beekaar 0 Postad 14 September , 2008 Jag har en Master 510 med en 100hk Selva 4-t och den börjar hoppa med fören så fort jag försöker trimma upp motorn från bottenläget. När jag kör över 30 knop så börjar den dessutom luta en del, topphastigheten är inte ens nära va den borde vara. Såg en test från en finsk båttidning där den maxade 41 knop med en Yamaha 90, och min maxar 33.8 med trim strax över bottenläget vilken inte kan vara speciellt optimalt då den gräver ner fören så mkt och kanske också därför den börjar luta? Kavitationsplattan sitter nu ca 10mm under skrovets lägsta punkt, jag har 4st hål i motorn så jag skulle kunna hissa den 18, 36 eller 54mm från nuvarande position utan att borra några nya hål. frågan e då om det skulle kunna bli bättre om jag tex hissade motorn 2 steg (36mm)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 September , 2008 Att båten börjar galoppera tidigt och med lite uttrim är ofta ett tecken på att motorn sitter för lågt. Slingrig gång och att den lätt skär i vågorna är andra. I ditt fall är det förmodligen så att dina problem kommer av för lågt monterad motor. På en planade båt ska AV-plattan ALDRIG sitta lägre än botten. Som lägst i linje med botten. Ju högre motorn sitter med bibehållet grepp från propellern ju högre fart och ju lägre bränsleförbrukning får du. Har du vanlig aluminium-propeller så sätt upp motorn 2 hål (36mm) till att börja med. Får du problem med greppet sänker du ett hål. Har du en stålpropeller kan du lite beroende på vilken propp du har troligen sätta motorn högst upp utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beekaar 0 Postad 12 Oktober , 2008 Nu har jag hissat motorn 36mm och resultatet blev att båten hoppar fram konstant även med trim i botten, ska prova sänka ett hål och funkar inte det är det väl bara powerlift och/eller trimplan som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akehudik 0 Postad 15 December , 2009 Fick du ordning på studsandet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 17 December , 2009 Intressant, har märkt att motorn går betydligt bättre och trimmen funkar bättre om du har kav-plattan ca 2-4cm ovanför bottnet. Kav plattan skall synas ovanför ytan när du planar i normal fart och rätt trimm,med rätt propeller så är detta inga problem.. Bra info ; www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0 Senast ändrad av Mark77 | 17 december 2009 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beekaar 0 Postad 11 Juli , 2010 till slut löste sig problemet, det va tydligen så att akterspegelsvinkeln på båten inte stämmer överens med vinkeln på motorn. köpte ett par akterspegelskilar som ökade vinkeln med 5 grader, så nu funkar det prima Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tommy55 0 Postad 26 April , 2011 Jag har exakt samma problem. Sitter på en Ny Master 510 80hk 4takt merc. Har höjt motorn så mycket jag vågar så inte impellern lider och det fortsätter att hoppa. Har beställt akterspegelskilar och hoppas dom kommer hem innan helgen iallafall. Så man kan hinna prova. Återkommer med hur det går. Mvh/Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tommy55 0 Postad 4 Maj , 2011 Uppdatering. Båten testad yttligare en gång. Nu gick den bra i högre fart. Men iallafall så funkar akterspegelskilarna som dom ska. MVH/Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser