Zwen 280 Postad 16 September , 2008 Nej, jag är inte med på detta. Det kan inte ha någon betydelse om däcket/däcken trycks ned mer på ena sidan. Då trycks de ju mindre på andra sidan. Även om däcksihoptryckningen inte är linjär mot belastningen så är det ändå samma formel som används oavsett om man räknar på ett däck eller flera. Bara att stoppa in lite fler värden. Det kan inte ta så mycket längre tid om man har en välojlad räknesticka. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 16 September , 2008 Är du verkligen säker på detta? Menar du att de utvidgar sig mer där de inte är utsatta för tryck än vad de förminskas där de är utsatta för tryck. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 16 September , 2008 Förmodligen kommer det att bli ovanstående citat som stjälper hela projektet.... Eftersom currylinjerna löper med ca 4 m mellanrum, diagonalt med väderstrecken, och Hartmanlinjerna med 2 m mellanrum, parallellt med väderstrecken, så kan det kanske bli nära nog omöjligt att placera båten på ett vettigt sätt. Riskerna med de förhatliga currykorsen torde dock kunna minskas något om man inte ställer båten i en myrstack. Myror bygger ofta sina stackar i korsen. Sedan finns ju även risken att hela mätningen i fält störs ut av den mätande personens personliga aura.... /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 16 September , 2008 OT: Detta har jag provat flera gånger, man skallar båten på alla sidorna. Sen mäter man bulorna i pannan och lägger till hattmåttet. Min båt väger som ungefär som en blykeps. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 17 September , 2008 Ytterligare alternativ till att få fram båtens vikt. Om du skjuter bak båten liter så att du får den att precis balansera. Alltså kultryck /- 0 kg. OBS försiktighet så trailern inte välter bakåt, sätt fast den i bilens dragkrok med en kraftig kedja eller motsvarande! Sedan så markerar du var fören är lodrätt ned på kärran. sedan så rullar du fram båten igen till sitt ursprungliga läge och mäter avståndet lodrätt ned igen på kärran. Sedan så tar du en badrumsvåg och mäter kultrycket. Använd sedan följande formel så kan du beräkna båtens vikt av kultrycket och avståndet till balansläge. d = avstånd till balansläge f = kraften i kultrycket (oftast ca 75 kg) g = jordaccelerationen = 9,81 som medelvärde och funkar bra i Sverige Formel båtens vikt = f ^ 3 / d / g ^ 3 Exempel = 75 ^ 3 / 0,5 / 9,81 ^3 = 421875 / 0,5 / 944 = 893,8 kg Alltså ungefär 890 kg /Roland Senast ändrad av Ringhede | 17 september 2008 | 06:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 17 September , 2008 Jag kanske tänker fel nu (har precis varit hos tandläkaren och fyllt en rotrensad kindtand), men kräver inte denna metod att båtens vikt är jämt fördelad över hela dess längd? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 September , 2008 Nu vet jag hur du ska göra, fick ideen från gamla rullen gudarna måste vara tokiga där jeepen vinchades upp i trädet. Gör så här fäst vinchen i ett träd och vincha upp ekipaget funkar troligen bra, ta nu någon av dina vännonor och placera i båten vincha håller vajern är det bara att be nästa vänninna ta plats tills vajern brister. eftersom biltemakvaliten på vinchar är som den är så håller den ju på kg bara vad den angivits för så låt säga att du har en som tål 900kg då är bara 900kg minus vikten på vänninorna. problemet är väl bara att veta vad damerna väger för risken finns att de ljuger om sin vikt och blir dät väl att slänga dem i poolen och mäta smutsranden, Tips kan vara att inte mäta smutsranden på damerna för de kan reagera negativt på detta, så mät försäkerhet skull vattenhöjningen i förhållande till smutsranden på poolväggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 17 September , 2008 Tycker det givits många råd&dåd i denna fråga med det gemensamt att de alla innehåller klart märkbara osäkerheter. Själv har jag hittills bara bidragit med ifrågasättande av andras ideer och tankar, vilket kanske inte är så mycket att vara stolt över. Därför vill jag nu ge ett bidrag som verkligen fungerar.... Leta upp en båtgranne med rejäl stångbåt och låna hans storskot. Ev. kan 2 skot behövas. Försök hitta skot med block av bra kvalite, gärna kullagrade. Skotet/skotens totala utväxling bör vara ca 10-15 i detta fall. Spruta på teflonolja på trissor och lina för att minimera friktionsförlusterna. De kommer att bli försumbara i detta fall. Parkera båten på trailern under någonting stabilt. T.ex. en bro med balk under eller under en balk i en verkstadslokal. Rigga upp skotet i balken och fäst i båten så att du kan hissa upp den vågrätt. Sträck upp skotet och gör ett märke på linan där den går ur sista trissan. Rigga upp en märkning någon dm högre än båten och mät exakta avståndet från båten upp till märket. Ställ dig på en badrumsvåg, se efter vad du väger. Dra sedan i skotlinan så att du lyfter båten till märket du riggade upp och håll den där. Be en medhjälpare göra nytt märke på linan där den nu går ur sista trissan. Se efter på badrumsvågen vad du väger nu. Din viktminskning motsvarar den kraft med vilken du håller i linan för att hålla båten i luften. Släpp ner hela skiten. Mät sträckan på linan mellan de två märkena ni ritade på linan. Ta den sträckan och dividera med avståndet du mätte mellan båten och märket du lyfte upp den till. Multiplicera sedan detta tal med din viktminskning på badrumsvågen när du höll båten. Då fås båtens vikt. Låt säga att du fick dra ut 1,5 m lina för att båten skulle höja sig 1 dm och fick en viktminskning på 43 kg. I så fall väger båten 645 kg. Av både matematiska och praktiska skäl är det bäst att stå så rakt under linans infästning som möjligt. Antingen får man rigga upp en bryttrissa utanför båtens reling så man kan stå bredvid båten och ända dra rakt ner, eller så ställer man sig helt enkelt i båten under skotet, men då får man ta hänsyn till sin egen vikt. Givetvis kan man även fästa skotet omvänt nere i båten så att man står i båten och drar uppåt så att man ökar sin vikt på vågen. /Sven P.S. Ett annat alternativ som man lämpligen kan göra i samband med barnkalas är att beväpna sig med ett antal flaskor helium och ett ännu större antal balonger och snören. Väg heliumflaskorna. Fyll ballonger med helium och knyt fast i båten tills den lyfter. Väg sedan flaskorna igen och se hur mycket tyngre de blivit. Nu har båtens vikt liksom krypit in i flaskorna...eller? Är dock lite osäker på om heliums lyftkraft är den samma när den är instängd i flaska som när den släppts ut i ballong? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser