Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
wahlis

Kapell på under vintern

Rekommendera Poster

Hej,
Är det någon här som brukar låta sitt kapell sitta på under vintern, det som används på sommaren, inget gammalt fullt som tål vad som helst Glad

Hur brukar detta se ut när våren kommer?

Blir det någon skillnad om man använder dubbla pressar när det gäller kondens, upplever ni kapellet som torrare ni som provat detta?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,,,

Jag tog av mitt kapell förra hösten och band sedan upp kapellbågarna och klädde därefter med en pressening. Det slutade med att det blev kondens på pressen som sedan droppade ner i sittbrunn på båten och det var inget vidare kan jag säga då soffan fick en och annan svart mögenfläck som ändå gick att ta bort iofs.

I år har jag bytt kapell och kommer ha det gamla på under pressen för att undvika dessa svarta fläcker, men men vi får väl se om det lyckas.

// Orre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej - jag har visserligen aldrig provat, men skulle inte kunna tänka mig att ha ett fint dyrt kapell sitta uppe. Om inte båten ligger i sjön hela året och används. Själv köpte jag ett vinterkapell som sätts på utan själva ställningen - dyrt 5.000 spänn men känns skönt att kunna ta in sommarkapellet och sköta det under vintern.

Jag hade hellre skaffat en riktig presenning än låtit kapellet sitta uppe

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Kapellet som används under sommaren skall definetivt tagas hem o förvaras torrt, har det dessutom plastrutor så är risken stor att dessa spricker av kylan. Dubbla pressar har jag använt i många år och inte märkt någon kondens under vintern. Man förebygger också genom att ha ett par Torrbollar i båten. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att ha kapellet på går bort helt, är det någon som har något bra sätt att fixera kapellbågarna så att man kan lägga en press över dem? Det är ju så att kapellet gör att bågarna blir stabila och tål lite belastning. Lägger man en press uppepå så är risken stor att vatten och snö tynger ner pressen mellan bågarna.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapellbågarna är dimmensionerade till att hålla upp kapellkonstruktionen tillsammans med kapellet och kommer inte att hålla för en press även om de blir fixerade. Eftersom det finns kanaler för bågarna i kapellet kan de inte röra sig i förhållande till varandra och håller sin form i och med att kapellet spänns. Jämför med ett tält 

Så... För att ha ett fint kapell till nästa säsong, ta hem det, förvara det torrt och bygg/köp en ställning för pressen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle råda dig till att ta bort kapell under vintern. Bättre att förvara det inomhus så har du ett snyggt till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygg en enkel a-ställning och kasta över en press, hur enkelt som helst, absolut inte kapell på under vintern.

Så här gör jag.

post-23170-1394235623,5825_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...