Mignon 0 Postad 12 September , 2008 Hej! Problem med min gamla motor... Symptom: -Ganska svårstartad. -Går dåligt på tomgång, ojämnt och dör lätt. -Vid pådrag svarar ibland motorn inte alls. Utan är helt kraftlös och går även ner i varv. Efter en stund kan den hosta till och plötsligt leverera full effekt! När den väl kommit igång fungerar den ganska bra tills man åter är på tomgång där den går ojämnt och lätt dör. -Bränsleförbrukningen är MYCKET hög. Jag vet att en gammal tvåtaktare drar mycket, men detta är FÖR mycket... På en Flipper 640HT ca 2 liter/Nm även vid mycket försiktig körning 2800r/m ca 19knop. Har just fått tillbaka motorn efter service utan resultat. Firman har rengjort förgasarna bytt stift och synkat spjällen till förgasarna. Motorn är visserligen gammal men har gått väldigt lite, totalt ca 200h. Vad kan de vara???? Någon som har en idé?? Mycket tacksam för hjälp, tack på förhand. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 September , 2008 Symptomen låter som antingen dåliga stift eller skitiga förgasare, men det borde ju inte vara fallet i o m servicen... Antar att den gick bra på firman som gjorde servicen? Närmast till hands är väl i så fall att misstänka dålig bensin. Testa att tömma tanken, fyll med fräsch bensin och slå i ett par flaskor K-sprit för att få bort ev vatten i förgasarna. Byt även bränslefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennas 1 Postad 12 April , 2009 Jag hade liknande problem med min 140 HKR Suzuki. Tog lång tid innan jag kom på felet! Har du långa slangar från tanken som går via något filter? Mitt problem löstes när jag köpte en 12 volts bränslepump på Mekonomen för ca 600:- sek. Det finns flera modeller som sorterar efter hur mycket motorn dricker. Men det Du säger att motorn drar mera ibland överensstämmer egentligen inte med mitt fel. Mitt fel var att vattenavskiljningsfiltret bromsade bensinflödet så att motorns egen pump inte riktigt orkade. Hälsningar från Roslagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 15 April , 2009 I mina öron låter det som om förgasarn flödar över. dvs flottören sluter in tätt. Det andra alternativet är vatten i bensinen/förgasarna, räcker med en microskopisk droppe för att strul skall uppstå. Typset här är rengöring och vattenakiljare Vad gäller förbrukningen så är det nog helt rimligt med 2 liter nm. hade själv en 90 johnson vro som drog ca 1.5l/nm på en daycruiser. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser