wdullin 0 Postad 15 September , 2008 Hej! Jag undrar om man måste köra motorn varm när man kör igenom färskvattensystemet inför vintern? Motorn är för övrigt sötvattenkyld. Sedan undrar jag också om det finns zinkanoder i kylsystemet på en AD41? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 15 September , 2008 Nej, du måste inte köra den varm. Kör tills det kommer glykolvatten ur motorn. Det finns zinkanoder på flera ställen på motorn. Gå in på Volvopentas hemsida och ladda ner manualen för motorn så har du en steg för steg beskrivning om vad du ska göra och kolla vid upptagning och sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 16 September , 2008 Det finns zinkanoder på flera ställen på motorn. Var sitter dessa? Mig veterligen så finns bara en och den sitter i värmeväxlaren- om du inte menar anoderna på drev och sköld? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 16 September , 2008 En sitter i oljkylaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 16 September , 2008 Vad jag minns så sitter en i oljekylaren och en i värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeFo54 4 Postad 13 Mars , 2015 Om man läser Pentas manual står det att det skall finnas en zinkanod i intercoolern , men jag hittar ingen. Allmänt dålig information om var man hittar zinkanoder, Står väldigt mycket annat. Någon som tagit isär intercoolern på AQAD41a? Finns det något man kan göra där eller bara vänta tills den kollapsar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 14 Mars , 2015 AQAD 41 har ingen anod i laddluftkylaren. AQAD 40 däremot har en. Nyare 41- motorer har ingen alls. Om du vill kan du ersätta avtappningspluggen som sitter i botten av laddluftkylaren, med en plugg med anod. Den till Martecs färskvattenkylningar till VP smådieslar passar. Om anodernas pluggar sitter väldigt hårt, är det risk att man drar sönder oljekylare eller värmeväxlare. Då är det bättre att låta bli att byta anoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Mars , 2015 Bra tråd... fick mej att vakna till och kolla upp detta gällande min motor. Har inte tänkt på anod i själva motorn... Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser