Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ThomAh

Strömbrytaren är otillgänglig, kan man flytta den?

Rekommendera Poster

På min nya fina Ryds Camping har jag en strömbrytare som sitter under ett säte bakom ett batteri. Enligt den förra ägaren måste man vara väldigt noga med att alltid stänga av strömmen så fort man stannar motorn, annars kan batteriet ta slut och då sitter man där man sitter.

Men, för att jag ska vara säker att jag ska komma ihåg detta skulle jag vilja ha någon sorts indikator på att strömmen är på, och jag skulle vilja ha strömbrytaren mer lättnådd. Vad jag skulle vilja göra är att sätta nån sorts strömbrytare i pulpeten med en lysdiod som indikerar on/off.

Någon här som har nån erfarenhet av detta, eller har gjort likande manöver?

/thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan är väl om du behöver stänga av strömmen under säsongen, annat än om du inte ska använda båten under längre tid? Om elsystemet är OK så ska ju ingenting mer än möjligen länspumpen dra ström när båten inte används och om den behövs så är det ju bättre med ett tomt batteri än en sjunken båt... Börja med att mäta upp hur mycket ström som båten förbrukar när alla förbrukare är avslagna genom att lossa en batteripol och mäta med en multimeter.

Senast ändrad av Patrik_ | 12 september 2008 | 13:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar bryta all ström i båten när jag går ifrån den för längre tid än någon dag. Känns lugnast så.

Däremot tycker jag inte man behöver bryta så fort man stannar motorn. Om du har problem att batteriet laddar ur på några timmar medan man badar och fika så har du antingen ett kasst batteri eller ett elfel som du bör rota rätt på.

(Fast, ett sätt att få strömmen att ta slut är att ha en kylbox med peltier-element inkopplat. Den drar 4-5 A och drar ur batteriet på en 7-8 timmar om man glömmer den inkopplad.)

Tycker det kan ingå i den normala checklistan när man lämnar båten; förtöjning korrekt, fendrar ute, huvudbrytare av, allt stöldbegärligt medplockat, kapellet stängt, motorn uppe (om man brukar tilta upp den) och låskättingen på plats.

Är väl ganska bra att huvudbrytaren sitter en smula undanskymt, allt som tar längre tid för tjuven är bra.

Senast ändrad av Anders_St | 12 september 2008 | 14:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket tacksam för era svar. Tror lösningen är att kolla först om batteriet dras ur när man lämnar brytaren till, och sedan försöka finna ut varför detta sker. Har inget förrutom lanternor och sånt kopplat till elsystemet idag. Har två bilbatterier hemma som blivit över från andra projekt som jag hade tänkt koppla in framöver för att kunna dra en bilstereo som också planeras, men detta är långt fram i tiden.

Nu ska jag ge mig ut på jungfruturen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter kul, lycka till! Bra väder idag för jungfrutur. Du får rapportera om den förlorade oskulden sedan. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...