Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Heiner

Nyckeln går av i låset.

Rekommendera Poster

Skulle ut och vittja krabbtinorna , allt var förberett , ny sill och nyinköpt båtshake då den gamla vek sig på hälften . När jag skall låsa upp låset med kätting och allt så går nyckeln av till hälften . Låset hade givetvis ärjat och rostat . Frågan är nu då , är det nån som har förslag på hur man kan få ut biten av nyckel som sitter kvar i låset ? Om inte , hur får jag bort låset . Givetvis så är låset med kätting klassad som klass 3 och nyckelstumpen sitter en bit in i låset . Tacksam för svar .

Mackan  Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ett avbrutet figursågsblad med tandningen vänd åt rätt håll så att de blir som hullingar.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns en tidigsre tråd om nästan samma sak men det gäller tändningslås. En låssmed gav bra tips kommer jag ihåg så sök på forumet.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Järnhandeln (välsorterade) har ett litet verktyg för sånt, ett mycket smalt metallblad med en krok i änden, som jag med framgång använt i din situation. Kostar inta många kronor.

mvh  //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sätt stumpen mot nyckelhålet och vrid diet brukar funka. Det brukar inte behövas så mycket kraft för att få runt låset. jag hade en bil som jag körde så rätt länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre att plocka ut stumpen så fort som möjligt innan den sätter sig för gott och gå till låsmeden med bitarna så att du får en ny nyckel. Låsolja är inte heller helt fel för att undvika ett dacapo.

mvh  //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips , har använt alla förslagen men utan framgång . Återstår bara att kapa av låset och köpa nytt . Nu till en ny fråga .... hur kapar jag av låset på bästa sätt ? Har ingen el vid bryggan men ett 12 volts uttag i båten finnes .

Mackan  Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns uppladdningsbara kapmaskiner. Prova med att låna en. Om nu nyckeln sitter i så prova med att fylla upp låset med 5:56 och låt det verka någon timme. Sätt något (om det går) och försök lirka upp låset. Om nu nyckeln är inkörd i botten, vilket jag förmodar, så kan du få plats med en skruvmejsel ovanpå den avbrutna nyckeln. I regel så brukar nycklar gå av någon halv m.m. ner i hålet.

Oavsett hur du gör, så är låset förverkligat då det var rostigt som du säger. Möjlighet nr. 2 är att någon tar ett par små gastuber och skär av låset eller en bit på kättingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog en kapskiva med en bricka i mitten som passade en m10 bult och 2 större brickor en på var sida om skivan och sen skruvade fast allt . Monterade detta på en fulladdad skruvdragare och efter ca 1 timme var det klart . Var tvungen att göra 2 kap .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips, ska jag komma ihåg.

Det gäller att man är känd i båthamnen bara, kan annars tänka mig reaktionen på att stå och kapa upp ett lås bara sådär. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var beredd att få förklara mig inför en massa nyfikna men inte en enda brydde sig om vad jag gjorde , jag menar ...det låter ju en del när man kapar stål och alla i hamnen har garanterat hört mig ......  man blir ju mörkrädd . Inte konstigt att det sker så många båtstölder . Och som om inte det vore nog ..... jag har inte kunnat komma ut för att plocka upp mina krabbtinor , nu ligger dom där och det är fiskeförbud ..... gulp! ... Jag sticker ut tidigt i morgon bitti och plockar upp dom , hoppas man inte möter en grinig gammal gubbe . Hur är det egentligen måste jag hälla tillbaka all fångst eller kan jag behålla krabborna ? Fast jag undrar om tinorna är kvar överhuvudtaget !

Mackan  Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips bara som jag glömde. Du har väl sett till så du inte får spån på din och grannars båtar som kan rosta eller att det har bränt fast. Var det rostfritt det du kapade? Annars så snabbtvätta innan det rostar. Kan bli ett djävla liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj då ! Var det därför grannens båt lukta bränt ,,,,  äh , skämt o sido . Skruvdragaren har bara 1/5 dels varvtal mot en vinkelkap så den utvecklar knappt nån värme . Det mesta av spånerna hamnade på min jackärm som jag lätt tvättade av . Ett marint klass 3 lås borde väl vara rostfritt !!!! Tvättade av peken iallafall från spånerna .

Mackan  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...