Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Henke9999

uttern 5500 Mercury 2 takt eller Yamaha 4 takt???

Rekommendera Poster

Hejsan!!

Vi går i båt köpar tankar och har en fråga till er experter!!!

Har tittat på 2 stycken båtar båda med motorer från 01..  Den ena har en Yamaha F115 4 takt och den andra Mercury 90 hk 2 takt priset är ungefär det samma på båda båtar.. 

Båten kommer användas till mestadels dagsutflykter och endel vatten sport och då jag hört att 2 taktarna är mycket vassare i starter så undrar jag vad ni skulle välja... Kompenserar de 25hk detta mellan dessa motorer och man får den sköna tysta lungna gången om jag tar yamahan?

Ja vad skulle ni välja och varför? 

Mvh Henriik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ägt 2taktare en gång och aldrig mer
efter en fiske tur lukta man avgaser
styrpulpet sitter bak

satsa på 4takt
tystare
dricker mindre
slipper 2taks oljan

Senast ändrad av 2HOT4U | 13 september 2008 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Uttern 5500 och dess efterföljare D55(S55/T55) är som gjord för 115 hk.
Lite äldre 5500 har ofta 90 hk 2-takt av den enkla anledningen att det fanns nästan inga 4-takt i slutet på 1990-talet när Uttern 5500 (DC och HT) kom. Så det blev 2-takt och ofta 90 hk, det ansågs nog ganska lagom på den tiden. Men skall ni åka ett gäng i båten säg 3-5 pers är det en fördel att ha lite mer hk, 115 hk gör att båten planar snabbare, du kan ha lägre motorvarv på marshfart (=tystare och drar lägre bensin än en mindre motor som får jobba mer vid samma fart och blir oftast mer högljudd och drar mer bensin p g av högre varv).

Yamaha F115 4-takt är beprövad, kom ut 1999. Har EFI (electronic fuel injection), har haft det hela tiden. Har förbättrats lite genom åren varav de viktigaste var 2004 när den blev CARB 3 star godkänd (dessförinnan 2 star) och 2006 när den blev commandlink kompatibel.

115 hk Yamaha F115 kommer att orka en hel del bättre än en 90 hk 2-takt, det kan jag garantera.

Har själv kört Yamaha F115 i 6 säsonger nu och noll fel.
Hyfsat bra på den mesta, bra drag, ganska tyst, bränslesnål osv. Har väl egentligen ingen direkt svag punkt. Lite småsaker som kan strula som t ex att tilten tjuter ibland men det kan man avhjälpa med en klick fett ovanpå tiltkolvarna. Trimgivarens hållare gick sönder på min men var enkel att byta och kosta 20 kr.
Jag har Yamaha Black Steel 13 x 19 stålpropeller på min motor och motorvarvet blir då 6000 varv/min på fullgas vilket är max rekommenderat varvtal. Båten är en Yamarin 5820/58BR.

Om du köper den med Yamaha F115 kolla att impeller bytts ca var 3:e år och kamremmen bytts efter 5 år. Och utförd service med ifylld servicebok av Yamaha verkstad är ett plus.

Lycka till.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 september 2008 | 20:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om priset, årsmodellen och skicket är likvärdigt så ska du tveklöst ta den med 115 hk 4-takt. Den motorn är ju snålare och betydligt vänligare mot miljön. Dessutom har den ett högre andrahandsvärde och kommer vara lättare att sälja den dagen du själv vill sälja. Yamaha F115 är dessutom en ganska modern motor som har bra klipp.

Ryktet om 4-taktarnas kraftlöshet skapades av de första fyrtaktarna som kom på marknaden. Det var motorer som kom från bilar och inte var särskilt väl anpassade för båtbruk eftersom effektkurvan inte passade en båt. De hade helt enkelt dåligt med kraft på de varven där båtar behöver det som mest, nämligen där båten planar ut. Modernare motorer som denna Yamahan är bättre anpassade för båtbruk och även om de kanske inte har riktigt samma klipp som en gammal tvåtaktare är det bra nära. De 25 hästarna kompenserar mer än väl i detta fallet. Tyvärr är de fortfarande tyngre än de gamla 2-taktarna men det kommer inte ställa till det på denna båten eftersom den har ett ganska platt skrov med mycket bärighet akteröver och dessutom mycket vikt fram.

Men om du kan få båten med Mercuryn till ett väsentligt lägre pris så är det inget dumt val det heller, men till samma pris är det ingen tvekan vad du ska välja..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla snabba svar!!

Bosse jag läste i ett annat inlägg att du hade tester på 5500an? Är det något du har kvar och skulle kunna maila över?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jo jag har kvar info om Uttern 5500 DC (och D55).
Jag har mailat dig detta nu.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gammal tvåtaktare är ingen båtmotor, det är ett miljöproblem.

Tvåtaktaren, ryker, drar mer bränsle, släpper ut mer föroreningar, vibrerar mer, väsnas mer och myten om mer drag stämmer inte med moderna 4-taktare.

Min rekomendation är att köpa en båt med 4-taktare

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...