Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
jockelw

Landström110 > 230v

Rekommendera Poster

Hej alla glada...

Köpte för ca: en månad sedan min första båt, en bayliner (bilder finns i sjöbåden) 2355. Nu ligger båten på land och jag går i tankarna att bygga om landströmen som nu är 110v till 230v för att slippa använda convertern som både är stor och väger BLY att det kan vara smidigt att kunna utnytta uttagen som finns i båten också.

Har dock en liten fundering som jag inte kommer på någe bra lösning på. Själva ombygnationen är ju inga problem, bara att ta ut allt gammal el och stoppa in ny el med nya uttag, kabel och elcentral dock klurar jag i hur jag ska kunna fortsätta utnyttja samma spis, micro och kylskåp som går att köra på 110v nu (micron enbart 110v, spis: fotogen 110v, kylskåp: 12v 110v). Hur gör alla andra som bygger om? Köper alla nya prylar rakt igenom eller finns det någon smidig lösning i form av elartikel eller annat man kan använda?

Ja som sakt lite tips om hur ni gör mottages gärna. Gärna lite tips i övrigt hur man löser saker smidigt för att kunna utnyttja allt på ett bra sätt ute tills havs..

Ha en bra vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, alternativen är nog som du säger; nya prylar eller en 220v - 110V trafo.

Och ska den trafon klara belastningen av micro och annat så blir den på typ 2000 VA och blytung. Korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ni, jag tror det inte finns så många alternativ mer än att endera byta ut alla 110v prylar och byta all el eller så har jag spånat fram en annan idé. Eftersom jag har två 110v ingångar i båten, en är till all utrustning förutom den urplockade ac:n som går på det andra uttaget på båten.. Det blir nog att koplla det andra uttaget på båten som 230v och fortsätta att använda det första uttaget som 110v. Då kan man köra uttagen inuti båten på 220v förmodligen en c-tek laddare och sedan alla 110v prylar på 110v delen.. Blir ju lite bökigt med två kablar in i båten men man får inte allt för en rimlig peng och då får det vara lite bökigt. :)

Tack för lite hjälp på traven i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...