Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
beginner

Finns det något som löser silicon?

Rekommendera Poster

Om man nu har gjort misstaget att använda silicon på båten och nu skall måla hur får man då bort den? Har skrapat och rullat bort så myckety som möjligt, finns det något medel som löser resten eller är det kört nu att måla om båten....!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att biltema har men vet ej om det funkar,kan nog bli problem med målning beroende vilken silicon som använts övermålningsbar =inga problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan bör ställas till förespråkarna av silikon eller till de som säljer det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi lackade om min båt körde vi med Internationals Super Cleaner och massor med vatten. Dessförinnan hade jag tvättat båten med följande:

• Målartvätt massa vatten efteråt
  • T-Röd, torka av med
  • Aceton, torka av med
  • Vanligt diskmedel vatten

Slutligen tvättade vi hela båten med cellulosathinner

Och med ovanstående soppa gick det bra, inte några silikonkratrar alls! Vilket som verkligen var det som fungerade bäst - inte en aning...

Rekommenderar också starkt att börja med att tvätta båten innan slipning etc startar, så att man inte smetar ut ev silikon i onödan.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det säkraste och enklaste sättet är att skära bort så mycket som möjligt av silikonen. Foga sedan med Silstrip som är en Casco produkt överytan som tidigare var silikonfogad. lägg en ganska kraftig fog med detta medel. vänta tills nästa dag och torka bort smeten och tvätta ytan med det medel som du tvättar med före målning. Detta fungerar jag lovar !Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...