre än 11 volt.

Funkar inget av detta skulle jag kolla om det blivit någon kortis i tändningslåset, men först då eftersom jag tycker det låter långsökt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, alla funderingar är välkomna som sagt.

Jag misstänkte också att batteriet var urladdat först. Jag köpte ett nytt batteri för några veckor sedan som jag kört med ett tag. Det var ett marin batteri från biltema med en indikatorlampa och den har aldrig lyst grönt. Jag tog därför batteriet och stoppade in i min farsas TG7000(150 hk utombordare) och hans båt startade direkt med mitt batteri. På grund av det avfärdade jag tankarna kring att batteriet var urladdat.

Eftersom den enda förändringen jag gjort var att spruta in marinsprej i tändningslåset går mina misstankar mot att det är där felet började men det kan som sagt vara en taskig tillfällighet bara. Jag kunde som sagt tilta ner motorn med knapparna på gasreglaget men när jag sedan sekunder efter tryckte in nyckeln och vred om dog allt. Orsakade marinsprayen kortis kanske så att huvudsäkringen gick? Jag får åka och felsöka i helgen och kolla huvudsäkring, strömförsörjningen hela vägen fram till motorn m.m.

Nån som har några smarta tips på hur jag kan underlätta felsökningen? El är inte min starka sida direkt och jag antar att det kan vara rätt klurigt att hitta felet?

Mvh // Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm fulladdat batteri bara klick i startmotorn, låter som antingen glapp i startmotorn. Eller så har relät gett upp.. Start motorn behöver ju ett relä som slår till o ifrån när du vrider på nyckeln.. El sprej dvs fukt utrivande sprej brukar liva liv i d mesta, men här ser d nog ut som att d kan bli inköp av nytt startrelä, alt ny startmotor om d är en sluten enhet..

Äldre maskiner brukar dessa fenomen vara ganska vanliga på men din är ju från 2000 talet så detta får mig att undra om d inte bara rör sig om något glapp. Antingen i tändningslåset eller startmotorn.. Vibbrationerna  från en 2taktare i kombination med lite lagom korrosion kan ju skapa dessa mindre roliga fel.

Lycka till!

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för dina funderingar. Om det nu skulle vara relä't till startmotorn eller hela startmotorn i sig borde jag väl ändå fortfarande kunna tilta motorn upp och ner. Nu funkar som sagt ingenting, motorn är helt död :-(

När batteriet sitter i och är påkopplat hör jag ett svagt klickande ljud när jag trycker på tiltknapparna upp eller ner. När jag kopplar bort batteriet hör jag inte klickljuden, undrar vad det betyder?

Såg en annan tråd på forumet av nån som hade haft samma symptom som mig d.v.s med de klickande ljuden men inget mer och där visade det sig att huvudströmbrytaren hade gått sönder......

Nån som har något tips hur jag skall gå vidare med felsökningen i helgen? Antar att jag kollar huvudsäkringen först och sedan börjar leta efter glapp m.m. Känns mindre kul att behöva plocka isär själva reglaget men det blir jag väl tvungen till om jag inte hittar något annat...

Mvh // Henrik 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka ur (om det går) tändningslåset och mät om du har spänningsfall över detta. Går det inte att plocka ur, så prova med ryggläge och mät sedan. Kan ju ha varit något på gång med låset och lite smöra, fick det att hoppa ur. Inget är omöjligt. Spänningen till tilten måste ju komma från något relä om detta inte finns inbyggt i tilteriet. Där är en punkt som du kan använda som referens och likaså starten som ska ha någon form av relä. Antagligen på motorn och detta klickar ju.

Jag hade börjat med att kolla 12 volt fram till tändningslåset. Men först av allt om det finns stabil minus där som man kan utgå ifrån. Sedan i förhållande till den stabila minusen mäta inspänningen till låset och sedan se vad som kommer ur låset i olika lägen.

Viktigaste av allt. Hur ser minusanslutningen ut till och vid motor och tilt. I bägge ändar bör man kolla. Ärg - glapp. Föresten kolla detta först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för ditt inlägg. Ett problem jag ser är att tändningslåset som sitter i reglaget verkar ruskigt inkapslat men går säkert att få i sär med lite pill. Har du något tips gällande vettigt mätinstrument att använda? Har inget idag så jag måste skaffa ett. Finns det på biltema kanske?

Mvh // Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello Henrik. Skulle nog tro att ditt problem sitter i tändningslåset, tror inte att startmotorn ryker pga lite marinspray i tändningslåset då de är gjorda för att klara såpass hög belastning. Om jag var du skulle jag börja med att plocka isär tändningsmodulen såpass att du kommer åt att rengöra kontaktytorna ordentligt med någon typ av elektronikrengöring (sprayburk). Det har troligtvis löst ut en säkring, osäker på vart den sitter på din båt. På min gamla mercurymotor sitter den under motorkåpan i en röd säkringshållare. sätt dock inte dit någon ny innan du rengjort. Klicket du hör är ett relä som får styrspänning, ett relä är ju en brytare som styrs av spänning. T ex när du vrider på tändningen så får startreläet styrspänning, sluter och släpper igenom matarspänning till startmotorn (enkelt förklarat). Hoppas man varit till nån nytta!

/mvh Ronnie 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ronnie,

Jag är också först och främst inne på din linje, att felet sitter i tändningslåset och att jag orsakade det genom att spruta in marinspray där :-( klantigt! Största anledningen till att jag tror det är att jag hade kört i spray, kunde tilta ner motorn i vattnet men sen när jag satt i nyckeln och vred om så dog allt.....ingen tillfällighet skulle jag tro? Jag vet vart huvudsäkringen sitter under motorkåpan men har inte kollat den. Kan den ha pajat tror du? Kanske blev kortis på nåt vis så att den gick sönder. Har ingen aning om hur den ser ut men antar att det är en rörsäkring typ? Får kolla det.

Mvh // Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, tror du har slagit huvudet på spiken. Hehe, alla har vi klantat oss nån gång. Som sagt, jag tror du kan skippa nån avancerad form av felsökning då det är ganska uppenbart vad orsakats av, och sannolikheten att det har gått en säkring är stor. Sen vet jag inte hur de ser ut i lite nyare motorer, om det sitter en säkring specifikt för elstarten eller om det bara är en huvudsäkring. Plocka ur de säkringar du hittar, ska gå att se om de löst ut eller inte.



Senast ändrad av Brasseman | 16 september 2008 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringsfel är det inte, då hade det inte klickat. kolla batteripoler åtdragna och plus o jord på motorn, du har dålig kontakt ngn stans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips och råd :-) Jag åker ut och felsöker i helgen så återkommer jag med resultatet sen, hoppas att detta inte blir en utdragen historia.

Om nån kommer på något mer under tiden så blir jag otroligt tacksam om ni skriver det här på forumet.

Mvh // Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har nyligen råkat ut för liknande klick i reläerna.

När jag skulle vrida om nyckeln och starta så bara klickade det i relät. Kollade kabelskor och kablar till batteri som såg ok ut.
Jag hade spänning överallt där jag skulle ha det.
Det visade sig sen att det hade ärgat inuti pluskabeln i dess anslutning till batterikabelskon. Det fanns alltså spänning fram men alldeles för dålig kontakt för att orka dra runt startmotorn.

Du har möjligen inte haft ur batteriet eller kommit åt batterikablarna under tiden du servade båten på ön?

Sett ur ett felsökningsperspektiv så är ju både startmotor och tilt drabbade och bara startmotorn går via tändningslåset (om jag tolkat dig rätt) vilket gör att minsta gemensamma nämnare skulle peka på batteri/kabelskor/batterikablar/kopplingsplintar.

Om du har möjlighet så vore det intressant att prova att koppla på startkablar mellan batteripolerna och kopplingspunkterna (alltså där andra änden av batterikablarna är fastskruvade vid ex startmotor eller kopplingsplint) för att utesluta felkällor.

Låter också underligt om kontakterna i tändningslåset (som brukar sitta på baksidan/utsidan och inte inne i nyckelhålet) skulle påverkas av spray i själva nyckelhålet. Men å andra sidan har man ju sett konstigare saker...=)

Hoppas det kan hjälpa. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte hade berättat om tändningslåset så hade jag felsökt så här:

Kolla att batteriet är i toppform o laddat först.
Mät på startmotorn när du vrider om nyckeln, ska gå fram 12 volt dit då. Om inte mät vidare bakåt vid varje koppling o kolla vart spänningsfallet är. Det går ju helt klart nån slags ström fram till reläet, annars skulle det inte klicka.

Om det faktiskt går fram 12 volt till startmotorn så är den kass, eller kopplingarna mot den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sjysst med alla bra kommentarer. Om jag hade orsakat något fel när jag sprejade i tändningslåset borde det alltså bara påverkat startmotorn och inte tilt funktionen?

Jag får börja med att kolla huvudsäkringen och se om den har gått paj. Kan ha varit så att säkringen gick på grund av att jag orsakade nån kortis genom att spreja i tändningslåset och att allt är dött efter det. Om inte får jag fortsätta felsöka och dra nytta av de tips jag fått av er alla.

Nån som har nåt tips om ett bra mätinstrument att använda?

Mvh // Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även huvudbrytaren, har själv bytt mer än en pga, liknande problem. Den släpper igenom spänning men det blir spänningsfall vid belastning. Kan gå att få och funka tillfälligt med WD40 el, 5-56 men det är lika bra att byta om den krånglar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack, nu har jag fått så många förslag att det bara snurar i skallen ;-) men jag får börja i en ända och se vart jag hamnar. Förhoppningsvis ramlar jag på felet ganska snabbt, om inte får jag väl lämna in båten för felsökning i värsta fall....

Tack alla för era inlägg! Jag återkommer med information om hur det gick.....

Mvh // Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag vad problemet är :-)

Det första jag gjorde var att kolla huvudsäkringen, visade sig att den var hel. Jag tog sedan min nyinköpta multimeter från Clas Ohlson(tack för tipset) och började mäta från batteriet och fram till motorn. Visade sig att det var ström hela vägen så i det läget kändes det inte så kul.

Jag tog då mina startkablar från bilen och kopplade båtbattreriet direkt på kopplingarna på motorn och till min glädje funkade allt!! Jag visste då att det var nåt knas mellan batteriet och motorn så jag bärjade kolla om der var glapp nånstans. Efter en del felsökande så visade det sig att huvudbrytaren är paj. Den släppte alltså igenom styrspänning men när jag försökta starta eller tilta så orkade den inte med belastningen antagligen.

Har nu köpt in ny huvudbrytare och den kommer monteras imorgon. Efter det är det bara köra igen......jippiiii!!!

Tack alla för era tips och kommenrarer!!

Mvh // Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det jag sa..... (hehe känns lika gott var gång....)

Ofta är det den enklaste lösningen...

Dom skitarna borde ligga som reserv bland säkringarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja! beror på var man bor. se även mitt svar i denna tråd,hälsarsyster duktigFoten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...