weedogt2 0 Postad 13 September , 2008 Är det någon som har sett ett seriöst test (inte bara en provkörning) av Hondas nya 90-hästare med elektronisk insprutning (EFI)? Den tidigare varianten av Hondas 90-hästare som väl vid det här laget är mer än en 10 år gammal konstruktion har ju blivit testad flera gånger. Alltid låg förbrukning och lågt buller men med trött acceleration. Den nya motorn har ju insprutning och den del andra finesser för bättre acc. Skulle vara intressant att se hur den står sej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 13 September , 2008 Båtnytt har testat den. Dels ett test tillsammans med Honda BF75 när den introducerades, dels ett reportage där 5 st olika styrpulpetare i 6-metersklassen testades. Bägge testen är rätt nya. Kommer ej ihåg nummer, men sök bland årgång 2007 och framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 28 September , 2008 Jag har just sett att Suzuki kommer med en ny generation motorer inför 2009. Bland annat en 90-hästare som absolut är lika intressant som Hondas nya 90-hästare. Suzukis 90-hästare väger bara 155 kg mot Hondas 163 kg. Det är mycket lägre vikt än andra: Suzukis äldre motor DF90 = 189 kg Hondas äldre 90 = 174 kg Mercury 90 EFI = 181 kg Yamaha F80 = 170 kg Lättaste 90-hästaren är dock E-TEC 2-taktaren från Evinrude med sina 145 kg. Både Suzuki och Honda är raka fyror på ca 1500 cc. Suzukis motor har 16 ventiler och dubbla kamaxlar (DOHC) men Honda har bara 4 ventiler och en kamaxel (SOHC). Det borde göra Suzukin till en effektivare motor. Å andra sidan har Hondan sina tekniker VTEC och BLAST för att förbättra accelerationen och effektivitet. Suzuki stoltserar med lean-burn teknik och hävar att man fått ner förbrukningen 20% jämfört med generationen innan (en 2000 cc motor). Det är en bra siffra om det är sant! Efter att ha kollat runt lite verkar prislappen vara i stort sett den samma. En ny motor (90-hästare) ska jag ha till nästa sommar men vilken??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 29 September , 2008 Jaa, inte vet jag.... Men förmodligen har du läst lite väl fort - Hondan har visst 16-ventilstopp, men mycket riktigt bara enkel kam. Men fyra cylindrar (vilket nämns direkt efter SOHC på Hondas hemsida) - så jag misstänker att du läst lite snabbt!? Men nya Sukan verkar helt klart intressant. Jag har dock en Honda BF90 av den nya modellen, och den är kanon. Bara ljudet vid >5'000rpm är värt en del av priset! Själv kan jag säga att BF90:an ger mig näst intill obefintlig planingströskel ihop med min Ryds 520GTX. Klart rapp acceleration och snabbt upp i plan för att vara 4-takt. Men oavsett vilken av dem du väljer, tror jag du får en kanonmotor! Jämför bara rätt fakta. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 29 September , 2008 Ja, det gick nog lite snabbt. Det är 4 ventiler per cylinder på Hondan. Jag väntar ivrigt på ett jämförande test! Det enda jag har hittat på nya Suzuki DF90 är detta:http://www.boats.com/news-reviews/article/outboard-expert-suzuki-2009-models Där provar dom en båt som väger 420 kg med en DF90. Toppfarten var ca 31 knop. Bränsleförbrukning: 0,44 l/sjömil vid 3500 rpm och 17 knop 0,68 l/sjömil vid gasen i botten (31 knop) Låter ju bra! Undrar hur Hondan matchar det? Ovanstående med reservation för att jag räknade fel då jag översatte från amerikanska enheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser