Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
jimide

Motorkonservering gjord i fel ordning??

Rekommendera Poster

Jag har precis tagit upp min båt och passade på att motorkonservera den genom att hälla 2-taktsolja i förgasarna. Det rykte riktigt mycket och till slut stannade den. Då har hela motorsystemet fått smörjning så att det ska räcka.

Problemet är nu att jag läste att man bör byta olja i motorn innan man ställer av den eftersom gammal olja effektivt bryter ner motorn. Jag vet att den tidigare ägaren inte bytte olja inför denna säsong, eftersom han knappt körde något förra sommaren.
För att byta olja bör jag väl starta motorn igen och för det första står den uppe på land, för det andra är det inte lätt att starta den nu när det är fullt med olja. Eller går det att byta olja ändå trots att man inte varmkör den?

Förutom detta så har jag sötvattenskylning vilket inte är några problem eftersom jag bytt glykol i sommar. Däremot behöver sjövattenssystemet sköljas igenom om jag fattat saken rätt? Kan man göra detta utan att starta motorn?

Angående drevet så har jag förstått att man ska byta olja i det, men det kanske går att göra utan att man behöver varmköra? Måste man också ta bort något på drevet inför vintern?

Vad gör jag? Vad skulle ni göra?
Tack på förhand.

/Jim (förstagångsägare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevoljan byter man utan att köra efteråt.

Proppellern tar ju många bort, en del tar bort hela nedre delen på drevet pga stöldrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte färdig med konserveringen. Du måste också konservera sjövattensystemet, annars ligger det kvar vatten som gör att värmeväxlare, oljekylare och avgaslimpa osv fryser sönder. Dessutom ligger det kvar saltkristaller som kommer dra åt sig fukt och göra att det rostar invändigt.

Först kör du ren motorn med vanligt sötvatten. Antingen ställer du drevet i en stor hink som fylls med vatten, eller så lossar du slangen mellan motor och drev och skarvar med en slang så du kan suga vatten från en hink. Lägg en vattenslang i hinken så att denna fylls på under körningen och kör några minuter.

Byt sedan olja och filter osv. Stiften väntar du med till våren.

Därefter blandar du till en hink med glykol och vatten och låter motorn suga i sig denna blandning. Se till att det sprutar ut glykolvatten ur drevet, då vet du att blandningen runnit igenom. Nu hänger du hinken på drevet för att fånga upp glykolblandningen så att denna kan pumpas runt några varv. Nu sprids också den nya oljan i motorn. Samtidigt passar du på att spraya konsveringsolja i förgasarna tills motorn stannar.

Kolla på Drevias hemsida, där finns en instruktion för allt du ska göra så du inte missar något.

Är motorn svårstartad så rengör stiften och spraya i förgasarna med startgas.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 15 september 2008 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Kan man starta motorn på land när man har sjövattensystem? Räcker det med att koppla en vattenslang till insuget för sjövattnet? Har en AQ130 (100-drev).

Jo, det var på Drevias sidor jag såg detta.

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag effektivt bryta ner motorn hade jag valt nåt annat än gammal olja.

 

Du kan nog vara rätt säker på att den inte är särskilt nedbruten framåt våren. Det handlar om ett halvår och det är kallare än på sommaren vilket i sig ger mindre korrosion. Jag skulle hoppa över oljebytet när det nu blev som det blev.

 

Glykol i motorn skyddar alla kylkanaler så kvar har du att förvissa dig om att sjövattensystemet inte har några slutna utrymmen som kan frysa ihop. Själv har jag på vår motor MD11C bara impellerpumpen som det kan stå vatten i och den skruvar jag locket av så vattnet rinner ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och nej, då trycker du sönder oljekylaren ( nu har du iofs sötvattensystem, så den går väl på sötvattenkylaren). Fyll en tjugolitershink med glykolblandning (50/50) och ställ den under avgasutblåset, sedan kopplar du loss slangen från sjövattenpumpen och kopplar en slang ner i hinken. I och med att du har en såpass liten mängd vätska och avgaserna värmer upp blandningen så öppnar termostaten på några minuter. När den har öppnat så sprayar du konserveringsolja i förgasarna tills den stannar. Sug upp motoroljan medans motorn är varm, sedan byter du filter och fyller på med ny olja. Dränera sjövattensidan och byt olja i drevet, sedan plockar du av proppellern, fettar in axeln och sedan är du klar.

Glöm inte att ta in batteriet och underhållsladda det i vinter.

Mvh Dessin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla råd!

En fråga till forgus31: Så du menar att man skulle kunna försöka att tömma sjövattensystemet så bör det räcka inför vintern?

En fråga till Dessin: Finns någon termostat i sjövattenkylningen? Varför skölja genom sjövattensystemet förresten om man ändå ska tömma det? Är det bara för att salvattnet inte ska skapa korrosion? Jag har ju sötvattenskylning, så det borde väl inte göra så mycket om man bara försöker tömma det systemet. Jojo, jag vet att det ökar korrosionsrisken, men det kommer bara att vara för denna vinter, nästa gång kommer jag att göra korrekt.

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fyllt glykolvatten i sjövattendelen utan låtit vattnet rinna ut. En VP MD11C. Man får lätta på impellerpumpen och en slang uppe vid värmeväxlaren. Blåser man åt båda hållen så känner man om det finns vatten kvar.

 

Det är givetvis bäst att fylla som rekommendationerna då det kan vara svårt att veta var det kan finnas vatten kvar som kan spränga. Pumpen är ett ställe. Värmeväxlaren är ett annat liksom vattenfilter. Men det kan finnas fler ställen beroende på motortyp.

 

Är du osäker så försök få in lite glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar en slang till motorn som suger vatten så är det inga problem att starta och köra motorn på land. Det är så man ska göra.

Jag skulle absolut köra genom sjövattensystemet med först färskvatten (för att få bort saltet) och sen glykolvatten, betydligt säkrare och antagligen enklare än att försöka tömma ut systemet. Det som annars kan frysa sönder ifall du inte tömmer korrekt är avgaslimpan, vattenpumpen, värmeväxlaren och oljekylaren (ifall du har en sådan). Följ slangarna så ser du hur vattnet går.

Jag skulle också passat på att byta oljan när jag ändå var igång, det är i och för sig antagligen ingen katastrof ifall det istället görs i vår istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jim

Det finns två skolor - byt olja på hösten eller byt olja på våren. I instruktionsboken för vissa skördetröskor står det att man inte skall byta på hösten. Man anser att ny olja i stillastående motor löser upp för mycket sot. Enda anledning till att byta olja på hösten är att om man kört mycket kan syran som bildas vid förbränningen ha minskat oljans skyddseffekt. Jag tror att om du har kört relativt lite i år behöver du inte vara orolig. Jag har haft en Scania motor och bytt olja på våCoolren i 19 år utan problem.

Hälsninagar

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...