Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
tellblom

Nybörjarfråga: Tar man fallen ur masten?

Rekommendera Poster

Vi köpte vår första båt i somras (Maxi 77) och nu är det snart dags att fälla masten och annat skoj. Angående detta funderade jag på ett par saker:

1. Jag antar man tar ut fallen ur masten över vintern. Drar man ett annat snöre för att lätt dra tillbaka dem när man skal masta på?

2. Är masten tung? Vi har den Svarta Pelle P masten

3, Kan man lägga masten på båten under vinterförvaringen ?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Låt fallen vara kvar

2. Nej

3. Varför inte om du inte har tillgång till mastskjul.

mvh //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har själv en maxi fenix och brukar göra enligt nedan (rätt el fel vet jag ej)

1. Låter alla fall sitta i...

2. Nej det är inga problem...

3. Har sett en del som gör det, vi brukar ha den i hamnens avsedda skjul...

Lycka till med avmastningen etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Jag, och de flesta, brukar låta fallen sitta i men det går naturligtvis att ersätta med ett snöre, men risken att det blir lite skitnödigt är för stor för att jag skall bemöda mig om det. Saker kan fastna på de märkligaste ställen.

2. Jag vet inte exakt vad den väger, men det är inga problem för två personer att bära den en ganska lång sträcka, och en person har inga problem att hålla i mastfoten när masten skall av.

3. ja det går bra, men tänk på att masten är längre än båten och surra den så den inte skaver el. dyl.

/Gustav, Maxi 77 nr.1519

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, du har fått så bra svar på frågorna så jag kommer med ett tips, se till att spara alla bultar och sprintar och andra lösa delar på ett ställe i t.ex. båten. Då hittar du dem lättare när du ska masta på. Lycka till.

//Pasada

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för all input i ämnet.

Det blir fram med stora märkapparaten känner jag :) 

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag mastade av första gången så tog jag kort på hur alla fall satt innan. Det hjälpte mig när jag sedan mastade på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipset att fotografera för att dokumentera hur saker skall vara när dom är på plats är oslagbart. Jag har gjort detta med omsorg varje år och sluppit en hel del svordommar och annat på våren. Man glömmer otroligt snabbt över vintern...

Jag skall snart sätta upp en ny (för mig) vagga då vi har bytt båt i år och jag har ingen fotodokumentation av den. Jag bävar inför detta arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar inte lossa saxpinnar och riggbultar, utan skruvar isär vantskruven, och låter den undre gängången sitta kvar på båten.

Jag brukar alltid försöka sätta tillbaka alla bultar mm som jag tar loss där de skall sitta.

På min nuvarande båt hade den förre ägaren skruvat loss det mesta och lagt skruvar och andra detaljer lite varstans i båten, utan någon som helst logik. Dessvärre avled han under vintern. Jag hittade allt, förutom en bult till Furlexen, efter mycket letande.

Tommy

slarvpelle av födsel och ohejdad vana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lossar mellan vantskruvar och vant när jag mastar av så att inte vantskruvarna åker ner på marken i land. Likadant vid påmastningen; monterar först vantskruvarna på båten innan jag åker till mastkran. Vill absolut inte ha sand i gängorna för det skär i både öron och plånbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lossa mellan vantskruv och vant låter väldigt smart. Det är väldigt spännanade när man master på och man ser vantskruvarna närma sig gruset...
Måste man markera upp vantskruvarna så att samma vant får samma skruv?
Kan vara idé att markera vad som är upp och ner på vantskruvarna så att man inte gängar åt fel håll sedan...

En annan lösning är kanske att sätta en plastpåse runt vantskruven och tejpa fast påsen runt vanten så fort man har tagit bort dom från båten.

På måndag är det dags. Snyft...

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoho...

Jag låter bara fallen som ligger i masten sitta kvar och demonterar allt på masten (även spridare & vant). Detta för att gå igenom hela riggen innan man ska rigga den nästa gång. Har t.ex. hittat riggbultslåsring som mer liknade en spik till undervanten som inte hade trillat ut (troligen en genua som fastnat) men nu har jag förbättrat konstruktionen...
...hmmm undrar vad ett masthaveri kostar och vad för sorts fara den kan utsatta en för i dåligt väder på fel ställe jämfört med arbetet att vara grundlig en gång per år?
Alla delarna förvarar jag i båten, med bultar och fästanordningar på sina ordinarie ställen smorda och rengjorda så man slipper tänka efter var man la dem någonstans.

En annan fördel är att man slipper vara rädd för att andra kan bryta spridare mm. i mastskjulet. Om man låter den ligga på båten så se till att den har fler stödpunkter och inte kan fara iväg med ev. pressening.

Båten ligger nu uppe och jag längtar redan till ivår!

Navigare necesse est!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...