Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Numse

Änden på tamp

Rekommendera Poster

Jag skall göra handdukshängare i mitt badrum med båttamp. Jag undrar hur man fixar änden på tampen, är det inte så att man lindar något slags snöre runt änden och sedan eldar på så att det smälter ihop? Någon som vet exakt hur man gör och vad man använder för prylar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som beskrivs i inlägget ovan är en lagd tagling, finns även andra varianter ex sydd tagling, segelmakartagling.

Går även att slå en krona samt göra en backsplits, finns en del trevliga böcker i ämnet. Men allra enklast om vi talar om syntetmtrl är att helt sonika ta tändaren och smälta ihop änden på tampen, detta kan du göra utan att tillföra mtrl.

Ha´ t pent smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska vara sån då...
En tamp är änden på en lina eller ett rep, inte repet i sig. Detta har blivit en vanlig felsägning på sjön, precis som att man t ex kallar skarpen för kölsvin.

Peter - Besserwisser och stolt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därav det bohuslänska uttrycket på tampen men nog finns det väl även en ände på en tamp?

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motfråga:
Var börjar tampen på linan och var slutar tampen vara tamp för att bli en ände?
Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju också göra en kortsplits. Tror att det också kan kallas spansk tagling, men jag är inte helt säker. Har lagt upp lite bilder på min hemsida om hur man gör.

http://rodemar.brfloke.se/ (gå in på den blå båten och sen splitsning i menyn.)

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar just hur det gick för trådskaparen och handukshängarna? Vore kul att få se hur det hela avlöpte, men det är i mitt tycke alls ingen nackdel att tråden lever vidare och sprider lite kunskaper i sjömaning. Själv sitter jag just nu (ok paus) och tränsar en flaska flaggpunch med tjärad 2,5mm hampa.

Får väl försöka fixa nånn bild att dela med er.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen en beskrivning på monkeys fist. Som jag har letat efter den, men den var ju inte helt lätt att göra. Tricket för att få den snygg och kompakt är att spänna nogrannt bit för bit.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...