Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
us_oberg

Relingslist Flipper 575? Ersättningsalternativ? Rätt profil?

Rekommendera Poster

Har sökt lite om att hitta rätt relingslist till Flipper 575. Jag har tagit bort den gamla fula och slitna listen och sågat till ett tvärsnittsprov. Den profilen (från 1987) liknar tyvärr ingen av alla de sorter som nu finns i handeln. Och det är ju ändå några stycken. Jag blir tvungen att hitta något som liknar den ursprungliga så mycket det går.

Nu undrar jag om det är något som trotts allt bytit ut sin relingslist på sin Flipper från 80-talet - och iså fall vilken profil som fungerar istället?

//us_oberg

post-10000096-1394235623,3141_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har bytt relingslist på min 575á. Jag beställde från Flipper Marin.

Det är en list till Flipper 640 men den passar.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Ja just det ja. Jag läste ditt inlägg om att du endast fick tag i en grå list till en 640. Har den liknande tvärsnittsmått?

-Hur gick den att få dit tycker du?

-Hur bar du dig åt? 

-Är du nöjd med resultatet?

Mycket tacksam för lite tips och trix..

Vänliga hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Den passar skapligt tycker jag. Den är lite fetare än originallisten. Att den är grå tycker jag bara är snyggt ser ju lite modärnare ut. Monteringen är väl inte så kul. Jag tog en rostfri balja modell större och pallade upp den fyllde den med vatten och lade i listen. satte en gasolbrännare under i 4 timmar då blev listen mjuk och fin. sen började jag vid babord akter och låste listen med en tving. Sen spännde jag listen kanske en meter i taget och låste med tvingar. Det är viktigt att du spänner listen ordentligt annars kan den ramla av en varm sommardag och det ser ju inte så bra ut.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Tack för dina svar. 

Fetare säger du. Menar du att den är lite större i tvärsnittet då, eller att plasten är fetare och mer gummiaktig? Använde du något lim eller annan massa, typ sicaflex eller likande?

En tving per meter, det blir himla många tvingar det. Men det kanske är bäst att köpa på sig en hög för säkerhets skull?

Behövde du värma listen flera gånger, eller fick du på alltsammans innan den han svalna för mycket? Kanske kan man ha en varmluftpistol i beredskap bredvid - för att hetta upp lite till vid fören och sista böjen vid aktern igen?

mvh
Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det räckte med att värma listen 1 gång. Med fetare menar jag att den är lite bredare och högre. Det räcker med 3 tvingar. Låt den första sitta kvar spänn ca. 1 meter sätt dit nr:2 spänn ca. 1 meter igen och sätt dit nr:3 spänn igen och flytta nr:2 osv. Du måste köpa nya ändbeslag eftersom den nya listen är större. PS. det underlättar om man är två eller 3 st som hjälps åt. En som spänner och en som skruvar dit tvingar.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allright, du använde ingen fogmassa/lim då alltså? Det måste betyda att listen passar ganska bra till din båt - fast den egentligen var till Flipper 640. Får slå en signal till Flipper Marin då.

Om man tittar på din båtbild ser man något som liknar en bula i listen vid babords bakre hörn. Är det ett olycksfall i arbetet som bara blev? Kan vara en skugga också i och för sig..

(För övrigt var det tur att jag rev bort den gamla listen. Under den i fören hittade jag lindrigare form av osmos, dvs plastpest. Det har antagligen inte pågått särskilt länge och nu kan jag sätta P för det).

/us_oberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Ja vad ska man säga. Den blev nog lite väl spänd...

Om du vill kan jag lägga upp lite nya bilder på båten. Det har ju blivit lite uppdateringar.

Bla. solpanel ny klädsel dubbla batterin med omkopplare och skyllermarks kablar.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja gärna det. Alltid kul med lite tips. Jag håller på att konstruera en rostfri bränsletank du kan få se sedan.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den passar inte i din båt. båtarna ser inte riktigt lika ut från 83 och framåt. Till din båt brukar tanken vara ca 60 liter.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Men det vore ändå rysligt intressant med lite bilder på din tank om du har något. Är det ett hemmabygge? Rostfritt eller Aluminium?

På bilden ser du var jag tänkte klämma in tanken. Det stämmer att 60 - 70 liter är vad det hamnar på ungefär. Är lite rädd för baktunghet bara? Har du några erfarnenheter av det? 

Jag har kommit ganska långt (i CAD:en) med min tank. Har lite bilder här senare..

post-10000096-1394235624,0886_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...