weedogt2 0 Postad 14 September , 2008 Om man har tillgång till en kran med våg är det ju uppenbart hur man väger en båt. Men det har inte jag och min båt står på land. Är det någon som har ett något klurigt förslag på hur man kan väga sin båt med enkla medel? Jag TROR att min båt väger runt 500-600 kg men jag vill veta bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 14 September , 2008 Lättast är väl o leta reda på en lastbilsvåg, finns på diverse industrier,även polisen har de vid vissa kontrollplatser. bor du i stockholm,så vet jag var de finns.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 September , 2008 Svensk bilprovning borde väl ha en våg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 September , 2008 Man kan använda en badrumsvåg också. Antar att den står på kärran på bilden ? Sätt vågen under ett hjul i taget, summan av de tre mätvärdena = vikten av hela ekipaget. Klarar vågen inte vikten får du bygga en viktfördelare, http://www.maringuiden.se//images/forum/posts/std/250706.jpg står hjulet på mitten visas halva vikten på vågen o.s.v Senast ändrad av Gunnar_ | 14 september 2008 | 11:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 September , 2008 Rekomenderar att använda en fordonsvåg, även soptippar har sådanna. Belastar du fel med badrumsvågen är det risk att den går sönder då de tål 150-200kg. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 September , 2008 Ta en planka och mät upp mitten. Ställ hjulet på mitten av plankan och låt ena änden vila på en klots och den andra på vågen.Dubbla den vikt som vågen visar och addera samtliga mätningar. För att kompensera för plankans vikt, väg plankan och dra ifrån halva vikten för varje mätning. Med en tyngre båt kan du ta en planka och mäta upp tredjedel eller fjärdedel osv. Tillägg/Jag ser att denna lösning redan ingick i skissen ovan. Senast ändrad av forgus31 | 14 september 2008 | 18:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 September , 2008 mät smutsranden varje undanträngd kubikdecimeter är 1 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 14 September , 2008 Ett användbart tips för folk med kubformade båtar. //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 September , 2008 jo visst en låda som min är ju enkel att räkna på har ca 12 cm smutsrand fram och 16 bak dvs snitt på 14 och sen är den väl 2.10 bred och ca 3 lång i smutsranden blir väl en 900kg. men en v botten är ju bara två trianglar så räkna på smutsen i aktern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 September , 2008 Annars har alla skrotfirmor och sopptippar våg, fast kommer du med plastbåt kanske de först hänvisar dig till att hugga upp den själv innan de fösrtår att du bara vill väga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 September , 2008 Ja nu såg jag vad du skrev, du ville inte ha ett enkelt sätt att väga båten utan ett klurigt. Det är därför du fick svaret att beräkna beroende på smutsranden. Då kommer jag med ett bidrag. Låna grannens pool och sätt ett streck där vattenytan är först. Sjösätt sedan båten i poolen och avläs ny vattennivå. Förändring i vattennivå använder du tillsammans med poolens yta och beräknar antal kubikdecimeter vattnet ökat. Då får du vikten. Alternativt så kan du fylla poolen till den precis svämmar över och sedan se hur mänga liter den svämmar över av båten du sjösatt. OBS, använd inte komunens pool eller någon pool hos någon du inte känner. OBS (igen) friskriver mig från eventuella straffbara förseelser som tippset kan innebära, alltså på ditt eget ansvar. mvh Roland ps, använd en fordonsvåg, enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 September , 2008 Vilka bottenfärger är godkända i poler?? Vi vägde vår båt hos bilprovningen kostade 150:- till kaffekassan! Dock blev dom lite tveksamma till dragbilen en opel vectra då båten med trailer vägde in på 2600kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 September , 2008 fick packa båten full innan vattnet började rinna över kant, så nu är det bara att mäta vatten stegningen i poolen, samt dra bort vikten på familjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 15 September , 2008 nikitalord > Det var ju en smidig lösning. Jag förstår att du körde framtill poolen hyrde in en kran och lyfte i båten. Alternativt att du snabbyggde en sjösättningsramp till poolen där du kunde backa ner med din trailer. Så långt hänger jag med. Men hur tusan bar du dig åt att ställa frugan på vågen och offentligt meddela vikten som du ska dra ifrån? /Sakkunnig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karamba 0 Postad 15 September , 2008 Ni som talar om den där smutsrandmetoden, kan ni förklara igen hur ni menar. Jag förstår inte. Arkimedes lag säger att en kropp som är helt eller delvis är nedsänkt i vatten påverkas av en uppåtriktad kraft som till sitt belopp är lika med den undanträngda vätskans tyngd. Om den nedsänkta kroppens massa är lika med den undanträngda vätskans massa, då är alltså föremålet helt neutralt. Däremot, om föremålet, i detta fallet båtens, massa är lägre än tyngden på det undanträngda vattnet då flyter båten. Är det tvärtom så sjunker den. Därför undrar jag om det inte är så att det man mäter med ovan föreslagna smutsrandmetod är deplacementet? För om båten skulle väga lika mycket som vattnet den trängde undan skulle jag ju inte ens kunna lasta båten med DN:s söndagsbilaga utan att den sjönk. Alltså. För att väga båten i grannens bassäng måste man väl sänka båten helt, och sedan se hur mycket vattenytan stiger? Eller vad är det som jag inte förstår. Hoppas ni ursäkta min kanske dumma fråga, men jag är ingen fysiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karamba 0 Postad 15 September , 2008 Hmm, jag igen. Nu tror jag att jag kom på något. Visst har det något med denstitet att göra? Det är detta jag missuppfattat va? Deplacementet ÄR lika med båtens massa, men båtens denstitet är lägre än vattnet - därför flyter den? Visst? Aha. Ja, men då funkar ju smutsrandmetoden alldels utmärkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 15 September , 2008 Är inte det enklaste att leta upp en våg nånstans? Polisen har ju sina trafikkontrollplatser lite här o var. Så länge de inte bedriver någon aktivitet där så brukar det gå fint att köra in på vågen och se vad den visar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 15 September , 2008 Mer förslag Mät däcktrycket på tom trailer. Lasta sedan på båten och mät däcktrycket igen. Formel för att omräkna förändring i däcktryck till vikt blir följande n = antalet hjul, pi = 3,14 (räcker som noggranhet), d = diameter på hjulen i meter, p1 = tryck i däcken före och p2 är trycket då båten är på trailern mätt i kg (bar) vikten på båten = d * pi * pi * n * (p2 - p1) * 100 OBS viktigt att temperaturen är samma vid båda mätningarna. Regnar det så kan mätvärdet påverkas. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marshall 0 Postad 15 September , 2008 Vadå finns det offentliga båtvågar i Stockholm det har jag missat. Var?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 16 September , 2008 Karamba> Det du inleder med stämmer alldeles utmärkt. Arkimedes lag säger att en kropp som är helt eller delvis är nedsänkt i vatten påverkas av en uppåtriktad kraft som till sitt belopp är lika med den undanträngda vätskans tyngd. Om den nedsänkta kroppens massa är lika med den undanträngda vätskans massa, då är alltså föremålet helt neutralt. Det du skriver efteråt med denicitet mm krånglar bara till det och blir felaktigt. Denicitet spelar ingen roll eftersom både stålbåtar och träbåtar uppenbarligen flyter. Nä, det är i det första stycket hela sanningen ligger. Den undanträngda vattnets vikt motsvarar båtens vikt. Kastar du i DN:s söndagsbilaga på 300 gram i båten så kommer 3 deciliter vatten rinna ut över poolkanten. Så enkelt är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 September , 2008 ska inte det ökade kultryckt läggas till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 September , 2008 Låter intressant och naturligtvis finns det ett samband mellan tryckökningen och båtens vikt, men jag förstår inte riktigt hur du har kommit fram till den formeln. Tacksam om du härleder den, eller om du har plockat upp den någonstans anger källan. Mvh, en mycket nyfiken Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 September , 2008 Kultrycket ingår i beräkningen och ges av sambandet med att vi mäter trycket i däcken som ATÖ alltså atmosfärers övertryck. Trycker runt om oss är ju vid havsnivå just 1 ATA och i däcken som vi mäter trycket så är det 1 bars övertryck. Jo funderade själv en hel del på det innan jag kom på hur det hängde ihop. I beräkningen blir detta kultryck på 100 kg. De som har kultryck på rekomenderade 75 kg får då ett värde på båtens vikt som är 25 kg för högt men blir oftast försumbart då mätningen av däcktrycket sällan blir helt exakt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 September , 2008 För många år sedan fanns det ett program i TV som hette snillen spekulerar. Kom bara att tänka på det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 September , 2008 Går även mäta vikten på båten genom att mäta hur mycket däcken trycks ihop. Alltså hur mycket lägre trailern hamnar över marken. Men är lurigare då olika däckfabrikat har egna egenskaper på hur mycket de sväller ut åt sidorna. Måste kalibreras för tänkt viktområde. Kräver även att kölrullarna är stabila. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 16 September , 2008 Om kölrullarna är stabila eller inte kan väl inte ha någon betydelse? Trailerns däck trycks ju ihop av ekipagets tyngd. Den lär ju inte förändras beroende på kölrullarnas egenskaper vad gäller styvhet. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 September , 2008 Jo är inte kölrullarna stabila blir belastningen större på sidostöden och kan ge högre belastning på någon av trailerns sidor. Hjulens intryckning är inte linjär (ökat däcktryck och tredimensionell geometri på däcken) och skulle ge fel värde. För att få rät värde på olikformig belastning på trailern så krävs mycket komplexa beräkningar. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 16 September , 2008 Om kölrullarna utvidgar sig p.g.a. belastningen =ökar i volym, så ökar ju dessas lyftkraft i lufthavet (undanträngd luftvolym, a.k.a. *ballongeffekten*) så det måste ju självklart tas med i beräkningen. Senast ändrad av Gunnar_ | 16 september 2008 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 16 September , 2008 Men du har ju haft hela sommaren på dig, någon våg måste du väl ha passerat Förlåt men jag var bara tvungen /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 September , 2008 Skulle föreslå att man lägger till några korrektionskoefficienter. Först och främst däckens elasticitetsmodul. Ju mer de sjunker ihop desto mindre blir tryckökningen. Sedan bör man nog korrigera för lufttrycket, samt för eventuella currykryss, dvs. om några hartmanlinjer korsar varandra under båten. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser