Numse 0 Postad 14 September , 2008 Jag skall göra handdukshängare i mitt badrum med båttamp. Jag undrar hur man fixar änden på tampen, är det inte så att man lindar något slags snöre runt änden och sedan eldar på så att det smälter ihop? Någon som vet exakt hur man gör och vad man använder för prylar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 September , 2008 Det kallas tagling och görs med ett tunt snöre. Till båtens verktygslåda hör en rulle taglingsgarn. Man lindar hårt ett tjugotal varv och drar in startänden under varven genom att man startar med en ögla. http://korpegard.se/knop/?knot=16&hideComments=&showInt= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 14 September , 2008 Vad som beskrivs i inlägget ovan är en lagd tagling, finns även andra varianter ex sydd tagling, segelmakartagling. Går även att slå en krona samt göra en backsplits, finns en del trevliga böcker i ämnet. Men allra enklast om vi talar om syntetmtrl är att helt sonika ta tändaren och smälta ihop änden på tampen, detta kan du göra utan att tillföra mtrl. Ha´ t pent smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Numse 0 Postad 14 September , 2008 Najs, snabba svar tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 September , 2008 En snygg lösning är att göra knopen apskalle i ändarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 September , 2008 Du menar väl ändå apnäve? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 15 September , 2008 Om man ska vara sån då... En tamp är änden på en lina eller ett rep, inte repet i sig. Detta har blivit en vanlig felsägning på sjön, precis som att man t ex kallar skarpen för kölsvin. Peter - Besserwisser och stolt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 September , 2008 Därav det bohuslänska uttrycket på tampen men nog finns det väl även en ände på en tamp? Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 15 September , 2008 Kallas både apskalle och apnäve... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 15 September , 2008 Motfråga: Var börjar tampen på linan och var slutar tampen vara tamp för att bli en ände? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 September , 2008 Med andra ordallting har en ände utom tampen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 September , 2008 En kort lina består den av två tampar eller är det bara en? Det vara olika beroende vilken landsände man bor i. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tamp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 September , 2008 Ährmmmm Landstamp om jag får be... Smoegen(vän av o-orning) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockelw 0 Postad 15 September , 2008 Hur man gör en Apnäve: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Monkey_Fist_HowTo.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 24 September , 2008 Man kan ju också göra en kortsplits. Tror att det också kan kallas spansk tagling, men jag är inte helt säker. Har lagt upp lite bilder på min hemsida om hur man gör. http://rodemar.brfloke.se/ (gå in på den blå båten och sen splitsning i menyn.) /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 24 September , 2008 Undrar just hur det gick för trådskaparen och handukshängarna? Vore kul att få se hur det hela avlöpte, men det är i mitt tycke alls ingen nackdel att tråden lever vidare och sprider lite kunskaper i sjömaning. Själv sitter jag just nu (ok paus) och tränsar en flaska flaggpunch med tjärad 2,5mm hampa. Får väl försöka fixa nånn bild att dela med er. Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 25 September , 2008 Äntligen en beskrivning på monkeys fist. Som jag har letat efter den, men den var ju inte helt lätt att göra. Tricket för att få den snygg och kompakt är att spänna nogrannt bit för bit. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser