Scopett 0 Postad 12 September , 2008 Har läst tidigare en massa inlägg om att sätta givaren inombords På min tidigare båt gjorde jag som många säger limmade den mot botten men det fungerade inte förräns den stod i vatten i kölsvinet Gjorde jag fel som bara lade lim längs kanterna på givaren skulle jag ställt den i en pöl med silicon i stället så luften inte har en chans Ska nu göra om bedriften på ny båt och har inte plats för pvc rör runt den om jag inte formar det efter givarn Jag använde lim powerflex pl 200 det satt bra men behövde som sagt dränkas för att funka Huvudfrågan är alltså silicon längs kanterna eller över hela ytan jaja jag vet hellre sikaflex än silicon men jag skriver silicon Senast ändrad av Scopett | 12 september 2008 | 11:47 Senast ändrad av Scopett | 12 september 2008 | 11:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 September , 2008 Jo du hittade lösningen själv. Det måste vara ett medium som inte kan komprimeras. En vätska är det bästa men även ett häftämne utan luftblåsor på den sändande/mottagande ytan. Ju mer det fjädrar desto mindre eko får du tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 12 September , 2008 Givaren skall stå i en hel pöl med silicon. Det får inte finnas några luftblåsor mellan skrov och givare. Har monterat ekolodsgivare på detta sättt själv och det fungerar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin977 0 Postad 12 September , 2008 Jag oxå ekolods givaren inne i skrovet. fäst med en räjel pöl av sikaflex. Då du pressar ut sikaflexet så var noga med att det inte blir luft fickor. Även temp givaren visar rätt inne i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 13 September , 2008 Nu har jag monterat i en pöl med silicon (ja jag vet, men men) och det funkar Tack för supporten /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wacko 0 Postad 25 September , 2008 Lånar tråden lite... Är också sugen på montera givaren inombords, funkar detta på en buster l -06 eller är det bara på plastbåtar man kan göra detta ? Hur gör man lättast i så fall ? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 25 September , 2008 Låter bra med sikaflex, jag ska också sätta min givare mot skrovet istället, är trött på att hela tiden behöva justera och rengöra givaren, och så slipper man sprutet från givaren mot motorkåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 25 September , 2008 Limmade ett snedkapat PVC-rör mot skrovet för att få det lodrätt mot botten. Lät muttern sitta långt upp på givaren, då stod den rakt i röret dvs. lodrätt mot botten. Fyllde med vatten. Plastbåt med v-botten. Suger ur vattnet med en trasa till vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 September , 2008 Jag byggde upp med en rejäl klump Sikaflex 291, stöttade i sidled med pappbitar så det inte skulle rinna iväg, skruvade sedan ner givaren i geggan så att det inte skulle bli några luftbubblor. Försökte få det i våg så gott det gick. Tänk på att skrovet reser sig vid färd. Se bilderna på http://www.meli.se/y58br/c/d4c2a9fa-95de-41fa-82fa-2c729147c555 Testade först med givaren i en påse vatten mot skrovet på monteringsstället så att det funkade. Nu ritar den upp snygga kurvor, även i 36 knop //Ulf Senast ändrad av ulfa | 25 september 2008 | 16:07 Senast ändrad av ulfa | 25 september 2008 | 16:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 25 September , 2008 Du kan byta ut vattnet mot parafinolja så slipper du få luftbubblor (= störningar ) vid hård sjögång, och så kan du låta det vara kvar på vintern. Mvh. Inge A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 25 September , 2008 Jag köpte parafinolja på 1liters flaska i höstas för at ha i fotogenlamperna i stugan. Oljan kristalliserade sig vid ca 5 gr celcius så att ha den oljan till givaren verkar inte så bra kanske. Jag använde en rejäl klick Plastic Padding Röd till min givare o tryckte till o vred samtidig så att inga luftbubbler var kvar. Givaren sitter som berget precis i mitten några centimetre från agterspegeln. Fungerar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser