PeterRiverInn 0 Postad 14 September , 2008 Hej. Ska lyfta ur motorn för byte av bakre vevlager-packning. Motorn är från -78, sötvattenkyld. Jag har hört något tips om alt till Volvos tätning, något med annat material? Har någon något tips på vad jag kan mer göra över vintern när den ändå är ur? Har lite vatten i oljan så jag ska i alla fall byta topplockspackning. Är det idé att byta lagrena? Båten har snarare gått mindre än normalt2 för en -78'a. Hälsningar, Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 15 September , 2008 Vad gäller vevaxeltätningarna (antar det är dem du menar) så kan man istället för filtringen fräsa om kåporna och montera en vanlig packbox/gummitätning. Gäller sävål bakre som främre. Kan t.ex göras av KG-trimning (som för övrigt har gott om delar till Volvo). http://kgtrimning.com/ Sidan 49 i katalogen. Går nog säkerligen att hitta någon som fräser till dem också. Vad gäller vatten i oljan så skadar det ju inte att även ta en kik på oljekylaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 9 Oktober , 2008 Tackar och bugar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hej Peter, Har du en Aq130D -78 så är det radialtätning orginal. Men filtring i främre vevaxel kåpan men det går och få tag i en radialtätning som passar utan bearbeta kåpan. Mvh Draco78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 12 Oktober , 2008 Hej och tack Draco. Men vad är en radialtätning? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 13 Oktober , 2008 Radialtätning är detsamma som man brukar kalla för packbox. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 14 Oktober , 2008 Hejsan.Det är inte säkert att det blir tätt ändå.Du kan ha för hög vevhuskompression och då kommer den att läcka ändå.Kolla kolvar och ringar.Går att mäta upp.12kg komp eller mer skall den ha i varje cylinder.Med en tät maskin så slipper du även dräll från luftburken som tar luft även i från vevhusventilationen. Gäller speciellt silent flow modellen.Hur som, skall du absolut satsa på riktiga packboxar istället för filtringar.Jag har köpt såna på Blocket för småpengar.Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 14 Oktober , 2008 Tror nog inte att man fräser kåporna, utan man svarvar upp hålet för radialtätningen fast uppspänt på ett fräsbord, men med ett svarvverktyg i spindeln. Gjorde detta ett antal gånger på 70-80talet. Tätningar finns att köpa på Sverull´ s butiker. Senast ändrad av knota | 14 oktober 2008 | 21:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 12 Mars , 2009 Har nu skaffat omfrästa kåpor med packboxar monterade (av KG Trim). Både fram och bak. Fått tips att smörja med litiumfett vid monteringen. Vill på detta sätt för tips och råd! Super! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser