bar190 0 Postad 14 September , 2008 Hej! Farsan har en Johnson 60 VRO (90-tal) som gått lite illa, vid närmare underökning visar det att kompet på ena cylindern var noll.. Efter en liten titt så visar det sig vara hål i ena kolven, jag har ännu inte fått lägga vantarna på den själv men enligt uppgift är det även rester av en kolvring som skvalpat runt i cylindern, så jag kan bara ana hur repig den är... Med största sannolikhet har den gått utan ordentlig smörjning. Har dock inte nypt utan snurrar och startar lätt. Det får bli ett vinterprojekt.. Vore mycket värdefullt med lite tips från någon som gett sig i kast med något liknande. Ny kolv blir det förståss, antar att det är lika bra att byta alla kolvringar, vev och ramlager med när man ändå tar isär eländet... Den är redan ombyggd till oljeblandad (dvs VRO-pumpen eliminerad) så jag antar att smörjproblemet är ur världen. Det jag känner mig mest osäker på är nog: 1. Är det lösa cylinderfoder på dessa modeller? Vet att det är det på de större motorerna.. Detta är väl den stora utmaningen... behöver man borra om, hona, sätta in kolvar med överdimenstion mm? 2. Vem säljer Johnson reservdelar av detta slag till bästa kurs? 3. Var finner jag verkstadshandbok för denna modell, och beskriver den även cylinderrenovering? Nåja, jag har gjort motsvarande på bilmotorer tidigare så det ska väl inte vara helt omöjligt, men alla tips är mycket välkomna!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 5 Oktober , 2008 Hoj! Tack för alla svar.. hmmm.. Nåja, det visar sig att det är inte hål i kolven, dock syns ett par fina repor (se bild) Borra och byta foder är visst en aning dyrt och besvärligt, frågan är ju om man kan nöja sig med nya lager och nya kolvringar, hona om cylindern i fråga och låta repan vara bara. Vore det vansinne att bara borra om en cylinder? Antar att det blir obalans då, med överdimension på kolv osv?? Alla tips mottages! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Oktober , 2008 Det där med att meka med cylindrar kan inte jag men däremot kan jag svara på 2:a och 3:e frågan i första inlägget... 2. Personligen skulle jag köpa från USA om det är dyrare saker. Köpte själv en stator och lite annat därifrån, vilket blev betydligt billigare än om jag skulle köpt det här i Sverige. Kolla med http://www.ishopmarine.com/ishop/store/ej/ och glöm ej att räkna in tull/moms och frakt. Jag lovar att det blir billigare ändå.. 3. Du skriver bara att du har en 90-talare.. Denna verkstadshandbok gäller till och med 1990 års modeller.. http://www.amazon.com/Evinrude-Johnson-Outboard-Manual-48-235/dp/0892875550 Vet ej om det finns någon nyare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 7 Oktober , 2008 Hej För 10 år sedan renoverade jag en Evinrude 70hk -90. Jag borrade loppen och monterade nya kolvar med överdimension. Bytte inga lager alls. Däremot fanns det en del sker som skulle ändras-uppdateras på motorn. Om jag inte minns fel var det. 1.Kylvattenindikeringen-slangen flyttades högre upp på tpplocket. 2.Större munstycken i förgasaren. 3.Ändrad modell på hus till impeller. 4.Tändinställningen. 5. Dessutom såg inte kolvarna likadana ut. Efter renoveringen gick motorn som en dröm till och med på tomgång. VRO plockades bort i samma veva. Köpte kolvar, delar och fick instuktioner om uppdateringarna moment od. på Marinhallen Lista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 Oktober , 2008 Kan du ge oss lite information om djupet och bredden på repan? Om den är grund och budgeten begränsad skulle jag fulmeka ihop det med honing och nya ringar eller helst ny kolv (beroende på hur skadad kolven är), är repan djup är det värre och behöver åtgärdas. Angående lager och sånt skulle jag kolla skicket och utgå därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 13 Oktober , 2008 jag gjorde samma som landgren skriver, man får flytta utblåset på skvaller strålen och byta munstycken. motorn kyler inte tillräckligt annars efter att blyet försvann ur bensinen. Hade samma problem och mina ena kolv smalt. Jag fick hona upp och köpte en ny wiseco kolv Senast ändrad av christopheri | 13 oktober 2008 | 12:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser