Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
hagetoft

Plasta en träsnipa upp till vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Hej,

Har till nästa årssäsong skaffat en orustsnipa i ek som är väldigt fin, men funderar ändå på att plasta den upp till vattenlinjen.

Någon som har erfarenhet av detta? Tips och idéer för och emot?

Mvh,

David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EMOT!

Se min båt.

Senast ändrad av sativa | 13 september 2008 | 13:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man plasta en träbåt så bör man plasta hela båten annars blir det nog inte långlivad båt. Du kan själv gissa vad som händer när fukten tar sig ner mellan plasten och täet. Men att överhuvudtaget överväga plastning bör vara en sista åtgärd för att undvika skrota båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, snälla gör inte det, särskilt inte om snipan är i bra skick.. båten kommer att ruttna bort på bara några år. Enda anledningen att plasta en träbåt är om skicket är så dåligt att den ändå är skrotfärdig, och man vill hålla den flytande några år till. Kolla lite på http://www.trabatsakuten.nu/ ,där finns lite i ämnet.

Mitt tips, lägg pengarna på linolja och fernissa i stället för plast Glad

/NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era kommentarer!

Men jag har lite svårt för att helt tro på att den kommer ruttna på några år. Ek kan ju ligga under vatten hur länge som helst och ändå hålla sig friskt.

Mvh,

David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den kommmer inte att ruttna bort på bara några år, välkommen hem till Smögen så skall vi ta en promenad och titta på plastade träbåtar som är bortemot 30år...

Men om båten inte är sprucken så kan jag däremot inte se någon anledning till att plasta upp till vattenlinjen, utan låt den ligga i sjön så mycket du kan. Det mår en ekbåt allra bäst av, far min har en jôlle ärvd efter farfar. Denna har legat i sedan 1976. Endast ståttt på land högst ett par dagar om året, båten är helt tät och utan sprickor.

Själv seglar jag en mindre jôlle byggd i fura, den tål att stå på land och spricka lite. Furan går ihop på ett helt annat sätt än eken.

Men om du absolut skall plasta så se till att göra det riktigt, inget roligt med plast som släpper ifrån skrovet efter ett litet tag.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att avslöja mina privata åsikter om att plasta en träbåt så är det ett bra sätt att minska värdet på den då många är skeptiska till just plastade träbåtar och den kan bli svårsåld i en framtid. Har också förstått att även försäkringsbolag är tveksamma och det är därför svårt att hitta ett bolag som tar emot båten.

Nog så viktiga tankar att väga in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...