Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
wdullin

Vinterservice AD41

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om man måste köra motorn varm när man kör igenom färskvattensystemet inför vintern? Motorn är för övrigt sötvattenkyld.

Sedan undrar jag också om det finns zinkanoder i kylsystemet på en AD41?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du måste inte köra den varm. Kör tills det kommer glykolvatten ur motorn.

Det finns zinkanoder på flera ställen på motorn.

Gå in på Volvopentas hemsida och ladda ner manualen för motorn så har du en steg för steg beskrivning om vad du ska göra och kolla vid upptagning och sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns zinkanoder på flera ställen på motorn.

Var sitter dessa? Förvånad Mig veterligen så finns bara en och den sitter i värmeväxlaren- om du inte menar anoderna på drev och sköld?

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man läser Pentas manual står det att det skall finnas en zinkanod i intercoolern , men jag hittar ingen. Allmänt dålig information om var man hittar zinkanoder, Står väldigt mycket annat. Någon som tagit isär intercoolern på AQAD41a? Finns det något man kan göra där eller bara vänta tills den kollapsar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQAD 41 har ingen anod i laddluftkylaren. AQAD 40 däremot har en. Nyare 41- motorer har ingen alls. Om du vill kan du ersätta avtappningspluggen som sitter i botten av laddluftkylaren, med en plugg med anod. Den till Martecs färskvattenkylningar till VP smådieslar passar. Om anodernas pluggar sitter väldigt hårt, är det risk att man drar sönder oljekylare eller värmeväxlare. Då är det bättre att låta bli att byta anoder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tråd... fick mej att vakna till och kolla upp detta gällande min motor. Har inte tänkt på anod i själva motorn... Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...