Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst Anders

Mysko motorstrul AQ140

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Har drabbats av ett riktigt mysko motorproblem på min AQ140. Motorn startar och och båten går som ett spjut i ett par minuter när den plötsligt tappar ork och bara går på 2 à 3 cylindrar. Detta pågår i några sekunder för att plötsligt försvinna och motorn går bra igen i några sekunder. Ibland dör motorn helt och nyser (=dåligt med soppa) precis innan. För att utesluta tändningen har jag bytt alla tändkablar, monterat ny rotor samt nytt fördelarlock. Problemet kvarstår. Jag har kollat avluftningarna och det pyser ur dem när man vickar på båten. Kan det vara skräp i tanken/pumpen/förgasarna? Vad återstår. Skräp i förgasarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som ett typiskt soppa/luft problem.....vad har du för förgasare ? är de strombergare kan de va membranen som är trasiga eller så e de skit nånstans. ta bort luftburken och testa...då vet du iaf att lufttillförseln inte är strypt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Det sitter två stycken solex-förgasare. Tror att de heter 44P-någonting. De är utan choke och har istället accelerationspumpar. Ingen Stromberg, tyvärr, eftersom de kan jag meka med i sömnen! :-) Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag e inte heller haj på solex-förgasare men att ta isär dem o plåsa rent lite kan ju aldrig skada...vet inte om det finns nån flotörnål på dem de skulle kunna va skit där eller så kan du testa att köra med en soppa dunk ist för tanken, går den bra då så har du hittat felet billigt :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

Tråkigt när det strular... Har du bytt kondensator och brytarspetsar (dessa kan vara kassa). Tänk på att byta båda samtidigt, har hört att brytarspetsarna slits ut direkt om man inte byter kondis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

Kan vara skit i en av förgasarna, (som du säkert vet har förgasarna hand om två cylindrar var). Om det hela tiden är problem med samma cylindrar och båda ligger antingen på höger eller vänster sida, borde det vara denna förgasare felet ligger i. Hade en båt med rostig tank, den gick också kalas i början, därefter kärvade den, vilket jag tror beror på att rosten börjat lösas upp inne i förgasarna och täppte då igen bränslevägarna. (trots att jag hade ett bränslefilter på slangen kom rosten till förgasarna). Nåt liknande skit kan du ha. goodie lucky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Nu har jag kommit felet på spåret. Upptäckte att det bubblade inuti vattenavskiljaren under filtret. Motorn tog alltså tjuvluft den vägen. Åtgärdade felet (sprucken packning) och motorn gick som en klocka...i en halvtimme då felet återkom, om än i mindre omfattning. Återstår alltså att leta efter fler ställen där det kan läcka in luft i bränslesystemet. Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mark

Hur gick det? Jag har exakt samma fel/symptom på min AQ140. Hjälp!! Försökte maila Anders men det gick inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...