frass 0 Postad 15 September , 2008 Har tänkt ta upp min winga 78 med en md 11, fyllde på ny volvo penta olja plus bytte oljefilter ivåras, har kanske kört max 40 tim. Bör jag byta igen och när är bäst nu eller till våren.Bytte ochså filtret med vattenavskiljaren i våras hur ofta bör man byta det,och vad mer bör man göra förutom köra igenom med glykol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 15 September , 2008 Jämför med bilmotor. 40 timmar i 100km/h blir 400 mil. Fast då är motorn lätt belastad bara. Intervall för bilmotor är c:a 1500 mil. Så det är nästan jämförbart, inräknat att man kör båtmotorn betydligt hårdare. Så valet är fritt, byte eller ej. Men ny olja har kvar mera av korrosionsskydd så det kan ju göra det värt att byta. Men kolla färgen på oljan: ser den halvklar ut, och inte helt igensotad kan du överväga att inte byta. Ser den kolsvart ut - byt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 September , 2008 En ny olja fungerar som konservering under vinteruppehållet. Jag byter alltid filter och olja som sista åtgärd innan älsklingen lyfts upp. Känns bättre så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser