Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Micklar

VP B20/B21 vilka har 6-bult eller 8-bult i veven?

Rekommendera Poster

Har en stackars sjövattenkyld B20 i min Selco, som inte mår nå vidare. Så under vintern ska vi bygga ny motor och samtidigt tänka lite fritt för att få lite mer effekt.

Våran plan är att ta ett B20-block från en bilmotor, och borra till B21:ans dimension. Därefter ska vi ta vevaxel, vevstakar och kolvar ifrån en B21 (bilmotor). Om våran marintopp håller måttet kommer vi återanvända den, ev plana lite lätt, annars konvertera en biltopp.

Givetvis tar vi med alla marinkomponenter från marinmotorn vi har, samtidigt som vi byter alla lager och packningar i motorn.

Nu till mina frågor som jag hoppas få lite hjälp med: K-kamaxel eller marinstandard? Har tillgång till båda två.

Vilka årsmodeller på B20/B21 hade 6-bultad vevaxel och vilka hade 8-bultad? B21:an vi troligtvis kommer använda är från slutet på 70-talet, medans B20:n i Selcon är från -69. Allt går ju att lösa även om det inte skulle matcha, men det är ju alltid enklare om det bara är att skruva ihop.

Någon som har någon spontan tanke annars kring vårt recept?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B20 fick åttabultat from 1974 års (bil-) modell, dvs sista årsmodellen av 140. Alla B21 är åttabultade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska göra denna operation på motorn använd både svänghjul, vevaxel, vevstakar och kolvar från en B21, dessa delar passar rakt av i blocket efter borrning, använd gärna B21E kolvar med plan kolvtopp. Obs Försök att hitta ett block som är så korrosions fritt i kylvattenkanalerna som möjligt, gärna ett senare block från en 74- till -76. Konvertera gärna en bil topp -72 till -76 (större insugsventiler på dessa årsmodeller) p.g.a. korrsion i den gammla toppen.

Slipa bort alla skarpa kanter i insugningskanalerna och avgaskanalerna i topplocket, grada av vassa kanter i förbränningsrummet, plana max ca 1,5mm och använd marin kammen. Givetvis går det att göra mer åt topplocket men då bör du nog lämna det till en motor trimmare.

Risk! Om du använder båten i saltvatten kan du få problem med att cylinderväggarna efter borrning blir för tunnade och korrosionen äter upp cylinder väggen efter ett par år  med vatten inträngning i cylindern som följd. I sötvatten är detta inget större problem



Senast ändrad av Zenturion | 13 september 2008 | 00:20



Senast ändrad av Zenturion | 13 september 2008 | 00:22



Senast ändrad av Zenturion | 13 september 2008 | 00:23



Senast ändrad av Zenturion | 13 september 2008 | 00:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Bra info från er båda! Ska genast forska vidare i vilka exakta årsmodeller de olika objekten har. Jag kommer under projektet handledas av svärfar som har mycket efterfarenhet av volvomotorer.

Båten kommer gå i stockholms bräckta vatten, räknas det som sött eller salt i dina ögon?

Ska också göra mitt bästa för att dokumenter allt så noga som möjligt.

/Micke



Senast ändrad av Micklar | 13 september 2008 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bräckt vatten kan nog gå bra om du tar upp båten och sköljer ur med sötvatten och spolar runt glykolvatten och låter glykolvattnet vara kvar i motorn vid upptagningen på hösten och aldrig låter motorn gå varm, mycket av korrosionen i motorn sker under  vinter lagringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda svänghjul och vev från b21, B20 har en löstagbar hylsa utanför vevaxeldrevet som driver kammen ,där filtringen tätar och B21 är den del av vevaxel där remskivan för kamremmen sitter vidare har svänghjulet är det ett annat djup på jämnför så förstår du vad jag menar ,så start kransen hamnar i felläge. Men stakar och kolvar kan du använda från B21..

Mvh



Senast ändrad av Draco78 | 18 september 2008 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevaxel och svänghjul från tidig B21 från sjuttiotalet går att sätta i en B20, har gjort det i flera b20 motorer, givetvis måste Bussningen i framkant flyttas över från B20. Sena b21 och b23 vevar passar ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slösurfade lite och hittade mitt gamla inlägg. Nu har vi tampats med motorn fram och tillbaka ett par säsonger och slutligen kommit fram till ett fungerande koncept. Man kan ju lätt säga att det blev mer speciallösningar än vi tänkt oss. Blev iaf ett bilblock från 74, borrades till 92,1 mm och fick nya b21e kolvar från mahle. Toppen var också 74 med större ventilerna, lämnades orörd men genomgången. Kamaxel blev c. En weber 36 dcd som bestyckades av ronvill på Gotland. Ovanpå detta blev det sötvattenkylning med bilcirkpump. Nu fungerar allt väldigt bra, har en ny propeller som ska ge bättre varv, i nuläget varvar den 3900 med en 14*17. Riktigt snabb upp i plan och känns stark, så orken finns iaf. Ska bli kul att se hur den går med den nya propellern som är 14*14. Jag fick mycket tips och hjälp här från forumet, nu har jag lärt mig mycket mer när allt är klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...