Dessin 0 Postad 15 September , 2008 Hej, när jag har drevet helt nerfällt så kan jag röra det i sidledd ca 1 dm. Antar att det sitter någon bussning någonstans som är sliten, jag har även problem med vattenläckage i styrningens genomföring. Hur byter jag den? Efterlyser en reparationshandbok till Alpha One och Mercruiser 5.0 LX, någon som kan tipsa om en länk? Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 September , 2008 Du har glapp i styrarmen. Skulle tro att du åker på att byta styrarm och packbox. Tappen brukar klara sig något bättre. Dessvärre behöver du ta ur motorn för att göra jobbet. Värre att komma åt bult mutter vid styrarm annars. Dock inget svårt eller komplicerat jobb. Finns även möjlighet att borra upp stora hål ifrån utsidan in i skölden men med vintern på ingång så hade jag tagit ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 16 September , 2008 Sök på mercstuff.com så hittar du det du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 17 September , 2008 Fick hjälp av ett företag som heter Drevman, skickade in en fråga via deras info mail och fick följande svar: ----------------------------------------------------------------------- Hej, när drevet är helt nertiltat så kan jag röra det i sidledd ca 5 cm åt varje håll, det kommer ochså in vatten i genomföringen där styrarmen går igenom skölden. Hur åtgärdar jag det här på enklaste sätt? Det är ett Alpha one drev och en Mercruiser 5.0 LX från 1991 ----------------------------------------------------------------------- Hej Nisse Det låter som att du har glapp i styrtappen och bussningar till den. Att det läcker beror i sin tur på att packboxen vid styrtappen är trasig. Att detta händer beror på att Mercruiser konstigt nog inte tillverkar styrtappen i rostfritt vilket det så klart borde vara. Den jag säljer här hos mej är i rostfritt stål och är alltså i princip en permanent lösning på detta problem. (Dessutom nästan 2 tusen billigare än original, bara ett tips) Glappet KAN även komma sej av att de två bultar som sitter överst på gimbalringen inte är åtdragna ordentligt. Ett mycket vanligt fel så börja med att kolla detta. I så fall är det bara att dra åt dessa tills glappet försvinner. Det dessa bultar gör är att klämma fast styrtappens nederdel. Se bifogad sprängskiss. Det är bultarna med nr 21 jag menar. (nr 14 är styrtappen) Känn på dessa om de är lösa. Du ser principen på fastsättningen på skissen att dessa bultar klämmer åt kring styrtappens nedre fyrkantiga del och detta är som sagt ett mycket vanligt glappställe Det har däremot inget med läckaget att göra mer än att om det sitter löst där så rör sej styrtappen onödigt mycket och då orkar inte packboxen hålla tätt så med lite tur KAN det vara hela problemet. Är det byte av styrtapp som gäller är detta är inte helt enkelt att åtgärda. Bästa, och det som jag anser korrekta sättet att fixa det på, är att lyfta ur motorn. Då kommer man lätt åt allt som behöver lossas. Sen finns det, vilket du säkert hört talas om, ett sätt till och det är att borra upp sköldens överdel på utsidan för att på det viset komma åt att lossa styrarmen och tappen och detta fungerar också men jag anser det lite fel väg att gå. Man vill helst inte borra sönder sina prylar på det viset.. Att lyfta ur en motor kan låta skrämmande men är faktiskt väldigt enkelt om man har tillgång till lyft och om det är fritt uppåt. Sitter fast med två bultar bak och så de två motorfästena på sidan om motorn. Sen en multikontakt för el och lite slangar för kylvatten och servostyrning så är det i stort sett klart att lyfta sen. Viktigt att man kollar inriktningen på motorn med en tolk efter återmonteringen. Hoppas detta var till nån hjälp och lycka till! Och välkommen åter om du har mer frågor eller behöver reservdelar framöver. Mvh Micke ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hej igen, var ut och kollade igår och styrtappen glappar i infästningen, så förhoppningsvis är det bara att dra åt de två bultarna. Hur kommer man åt att hålla i muttern på baksidan, det verkade vara ganska trångt så behövs det något specialverktyg? Skall det dras med moment eller är det bara att dra åt så hårt som man orkar? ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hej Jo, bultarna ska egentligen dras med moment 74 nm men är det lite slitet kan det vara nödvändigt att dra lite mer. Det ÄR svårt att komma åt. Normalt när man byter hela tappen så har man bälgarna demonterade men jag tror du borde kunna komma åt om du vrider hela paketet åt respektive håll.. Eventuellt kan man bli tvungen att offra en ringnyckel och böja till den så man får på den på muttern. Mvh Micke ------------------------------------ micke@drevman.se ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Med tanke på den servicen och hjälpen så har dom iallafall fått en ny kund i mig!! //Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser